Det här med medryttare och betalning

Sv: Det här med medryttare och betalning

KL

När jag var yngre hade jag mer än gärna betalat för att vara medryttare (och gjorde det också).
I vuxen ålder försöker jag se till alternativen.
Ridning är ett intresse, som ska dela ekonomi och tid med mina andra intressen. Hade det varit en passion hade jag haft egen häst. Det är alltså inte bristen på pengar som avgör hurvida jag har egen häst eller inte.

Jag rider på två olika ridskolor där jag betalar 170 kr/gång och 266 kr/gång. För det priset får jag rida en välutbildad läromästare, för en utbildad instruktör. Och det enda jag behöver göra är att göra i ordning hästen innan och efter passet.
Skulle jag hitta någon medryttarhäst och få samma deal, skulle jag absolut inte ha något emot att betala.

Jag tycker helt enkelt att man får mer för pengarna på en ridskola.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

"Hejsan, finns det någon häst jag kan rida gratis, jag tycker inte det är värt något i ersättning. Om ni inte har någon så promenerar jag lika gärna med grannens hund eller passar hans barn. Det är likgiltigt vilket.

Fast jag hade inte låtit någon med den formuleringen passa min hund heller.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Är du emot avtalsfrihet?

Anser du att man lär sig mer på en ridskola (i grupp) än under en privatlektion?

Det kan man absolut göra, det beror på tränaren.

För min del tycker jag frihetsgraderna hänger ihop med betalningen, jag har varit både betalande och ickebetalande medryttare. Som ickebetalande red jag när det passade ägaren, och på det sätt som passade ägaren. När jag har betalat har jag haft mer att säga till om vilka dagar jag skulle rida, och haft mer fria tyglar att träna, rida för instruktör, rida på bana eller rida ut.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag kanske ska omformulera mig.

Anser du att man generellt sätt lär sig mer under en grupplektion på ridskola än under en privatlektion? Jag inser att det kan finnas undantag så att inte varje privatlektion ger mer än varje grupplektion. För att göra jämförelsen enklare så kan vi utgå från att det är samma tränare.

För min del så får jag så gott som alltid mer utav en privat lektion än om jag delar instruktören med 5-10 andra.

I övrigt håller jag med, ju mer man kan och/eller ju mer man är beredd att betala dess mer frihet kan man räkna med, men det varierar mycket.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Nu var inte frågan ställd till mig, men jag kan ge min syn på det.

Jag tror att om man inte är väldigt duktig själv lär man sig nog mer på en ridskolelektion är att rida en medryttarhäst ensam på banan.
Men jag tror att man lär sig mer om man rider en privatlektion på en medryttarhäst än vad man gör på ridskolan.

MEN jag har sällan sett ett medryttarupplägg där privatlektioner ingår. Vilket gör att man utöver medryttaravgiften ska betala för instruktör, jämfört med på ridskolan där häst och instruktör ingår.
Då kan ridskolan vara ett billigare alternativ.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Har väldigt svårt att tänka mig att det är billigare att rida en privatlektion på en ridskola än på en medryttarhäst med tanke på vad man får.

Här kostar en privatlektion på lektionshäst 600 för ca en timma. 300 för hyran av häst och 300 för tränaren. Så särskilt billigt är det verkligen inte. Kanske det är billigare att hyra hästen på mindre ridskolor på landet.

Sen om man ska rida vanliga lektioner så rider man kanske minst 10 pers och betalar 213kr för en timma. Det är inte billigt på ridskolor med tanke på vad man får.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Du, på en ridskola får man givetvis både betala hästhyra och rör instruktören även om avgifterna är ihopbakade. Vad som är mest ekonomiskt kan varierar men det är få gånger ridskolan vinner.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med medryttare och betalning

Du, på en ridskola får man givetvis både betala hästhyra och rör instruktören även om avgifterna är ihopbakade. Vad som är mest ekonomiskt kan varierar men det är få gånger ridskolan vinner.

Det är ju extremt svårt att göra en jämförelse om man inte har exempel på kostnaderna. Somjag skrev så rider jag på två olika ställen med två olika prisklasser. Vad är en "typisk" avgift för att vara medryttare?
På min ena ridskola är vi 4 personer i gruppen och rider i 60 minuter. Jag får gott om hjälp och uppmärksamhet. Tycker inte att det skiljer så mycket från de privatlektioner jag rider. På den andra ridskolan är vi 12 i gruppen. Där har jag bytt grupp 3 gånger då jag inte varit nöjd med feedback. Nu rider jag för en utmärkt instruktör som på något magiskt vis får det att fungera alldeles utmärkt.

Allt är ju en uppskattning vad man får för pengarna. Och enligt mig får jag mer för pengarna på en ridskola än som medryttare.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Har väldigt svårt att tänka mig att det är billigare att rida en privatlektion på en ridskola än på en medryttarhäst med tanke på vad man får.

Fast det var väl inte riktigt det jag skrev heller? :confused:
Jag gjorde jämförelsen rida på ridskola, alltså i grupp, inte som privatlektioner.
Jag skrev också:
"Men jag tror att man lär sig mer om man rider en privatlektion på en medryttarhäst än vad man gör på ridskolan."
Förstår inte hur du kan missförstå det?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

I övrigt håller jag med, ju mer man kan och/eller ju mer man är beredd att betala dess mer frihet kan man räkna med, men det varierar mycket.

jag tror det beror mycket på hur man är, eller kanske var det är. Jag är ickebetalande medryttare. Jag tycker jag har ganska stor frihet egentligen.



KL

Kommer inte ihåg om jag skrivit i tråden tidigare och orkar inte kolla. Jag är som sagt ickebetalande medryttare. Jag är där en gång i veckan, ibland 2. Jag har en bestämd dag, men det är inga problem att byta dag om jag säger till innan. Jag bestämmer själv vad jag ska göra, rida ut eller vara på banan, och känner jag inte för att rida den dagen måste jag inte göra det. Jag får vara med på kurs, tränare som ägaren rider för eftersom hästen rids akademiskt, men det har jag inget emot. Jag gör vanliga stallsysslor när jag är där som att mocka om det behövs (inte ofta eftersom hästarna går ute dygnet runt och bara sover inne ibland), fodra och packa hö, mocka i hagen ibland. Har nån gång hjålpt till att ta in hö eller mocka sommarhagen innan betet. Jag ser det som att eftersom jag inte behöver betala, hjålper jag hellre till med nåt när hon ber mig.

Jag har också varit betalande medryttare. Då red jag alltid ut med ägaren (ung tjej med 2 hästar), fick inte rida ut själv, inte vara där när ingen var hemma, för det kunde ju hända nåt. Jag tror jag var 25 då. Så jag kan ju säga att jag har haft mer frihet som ickebetalande medryttare.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det är ju extremt svårt att göra en jämförelse om man inte har exempel på kostnaderna. Somjag skrev så rider jag på två olika ställen med två olika prisklasser. Vad är en "typisk" avgift för att vara medryttare?
På min ena ridskola är vi 4 personer i gruppen och rider i 60 minuter. Jag får gott om hjälp och uppmärksamhet. Tycker inte att det skiljer så mycket från de privatlektioner jag rider. På den andra ridskolan är vi 12 i gruppen. Där har jag bytt grupp 3 gånger då jag inte varit nöjd med feedback. Nu rider jag för en utmärkt instruktör som på något magiskt vis får det att fungera alldeles utmärkt.

Allt är ju en uppskattning vad man får för pengarna. Och enligt mig får jag mer för pengarna på en ridskola än som medryttare.

Här får man antingen jämföra priserna som är aktuellt för en individ eller generalisera och jag valde att generalisera. Man alltid kan hitta en ridskolor som är bra och prisvärda och medryttarhästar som är motsatsen eller tvärt om. Det vanliga är dock att det är billigare med medryttarhäst än med ridskola och ordentligt mycket billigare och det då finns utrymme för privatlektioner.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

jag tror det beror mycket på hur man är, eller kanske var det är. Jag är ickebetalande medryttare. Jag tycker jag har ganska stor frihet egentligen.

Även här så generaliserade jag. Självklart kan man hitta medryttare som har fullfrihet och inte betalar ett öre och de som betalar dyra pengar för att skritta i skogen. Generellt sett får man det man tar betalt för men givetvis finns det många undantag.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

KL

När jag själv var medryttare räknade jag aldrig på om det var billigast/mest prisvärt att rida på ridskola eller att vara medryttare. Jag ville helst ha en medryttarhäst för att det var det upplägget som tilltalade mig mest. I de flesta fall betalade jag och jag råkade aldrig ut för en ägare som i mina ögon tog orimligt mycket betalt i förhållande till vad jag fick.

Men om man hellre vill rida på ridskola är det väl bättre att man gör det? Många vill ju vara medryttare för att det bla ger lite mer känsla av att ha egen häst, men om man mest tycker att det inte är värt så mycket och att man får ut mer av ridskolan så rid på ridskolan istället för att klaga på att det är dyrt med medryttarhästar. Det är ju ändå något man inte vill ha? Det finns ju massor av saker som kostar pengar men som jag inte är intresserad av, men inte propsar jag på att det ska vara gratis för det utan jag avstår bara.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Även här så generaliserade jag. Självklart kan man hitta medryttare som har fullfrihet och inte betalar ett öre och de som betalar dyra pengar för att skritta i skogen. Generellt sett får man det man tar betalt för men givetvis finns det många undantag.

Jag förstår att du gjorde det.
När man läser såna här trådar känner jag mig ibland som ett undantag, för jag är inte mindre seriös än medryttare som betalar. Och det verkar vara uppfattningen ibland, att man är mindre seriös. Det verkar finnas många som ger medryttare dåligt rykte, och tyvärr verkar många vara ickebetalande. Men bara för att man betalar behöver det ju inte vara bra. När jag var betalande medryttare fick jag i början betala för mer än jag fick eftersom jag ibland inte kunde fara dit (tex om hon var upptagen) och det bara blev en gång den veckan.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Om folk är bra eller dåliga medrytttare, eller ägare för den delen, både bland de som avtalat om en ingen betalning och hög betalning det är egentligen inte pengarna i sig som gör det utan attityden. Den som sätter ett högt värde ( i tid/pengar/engagemang mm) upplever jag som mer seriösa.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

När man läser såna här trådar känner jag mig ibland som ett undantag, för jag är inte mindre seriös än medryttare som betalar. Och det verkar vara uppfattningen ibland, att man är mindre seriös. Det verkar finnas många som ger medryttare dåligt rykte, och tyvärr verkar många vara ickebetalande. Men bara för att man betalar behöver det ju inte vara bra.

Detta förstår jag inte heller, har aldrig upplevt den kopplingen mellan betalande= seriös, ej betalande =oseriös

Jag har aldrig betalat för att vara medryttare, och medryttare till mina hästar har aldrig betalat och kommer inte att betala.

Jag var en seriös medryttare och dom två tjejerna som ska börja rida min nuvarande är toppen bra och seriösa.

Vet också många fler som, har eller är icke betalande medryttare där det funkar jätte bra, vet nog fakatiskt inte en enda som betalar/tar betalt. Kanske är olika beroende på var i landet man bor på hur vanligt det är iof.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

*kl*

Sista jag bodde i Stockholm toga jag över medryttaren från den som hade haft boxen jag flyttade in i.
Och där betalade medryttarna, av någon anledning som jag inte hade en aning om varför eller ens brydde mej om just då, samma summa och då red dom 2-3 dagar /vecka.
Min medryttare fick då göra i princip vad hon ville utom att hoppa högre än 1 meter.
Och hon måste ha gillat det hon fick för hon tog en sommar med sej hästen hem på sommarbete när dom flyttade ut till sitt sommarställe.

Nu har jag nästan bara icke betalande medryttare då jag pga sjukdom behöver en ryttare som kan följa med mej ut i skogen. För jag får inte rida ut själv.
Jag ger också privatlektioner för medryttaren och andra ryttare i stallet när jag själv inte kan rida eller låna in en häst till oss båda.

Där jag står nu finns det bara min lillhäst och en unghäst så medryttaren och jag turas om att rida unghästen tillsammans med lillhästen i skogen. Annars så ger jag som sagt en privatlektion i paddocken.

Min medryttare rider även lektion 1 ggn/v på en stor ridskola där hon rider olika hästar nästan varje gång. Hon uppskattar att få rida samma häst här för då kan hon "öva" på det som inte alltid fungerat på ridskolehästarna. Och när hon hittat "knapparna" på min häst lyckas hon oftast hitta dom sen på lektionshästarna, vilket ger henne en massa beröm av den ridläraren :D :D :D

När jag har tagit betalt så har det enbart varit en halv skoning och det har ingen ännu protesterat emot. Har t.o.m. haft en medryttare som envisats med att betala den summan trots att jag sagt att hon inte behövde det då jag fick så mycket hjälp med mockning och matning.

Så jag har träffat på många olika sorters medryttare, både betalande och ickebetalande, genom åren... Allt från den duktiga tjejen som fick tävla fälttävlan med min häst till tjejen som hellre kom till stallet i vit klänning och sandaler och promenerade ett varv runt stallet i stället för att rida/mocka/mata vilket gjorde att jag ändå fick åka ut till hästen ta hand om henne fullt ut.....
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Vet också många fler som, har eller är icke betalande medryttare där det funkar jätte bra, vet nog fakatiskt inte en enda som betalar/tar betalt. Kanske är olika beroende på var i landet man bor på hur vanligt det är iof.

Det är nog inte så vanligt med betalande medryttare i mina trakter heller. Har ett flertal vänner med häst som har medryttare och ingen betalar förutom om de tränar eller tävlar för då betalar de naturligtvis den kostnaden.

Har själv varit medryttare (enbart skogsridning) och betalade inte en krona. Ägaren tyckte att det stallarbete jag gjorde var guld värt för då kunde hon vara ledig 1-2 dagar i veckan. Uppenbarligen var det ett vinnande koncept eftersom jag red hästen i 3½ år tills jag köpte egen häst.
Hade jag själv behövt ha medryttare så hade jag sett det på samma sätt dvs som en avlastning för mig.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Kostnaden/ickekostnaden har ofta att göra med kostnaden att hålla häst att göra. I storstadsregionerna kostar det från ca 1.000 kr i månaden (långt bort/liten service/lågstandard/endast kall hyra etc) till så där en 8.000 kr i månaden (centralt eller tipptoppanlägning med bra placering) . I andra delar så kostar det från sådär en 300 till 3000 kr. Det är lättare att bjuda när ens totalkostand för att ha häst ligger på ca 2.000 i månaden jämfört om den är det 3-4 dubbla man har liksom ändå långt lägre kostnad även om man räknar in medryttarens eonomiska bidrag. Likaså är det lättare att verka generös om man har eget stall och exempelvis en sällskapshäst som behöver motioneras eller stallsysslor att göra än om man står i ett dyrt fullservicestall där man inte behöver någon egentlig hjälp utan hästen lika gärna kan stå ett par dagar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 212
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 030
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 005
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp