Det här med medryttare och betalning

Sv: Det här med medryttare och betalning

Själv föredetta hästägare och nu medryttare!
Tog aldrig betalt av min medryttare då hon hjälper mig dom dagarna jag inte hade tid. Dock var det mest skogsridningen hon fick göra. Är nu medryttare åt 2 travare och betalar inget då ägaren tycker jag gör dom en tjänst får rida när jag vill och hur jag vill. Varför ska man ta betalt om man gör en annan människa en tjänst? är en annan sak om man får rida mer seriöst och kanske tävla eller får ta lektioner av ägaren. Då skulle jag betala men inga stora summor. För tar man mycket betalt så skulle man ju lika gärna kunna börja rida på ridskola och få ut mer. Blir alltid arg då man ser folk ta massa betalt för 1gång i veckan och då får dom bara skritta.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Är du emot avtalsfrihet?

Anser du att man lär sig mer på en ridskola (i grupp) än under en privatlektion?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

*kl*
Ska jag betala nån för att rida dens häst, så ska jag också få rida lektion på hästen för att lära mig mer. Att rida i skogen eller på bana själv utan hjälp är inte utvecklande för mig, även om det så klart är roligt.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det finns många saker som "bara" är roliga som människor betalar pengar för att få göra...
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Inte så ofta för att den andra behöver nån som gör det roliga. Dagmattar till hundar betalar inte, barnvakter till barn betalar inte...
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Inte så ofta för att den andra behöver nån som gör det roliga. Dagmattar till hundar betalar inte, barnvakter till barn betalar inte...

Menar du att det är ett nöje att vara barnvakt? Jaja, vi har olika nöjen och intressen:D

Vad gäller betala eller inte: de tjejer som får rida mina hästar får göra det för att jag är lite hygglig. Kan inte påstå att det är till någon som helst nytta för mig, eftersom tjejerna inte är i närheten av hästarnas nivå vad gäller kunskaper och utbildning. Tjejerna kan möjligen utvecklas av att rida hästarna; jag får "städa" hästarna efteråt. En av tjejerna är väldigt hjälpsam med att göra iordning foder och liknande (mockning har inte varit på tapeten under sommaren).

Jag tar inte betalt trots att det snarast är till min nackdel att låna ut hästarna.
Orsaken till att jag inte tar betalt är att det är mina kompisar eller deras anhöriga som får låna häst. Och då tycker jag inte att det känns OK att ta betalt.
Dessutom är jag säker på att mina kompisar, och de som lånar häst, hjälper mig med något annat om jag behöver det.

En okänd människa skulle allt få betala för att rida, om det inte var någon som var så duktig att den kan utveckla hästarna.
En sådan person är det dock svårt att få tag i till mina hästar.
Jag menar: hur många MSV ryttare är intresserade av att rida fjording eller nordsvensk? Mina hästar är på LA mot MSV nivå, och en ryttare behöver alltså vara på MSV nivå för att vidareutveckla hästarna.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Inte så ofta för att den andra behöver nån som gör det roliga. Dagmattar till hundar betalar inte, barnvakter till barn betalar inte...

Den dagen du anlitas som hästskötare, fodrar mockar, släpper ut i hagen mm ska du givetvis inte betala utan snarare ha betalt liksom (hund)dagispersonal tar betalt. Och hittar du en hästägare som värdesätter dina tjänster, eller behöver så mycket hjälp att du får rida gratis så är det inte mig emot. Med din attityd lär du dock inte få rida exempelvis min häst, ska jag ha en medryttare vill jag ha någon som gillar att rida och inte betraktar det som ett jobb och det alldeles oavsett om jag tar betalt eller inte.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Inte så ofta för att den andra behöver nån som gör det roliga. Dagmattar till hundar betalar inte, barnvakter till barn betalar inte...

Det är främst den attityden som gör att jag vill ha betalande medryttare. Jag vill ha någon som rider och pysslar om min häst för att han eller hon uppskattar det och gör det av eget intresse.

När folk frågar varför de ska behöva betala för att hjälpa mig är svaret enkelt - de måste ingenting. De måste varken rida eller "jobba" i stallet, och då behöver de heller inte betala.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

*kl*

Väldigt klurigt.

Man får helt enkelt känna av "marknaden". Inte alltid det finns betalande bra medryttare. då kanske man får välja en icke betalande men bra medryttare.

Jag har innan alltid vart icke betalande. Men jag vill nog påstå att jag är en av dom mer seriösa som inte bara rider utan tömkör, masserar, stretchar, promenerar, rider för tränare, köper egna grejer till hästen, hänger med på tävling osv. Detta var i stockholm.

Nu bor jag i skåne. Har valt medryttarhäst där jag kommer att betala för att det fanns inga bra alternativ "gratis"...

Så med det sagt. Det gäller båda parter... man får "känna av" läget helt enkelt. Finns inget rätt eller fel...
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag har varit både betalande och gratis medryttare. Jag har även slutat som betalande medryttare då det inte kändes givande.
Hästen i fråga reda av ägarens 13-åring med snodd eller pessoabett 4 gg/vecka och när det väl var dags för ridning för mig igen så hade man varje gång en häst som gick på bogarna samt vek in näsan. Det var samma visa varje vecka och därav så gav det inte så mycket men ägarens dotter tyckte att hästen blev mycket trevligare då jag red. Då kände i vilket fall jag att det inte var värt betalning. Red till ett sto med mycket humör som gärna sparkades om hon kom åt och försökte gå över folk. Vi kom efter några gånger på rätt köl och började utvecklas åt rätt håll och där ansåg ägaren att det inte var rimligt att jag skulle betala. Tyvärr ansåg ägaren att hon inte hade tid eller lust att lägga ner det jobb hästen krävde och den lämnades till försäljningsstall.
Red även en trevlig PRE som inte heller ville ha betalt. Tyvärr visade han sig ha fel i sina bakknän och efter drygt ett år med rehab försök varav jag var med fram tills han flyttade 3 mil från där jag bor så fick han somna.

Vad skulle jag betala för då? Jo, jag skulle lätt betala en slant för en välutbildad häst som jag fick rida för tränare på ibland och som hade en ägare med likartat tänk som jag så vi fick ett givande samarbete runt hästens träning. Sen är det givetvis en fråga om hur mycket betalt man pratar om, vart hästen står och vad som ingår de dagar man har hästen och hur mycket arbete som krävs. Skulle det krävas att jag tog pass i stallet så skulle jag se det som extra jobb vilket borde påverka priset. Handlar det om att mocka en box och fixa pållens mat så ser jag det som något som ingår i den dagliga rutinen.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Inga problem, jag har inga planer på att försöka få rida din häst heller ;) Jag har hittat mitt drömstall :love:
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det är främst den attityden som gör att jag vill ha betalande medryttare. Jag vill ha någon som rider och pysslar om min häst för att han eller hon uppskattar det och gör det av eget intresse.

När folk frågar varför de ska behöva betala för att hjälpa mig är svaret enkelt - de måste ingenting. De måste varken rida eller "jobba" i stallet, och då behöver de heller inte betala.

Och jag skulle aldrig vilja vara medryttare (ens gratis) åt en hästägare med attityden att jag är ett problem, inte går att lita på och att hästägaren egentligen offrar sig för att jag ska få rida.
Den dagen jag blir medryttare igen så ska det bli åt en hästägare som anser att jag är värd att rida hästen och utan rädsla låter mig göra det, inte åt nån som anser att betalningen är viktigare än förtroendet.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Menar du att det är ett nöje att vara barnvakt? Jaja, vi har olika nöjen och intressen:D

Nej, jag tycker inte barnvakt är roligt ;) Så barnvakt är inte min grej, skulle inte ens göra det mot betalning :p
Däremot älskar jag att promenera i skogen, men att betala grannen för att få ta med deras hund? Nä.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med medryttare och betalning

*kl*

Väldigt klurigt.

Man får helt enkelt känna av "marknaden". Inte alltid det finns betalande bra medryttare. då kanske man får välja en icke betalande men bra medryttare.

Jag har innan alltid vart icke betalande. Men jag vill nog påstå att jag är en av dom mer seriösa som inte bara rider utan tömkör, masserar, stretchar, promenerar, rider för tränare, köper egna grejer till hästen, hänger med på tävling osv. Detta var i stockholm.

Nu bor jag i skåne. Har valt medryttarhäst där jag kommer att betala för att det fanns inga bra alternativ "gratis"...

Så med det sagt. Det gäller båda parter... man får "känna av" läget helt enkelt. Finns inget rätt eller fel...

Precis (det markerade), detta anser jag också att medryttare ska göra.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det är nog få som tar betalt för att du sk promenera med deras hund så jämförelsen är usel.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Nej, jag anser inte att jämförelsen är usel. Ofta är man dagmatte för att man tycker om hundar, precis som att man är medryttare för att man tycker om hästar.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Och jag skulle aldrig vilja vara medryttare (ens gratis) åt en hästägare med attityden att jag är ett problem, inte går att lita på och att hästägaren egentligen offrar sig för att jag ska få rida.
Den dagen jag blir medryttare igen så ska det bli åt en hästägare som anser att jag är värd att rida hästen och utan rädsla låter mig göra det, inte åt nån som anser att betalningen är viktigare än förtroendet.

Nej varför skulle man vilja det? Jag skulle aldrig skaffa en medryttare som jag ser som ett problem och som jag inte kan lita på, oavsett hur mycket denne skulle vara villig att betala. Jag vill känna att jag får ut något av att ha en medryttare, och att medryttaren får ut något av att vara det. Sedan tycker jag att det är rimligt att man bidrar med en liten del av kostnaden helt enkelt.

Var har jag skrivit att betalningen är viktigare än förtroendet? Jag har tidigare och skulle mycket väl kunna tänka mig igen att låta någon rida gratis om jag hittar helt rätt person som bara faller på att inte ha råd med medryttaravgiften av någon anledning. Men uttrycker man sig som du gör, att man inte tänker betala för att hjälpa till, då är det tack och hej hos mig.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Nej, jag anser inte att jämförelsen är usel. Ofta är man dagmatte för att man tycker om hundar, precis som att man är medryttare för att man tycker om hästar.

Men tycker du om hästar så får du säker promenera med grannes häst gratis, det är det få som tar betalt för om någon. Hundpromenader är något man oftast får betala för likaså hästpassning eller hundpassning. Hyra en häst för att rida är däremot oftast inte gratis.

Det jag reagerar på är snarast attityden, inte betalningen i sig. Jag med flera vill ha folk som värderar ridningen lite mer än en hundpromenad eller barpassning. Jag antar att du inte kontaktade dit finna stall med orden:

"Hejsan, finns det någon häst jag kan rida gratis, jag tycker inte det är värt något i ersättning. Om ni inte har någon så promenerar jag lika gärna med grannens hund eller passar hans barn. Det är likgiltigt vilket.

Och förresten, om jag inte får träna för instruktör och rida som jag vill så gör er inte besvär. Ska jag rida så ska det vara utvecklande för mig. "

Det är så du framstår här. Gissningsvis så beter du dig inte så i verkliga livet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 212
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 030
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 005
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp