Det här med medryttare och betalning

Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag tycker det är upp till varje hästägare hur man vill göra med betalning eller ej, lägger mig inte i hur andra gör.

Jag är tveksam över hur jag skulle göra om jag hade medryttare, men jag skulle främst kräva att medryttaren sköter mockning mm den dagen som hon/han rider.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det är lättare att bjuda när ens totalkostand för att ha häst ligger på ca 2.000 i månaden jämfört om den är det 3-4 dubbla man har liksom ändå långt lägre kostnad även om man räknar in medryttarens eonomiska bidrag.

Jag bor i en mellanstor stad och vi har väl mellanhöga priser. Stallhyrorna häromkring snittar nog på strax över 2000 (finns både dyrare och billigare) så den totala kostnaden blir väl runt 3000-5000 med allt annat som tillkommer beroende på hur mycket man tävlar och tränar.

Dock har ingen som jag känner medryttare pga ekonomin utan enbart för att kunna frigöra tid för sitt övriga liv såsom familj, arbete osv. Kanske är det däri skillnaden ligger? Dessutom finns det otroligt mycket häst i trakterna så hästägarna kan t o m ha svårt att hitta medryttare. Det var ju det där med tillgång och efterfrågan. :D
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Exakt, tillgång och efterfrågan och sedan är det fritt fram att göra som man vill men vill man ha betalt som ägare eller önskar få det gratis som medryttare då får man kanske inte samma urval.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

KL
Men om man hellre vill rida på ridskola är det väl bättre att man gör det? Många vill ju vara medryttare för att det bla ger lite mer känsla av att ha egen häst, men om man mest tycker att det inte är värt så mycket och att man får ut mer av ridskolan så rid på ridskolan istället för att klaga på att det är dyrt med medryttarhästar. Det är ju ändå något man inte vill ha? Det finns ju massor av saker som kostar pengar men som jag inte är intresserad av, men inte propsar jag på att det ska vara gratis för det utan jag avstår bara.

Nu har jag inte lusläst tråden, men jag kan inte minnas så många som vill rida på ridskola och trivs bra med det som klagar på att det är dyrt att vara medryttare.
Om du syftade på mig så lämnade jag mitt argument till VARFÖR jag tycker att det är mer prisvärt att rida på ridskola än att vara medryttare. Men det innebär inte på något sätt att jag förkastar de som väljer det andra alternativet.

Det är lite typiskt buke, är man inte med så är man automatiskt emot. Men min värld är inte så svart eller vit, det finns massor av härliga gråtoner i massa olika nyanser.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Sen tror jag också att det handlar mycket om kontakter. Vet folk vem du är och hur man rider/sköter hästarna så är det större chans att de vill ha just dig som medryttare så kanske pengarna har mindre betydelse.

Jag har möjligheten att vara medryttare gratis på ett antal hästar (trots att jag bor i Stockholm) men väljer ändå att rida på ridskola. Detta för att jag är mest intresserad av min egen utveckling just nu och vill rida olika välutbildade hästar för duktiga instruktörer. Det finns inga andra krav på mig än att jag betalar terminsavgiften, sen kan jag lämna återbud när jag vill och behöver inte tänka på någon skötsel.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Exakt, tillgång och efterfrågan och sedan är det fritt fram att göra som man vill men vill man ha betalt som ägare eller önskar få det gratis som medryttare då får man kanske inte samma urval.

Fast inte här för det är snarare brist på "bra" medryttare trots att det är gratis. Finns väldigt många hästar och väldigt många ägare som vill hinna med att göra något annat nån dag i veckan.

Tror faktiskt inte ens att många går in för att hitta en gratishäst att rida utan det är helt enkelt ägarna som behöver hjälp och de är glada att någon vill hjälpa till när de själva inte hinner. Skulle säga att det är så till 95% häromkring.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Är det brist på medryttare gäller samma sak, finns det ingen som är acceptabel som är villig att rida hästen gratis kanske man får avstå eller betala någon alternativt skaffa en mer attraktiv häst/flytta till ett mer attraktivt område, ändra på vad medryttaren förväntas/får göra eller rent utav se över sin egen roll i det hela (det finns folk som är så pass svåra att man varken vill ha dem som medryttare eller ägare till sin medryttarhäst oavsett villkor). Tillgång och efterfrågan gäller i högsta grad vid brist, det mesta går att få om priset är det rätta.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag förstår heller ingenting. Jag har varit medryttare och har alltid betraktat det som en fullständig självklarhet att jag ska betala. Det är ju en hobby. Om jag inte hade ridit denna häst, så hade jag ju fått köpa en egen eller rida på ridskola. Det hade sannerligen inte varit gratis. Att det sedan är till fördel även för ägaren att få avlastning ett par dagar i veckan är för mig oväsentligt.

Det blir så konstigt när man bara ser på hästägaren och fokuserar på att denne minsann behöver hjälp och bara ska vara tacksam. Men medryttaren då? Är det någon sorts välgörenhet man ägnar sig åt? Knappast. Medryttare blir man för att man vill rida och ta hand om en häst och då är det väl den naturligaste saken i världen att man betalar för nöjet, precis som för allt annat.

Sedan kan det naturligtvis finnas speciella undantagssituationer då det finns anledning att se saken annorlunda.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Nu har jag inte lusläst tråden, men jag kan inte minnas så många som vill rida på ridskola och trivs bra med det som klagar på att det är dyrt att vara medryttare.
Om du syftade på mig så lämnade jag mitt argument till VARFÖR jag tycker att det är mer prisvärt att rida på ridskola än att vara medryttare. Men det innebär inte på något sätt att jag förkastar de som väljer det andra alternativet.

Det är lite typiskt buke, är man inte med så är man automatiskt emot. Men min värld är inte så svart eller vit, det finns massor av härliga gråtoner i massa olika nyanser.

Jag syftade nog mer på själva diskussionen kring vad som är billigast och var man utvecklas mest för pengarna osv, inte just på ditt val.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag kanske ska omformulera mig.

Anser du att man generellt sätt lär sig mer under en grupplektion på ridskola än under en privatlektion? Jag inser att det kan finnas undantag så att inte varje privatlektion ger mer än varje grupplektion. För att göra jämförelsen enklare så kan vi utgå från att det är samma tränare.

För min del så får jag så gott som alltid mer utav en privat lektion än om jag delar instruktören med 5-10 andra.

I övrigt håller jag med, ju mer man kan och/eller ju mer man är beredd att betala dess mer frihet kan man räkna med, men det varierar mycket.

För samma tränare så skulle det optimala vara att rida privatlektion på ridskolehäst, för min del. Jag rider i tävlingsgrupp och har tävlat och tränat den hästen i snart fyra år, plus att ridläraren själv har ridit den mycket och vet hur den är att rida. Medryttarhästar har jag aldrig lyckats ha i fyra år, de flyttar eller säljs, och jag har aldrig hittat utbildade tränare till medryttarhästar som själva ridit hästen ifråga mycket.

För min del så har medryttarhästarna alltid stått för mängdträning och nöjesridning, utvecklingen och själva ridkunskaperna har ridskolan stått för.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Tack för svaret, men nu undrade jag vad du ansåg generellt inte i just din situation, men visst, det är klart att det säkert finns de som får ut mer av att rida i stora grupper jämfört med privatlektioner, men det lär knappast vara vanligt.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

KL

Hur många medryttare är det som har insläpp/utsläpp i stallet åt sina hästägare? Är du då myndig eller är det ok att vara under arton?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

KL

Hur många medryttare är det som har insläpp/utsläpp i stallet åt sina hästägare? Är du då myndig eller är det ok att vara under arton?

I vårt stall accepteras inte att medryttare tar in eller släppa ut hästarna, skulle en hyresgäst vara under arton år så måste föräldrarna i kläda sig det ansvaret att ta passet då de även måste stå på kontraktet.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

För samma tränare så skulle det optimala vara att rida privatlektion på ridskolehäst, för min del. Jag rider i tävlingsgrupp och har tävlat och tränat den hästen i snart fyra år, plus att ridläraren själv har ridit den mycket och vet hur den är att rida. Medryttarhästar har jag aldrig lyckats ha i fyra år, de flyttar eller säljs, och jag har aldrig hittat utbildade tränare till medryttarhästar som själva ridit hästen ifråga mycket.

För min del så har medryttarhästarna alltid stått för mängdträning och nöjesridning, utvecklingen och själva ridkunskaperna har ridskolan stått för.

Det är naturligtvis olika.
Jag rider regelbundet mina egna hästar för instruktör. Jag har unga hästar som är för åldern mycket välutbildade. En kompis skulle låna min fyraåring och rida för instruktör, som känner både hästen och mig sedan tidigare. Instruktionen till min kompis var "tänk dig att du rider en välutbildad femtonåring" när hon skulle rida min fyraåring.

Mina instruktörer rider i stort sett aldrig på hästarna men har förmåga att se och ge instruktioner och råd ändå.

Utifrån min situation vill jag därför hävda att en medryttarhäst är ett sätt att få rida en välutbildad häst som är betydligt mer lyhörd och lättriden än en "normal" ridskolehäst och därmed uppenbarligen mer utvecklande än att rida på ridskola;)
Och om jag finge tag på en bra, ambitiös medryttare som vill träna för instruktör, skulle jag tycka att det är lysande. Har nu hittat en sådan tjej till en av mina hästar. Hon rider för min instruktör när denna kommer till mina trakter, och rider förstås även däremellan. Den tjejen har inte tävlingsambitioner men det är ju inte det viktiga. Det viktiga är att hon är snäll mot hästen och vill utvecklas i ridningen. Tjejens utbildningsnivå är långt från hästens men med tid och träning så lär ju lägena närma sig (om inte jag hinner utbilda vidare hästen under tiden).

Men det finns säkert tävlingsgrupper så som du beskriver på många ridskolor och då är det uppenbarligen ett mycket bra koncept. Det är dock inget jag har hört talas om att det finns här i närheten (fast det behöver inte betyda att det inte finns, utan enbart att jag inte hört talas om det).
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Självklart framstår jag så för dig, hade vi delat åsikt här så hade du troligen inte tyckt det.
Men nej, ridningen är inte så viktig för mig. Jag rider gärna, men det viktiga för mig är pysslet. Så nej, turer i skogen är inte värt dom pengar det ofta kostar. Därför annonserar jag förstås inte efter medryttarhäst. Just nu rider jag inte alls, jag hade en medryttarhäst ett tag som jag red helt gratis (både i skog och på egenbekostad lektion) men hon flyttade sen. Nu väntar jag på att ett av avelsstona som tyvärr resorberade sent ska bli helt frisk från sin hovböld, sen kommer jag börja rida henne lite. Har även blivit erbjuden att provrida en annan häst i stallet som jag gärna gör förstås!!
Det viktiga för mig nu är att folk vänder sig till mig för att dom litar på mig och tycker jag verkar vara tillräckligt bra för att rida deras häst. Dom ska lita på mig för att jag är jag, inte för att jag betalar pengar.
Sen skriver jag det igen. Om jag får rida lektion och verkligen ha hästen som min egen de dagar jag rider, så kan jag tänka mig att betala.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag tycker att detta är en ganska intressant diskussion, förvånas över hur det kan vara så många som blir så uppeldade i frågan.
Min åsikt är: Det finns ägare som vill ha betalt och det finns ägare som inte vill ha betalt. Det finns medryttare som vill betala och det finns medryttare som inte vill betala. Sen gäller det ju bara att pussla ihop det så gott det går.

Men jag är lite nyfiken på vad ni tycker är en skälig summa.
Ponera att jag skulle vara en medryttaraspirant och söker medryttarhäst.
Mina krav är: ska ligga i Stockholmsområdet, ska ha ridhus, hästen ska vara en läromästare, jag vill rida lektion för instruktör, jag vill inte mocka, fodra, in/utsläpp eller smörja utrustning, utan verkligen bara komma dit, göra i ordning hästen, rida och sen åka hem.
Precis som på en ridskola.

Vad skulle vara en skälig summa för ett sådant arrangemang?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Väldigt svårt att säga vad folk tar för att hyra ut sina hästar - medryttare kan man knappast kalla det. Antingen får man ha tur eller betala en ordentlig slant.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag tycker att detta är en ganska intressant diskussion, förvånas över hur det kan vara så många som blir så uppeldade i frågan.
Min åsikt är: Det finns ägare som vill ha betalt och det finns ägare som inte vill ha betalt. Det finns medryttare som vill betala och det finns medryttare som inte vill betala. Sen gäller det ju bara att pussla ihop det så gott det går.

Men jag är lite nyfiken på vad ni tycker är en skälig summa.
Ponera att jag skulle vara en medryttaraspirant och söker medryttarhäst.
Mina krav är: ska ligga i Stockholmsområdet, ska ha ridhus, hästen ska vara en läromästare, jag vill rida lektion för instruktör, jag vill inte mocka, fodra, in/utsläpp eller smörja utrustning, utan verkligen bara komma dit, göra i ordning hästen, rida och sen åka hem.
Precis som på en ridskola.

Vad skulle vara en skälig summa för ett sådant arrangemang?

Om medryttaren vill ha altl serverat på ett fart, så är det varenda kostnadsgrej jag har för min häst, inklusive alla resor till o från foder o ströhandel och till och från stallet 2-3 ggr per dag för mockning, ut- insläpp, fodring osv... Det är väl självklart? Annars kan jag ju lika gärna göra i ordning och rida min häst själv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 212
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 030
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 005
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp