Det här med medryttare och betalning

Sv: Det här med medryttare och betalning

Problemet är väl att för att veta vad någon ska betala så beror det mesta på vad stallhyran ligger på och inte på vad som ingår i stallskötseln. Oavsett typ av häst så blir det ofta oavsett häst dyrt om man står i ett stall där stallhyran är skyhög, likaså så kan det bli billigt ifall hästen står i ett billigt stall även om det är så att hästen är fin.

Det mesta hänger väl helt enkelt på vad hästägaren betalar i omkostnader för att ha hästen inte inte vad det är för typ av häst. Därför det är så otroligt svårt att tycka något om vad det skulle kosta.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Hur ofta ska du rida Brunte och tänker du enbart rida lektioner i ridhus eller kommer du att rida ut? Ska du rida lektion en gång/vecka och i övrigt inte alls så gissa på ca 0 - 1000 kr/månad.

Vad det kostar hypotetiskt är väl skit samma vad vi skriver här, det är en överenskommelse mellan dig och hästägaren.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag tänkte mig något i stil med

Valack 15 år
Medryttare 3 gånger i veckan
Stallhyra 6000 kr -större anläggning
Dressyrhäst - Tävlat msvA med godkänt resultat
Bra kommunikationer och relativt centralt stockholm
Bra ridvägar
Full frihet att välja tränare och flera bra tränare som kommer regelbundet till stallet
Bra tillgång till ridhus

--

Eller sto 9 år
Tävlad LB hoppning
Uppstallad på gården hos ägaren
Inga allmänna kommunikationer
10 minuters skrittväg längs 90-väg till ridhus på ridklubb men dåligt med tider kvällar.
3 gånger i veckan
Krav träna för ägaren (utbildad C-tränare) varannan vecka 1 dags skritt i skogen i veckan och en med lugn motionsridning, och en dag i padock/ridhus.
Ägaren bor på gården

-----

Den första hästen är attraktiv och ägaren kan troligen ta ut en ordentlig summa kanske 3-4 tusen i månaden, häst 2 är sisådär och det kan bli problem att få en medryttare alls så kanske en symbolisk summa eller ingenting alls. Kan du förstå problemet att svara på din fråga nu.

Sista inlägget på den här här spåret, du tycks mest tycka att jag jävlas med dig så du ska slippa mig mer. Jag ville bara belysa att din fråga är omöjlig och svara på mer precist då villkoren kan vara så radikalt olika att även om man får allt serverat så kan det vara värt 0 kr likväl som flera tusen.

Vill man ha ett vettigt svar får man ställa en vettig fråga.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag förstår inte riktigt varför det är en så svår fråga.
Tycker man att det är rimligt att medryttaren ska betala 500 kr, 1000 kr, 2000 kr eller kanske 10.000 kr?

Jag kan svara på hur mycket jag tycker är rimligt att betala för en tröja, utan att veta i vilket land den tillverkats, hur den transporterats till Sverige, vilket material den är gjord av osv.
Jag har ett spann som jag tycker är rimligt, sen kan det självklart finnas speciella omständigheter som gör att det kan ruckas på, men normalspannet finns ändå där.

Och jag undrar vart dina härliga gråtoner försvann?
Jag tycker att du har fått riktigt bra svar, särskilt av IngelaH som gett dig en matematisk uträkning som jag tror att de flesta hästägare använder sig av när de tar fram vad de anser att medryttaren ska betala.
Lobelia har gett dig nyanser, att det inte är svart eller vitt vad det kostar att vara medryttare utan att det är omständigheterna omkring som avgör vad det i slutändan kan tänkas kosta/vara värt..
Så för hästägare A - med en stallhyra på 8000:- så lär spannet ligga betydligt högre än för hästägare B - med egen gård alt. låg hyra. Dock med samma skodda Brunte :)
Personligen driver jag inte mitt hästägande med vinstintresse, dock bedriver jag inte heller välgörenhet. Medryttare på min läromästare, som vill rida för att utveckla sig själva som ryttare, får således betala de faktiska kostnader jag har per dag för denna kuse.. Medan duktiga medryttare som är till hjälp för mig med utbildning på min unghäst får rida "gratis" eller blir t. om. ersatta i form av att jag står för tränarkostnader alt. betalar ryttaren per gång samt kör hästen till externa anläggningar för träning/tävling..
Som sagt de grå nyanserna är väldigt många :)
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Tycker det är dags att påminna alla om vad de olika begreppen står för rent definitionsmässigt då vissa, under de senaste 10-15 åren, tydligen har förvanskat begreppen, antigen för att de inte vet bättre eller för att de tycker det ser bättre ut i annonser och när de pratar om det.

MEDRYTTARE (Deltids stallhjälp/hästskötare):
Rider och sköter din häst med din utrustning på dina villkor efter en plan du lagt upp för hästen på dagar som du har bestämt. Egna iniativ gällande ridning, träning och tävling förkommer inte utan att hästägaren godkänt i förväg.
Medryttaren har inga som helst ekonomiska intressen i hästen utan är i grunden definitionsmessigt din hästskötare/stallhjälp som får betald utifrån hur mycket han/hon sköter hästen för din räkning.

FODERVÄRD (Hel/halv/del):
Rider, sköter och betalar för din häst enligt kontrakt. Tar egna beslut om allt rörande sin ridning innanför kontraktets villkor.
Fodervärden är solidarisk ekonomiskt ansvarlig för alla utgifter som förekommer i hästhållet enligt villkor uppsatt i kontraktet.

Självklart vet jag att många nu kommer att protestera, men oavsett argument är det här de definitioner jag växt upp med och jag anser att de "moderna" definitionerna gällande medryttare bör hejdas och att man återgår till den ursprungliga definitionen, då de flesta annonser idag rörande medryttare defacto definierar en fodervärld i sin ursprungliga betydelse.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det finns väl inget enkelt svar på detta med betalning eller inte. Det beror ju på varför ägaren vill ha en medryttare och sen väldigt mycket på vad det är för en ryttare som hjälper till. Om någon vill få möjlighet att rida ett par gånger i veckan så är det väl inte fel att denne betalar lite, men om någon rider en häst för att utbilda den vidare så är det ägaren som får betala tycker jag. Ju mer ansvar och rättigheter en medryttare har, desto större anledning att ta betalt. (om de får träna för instruktör, tävla osv) Om man tar en häst på foder så lånar man ju faktiskt hästen gratis. Att det sedan kostar att ha en häst hoppas jag de flesta är medvetna om. (inte hon som du stötte på tydligen)
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Fick en fråga som liknade dina krav från en person som tyckte att vi behövde en medryttare. Hade inte själv tänkt skaffa någon sådan.
Hon/han ville rida träna och tävla hästen, för hästens skull ?, kunde tänka sig att betala bensinkostnaden för detta men inget mer. Inget stalljobb heller. Tyckte själv att hon/han tillförde så mycket bara med ridningen att det var en tillgång för oss. Känner personen sen tidigare och eftersom det är en bra person i övrigt fick hon/han provrida stallets minst komplicerade häst. Det gick inte alls, ridkunskaperna var måttliga, hästen frustrerad.
Det blev naturligtvis inget av det hela. Som medryttaraspirant måste man inse sina begänsningar och inte måla upp sig som den stora stjärnan om man inte kan stå för det. Ett annat upplägg från början hade kanske fått ett annat resultat.
Jag kan annars om det var aktuellt tänka mig både lösningen med betalande och gratis medryttare. Det beror på vad personen tillför. Betalning behöver inte heller vara i kontanter utan kan vara som stallhjälp vilket många här tycker är ett allternativ men inte verkar se som betalning vilket det är. Kan vara mer värt än pengar i vissa situationer. En person som utvecklar hästen skulle jag aldrig tänka mig att ta betalt av men när man får sitta och korrigera efter varje gång vederbörande har ridit kan det inte vara rimligt att det ska vara gratis.
För att ta en rimlig kostnad så har vi tidigare tagit 100:-/gång, 2-3/ vecka, inklusive en lektion i veckan. Är nu väldigt tveksam till att ta in någon medryttare pga tidigare erfarenheter och kommer att vara väldigt selektiv om det blir aktuellt. Jag är övertygad om att det finns massor med bra och ansvarsfulla medryttare där ute men det finns väldigt många som är totalt oansvariga och bara vill flänga runt och inte tycker att det är något att bry sig om att hästarna inte fick mat för att de hellre var på stan med kompisar när det var uppgjort med lunchfodring.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

I verkligheten fungerar ju inte din uppdelning? Vad ska jag kalla mig då? Som fritt förfogar över häst, lägger upp träning tar beslut om foder, klippning, täcken etc. och gör detta gratis?

Visserligen antyder ordet medryttare i sig att någon annan rider hästen ... så är inte fallet här. Men för att undvika förvirring är det lättare att säga medryttare för då förstår folk precis.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Lättast tycker jag det är med 3 kategorier.

Fodervärd -står för allt eventuellt med undantag av försäkring
Skötare - Pysslar i huvudsak med hästen, ryktar, mockar mm - kan få enstaka ridturer som betalning. Denna kategori är i huvudsak ridskoleungdomar på hästar uppstallade på ridskola och liknade men givetvis finns det undantag.
Medryttare Övriga, de som i huvudsak rider och betalar ridningen antingen med tjänster eller pengar.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Begreppen spelar för mig ingen roll så länge hästägaren är tydlig i annonsen om denne vill ha betalt eller ej. Och i så fall hur mycket.

Betalandes vara eller icke varande brukar ju dyka upp på buke med jämna mellanrum... Vill man som medryttare inte betala får man vara beredd på att det kan vara svårare att hitta en häst att rida.

Behöver jag medryttare när jag har möjlighet att skaffa egen häst tänker jag inte ta betalt. Det är mitt sätt att betala tillbaka för alla fina hästar jag fått rida utan kostnad under åren.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

I verkligheten fungerar ju inte din uppdelning? Vad ska jag kalla mig då? Som fritt förfogar över häst, lägger upp träning tar beslut om foder, klippning, täcken etc. och gör detta gratis?

Visserligen antyder ordet medryttare i sig att någon annan rider hästen ... så är inte fallet här. Men för att undvika förvirring är det lättare att säga medryttare för då förstår folk precis.

Du är pr definition en fodervärd, då du fritt förfogar över hästen/hästarna ifråga. om du sedan tar din del av utgifterna eller inte spelar ju ingen roll för definitionen då du har ett avtal om fritt förfogande av hästen.
Hade du varit medryttare skulle du rida enligt ett av hästägaren (och dig) i förväg uppgjord schema precis som vilken som alla övriga hästskötare.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med medryttare och betalning

Per vilken definition? Inte min i vart fall och inte svenska akademins ordboks något ålderdomliga definition

FODER-VÄRD, m. i sht mil. om person hos vilken ett djur (särsk. en militärhäst) blivit utackorderat. SFS 1893, nr 62, s. 5. LAHT 1912, s. 184.


Fodervärd= den som står för fodret.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Medryttare Övriga, de som i huvudsak rider och betalar ridningen antingen med tjänster eller pengar.

Den definitionen låter ju helt klart gångbar (övriga med men eftersom tråden från början rörde medryttare så...) och lite så jag resonerar med. Bara för att man inte betalar i pengar betyder det ju egentligen inte att man inte på ett eller annat vis betalar för sig.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag har ju själv inte häst och betalar därmed ingen stallplats.
Och hur mycket det kan variera i ett stall i Stockholmsområdet för ett fullt utrustat stall med ridhus har jag därför ingen uppfattning om, så ni får ursäkta min okunskap.
Jag var omedveten om att det kunde skilja så mycket att det är OMÖJLIG att ge en ungefärlig summa på vad man skulle kunna tycka vara rimligt att ta ut i avgift av en medryttare.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Lättast tycker jag det är med 3 kategorier.

Fodervärd -står för allt eventuellt med undantag av försäkring
Skötare - Pysslar i huvudsak med hästen, ryktar, mockar mm - kan få enstaka ridturer som betalning. Denna kategori är i huvudsak ridskoleungdomar på hästar uppstallade på ridskola och liknade men givetvis finns det undantag.
Medryttare Övriga, de som i huvudsak rider och betalar ridningen antingen med tjänster eller pengar.

Det har i hela mitt hästliv varit den gängse definitionen. Var så redan när jag började rida på 70-talet.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag har varit med om allt från 600:- i kallhyra (skärgårdsö med färja) till 6000:- utan fullskötsel men inklusive foder och strö.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Hur ofta ska du rida Brunte och tänker du enbart rida lektioner i ridhus eller kommer du att rida ut? Ska du rida lektion en gång/vecka och i övrigt inte alls så gissa på ca 0 - 1000 kr/månad.

Vad det kostar hypotetiskt är väl skit samma vad vi skriver här, det är en överenskommelse mellan dig och hästägaren.

Det finns ingen överenskommelse eftersom att det hela är en hypotetisk situation.
Jag trivs alldeles utmärkt på ridskola, men tyckte att det kunde vara intressant att göra en jämförelse med vad ett liknande upplägg skulle kosta hos en privathäst.

Då skulle Brunte alltså ridas en dag i veckan (eller flera gånger med lika många gånger avgiften), i ridhus, för instruktör.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag tänkte mig något i stil med

Valack 15 år
Medryttare 3 gånger i veckan
Stallhyra 6000 kr -större anläggning
Dressyrhäst - Tävlat msvA med godkänt resultat
Bra kommunikationer och relativt centralt stockholm
Bra ridvägar
Full frihet att välja tränare och flera bra tränare som kommer regelbundet till stallet
Bra tillgång till ridhus

--

Eller sto 9 år
Tävlad LB hoppning
Uppstallad på gården hos ägaren
Inga allmänna kommunikationer
10 minuters skrittväg längs 90-väg till ridhus på ridklubb men dåligt med tider kvällar.
3 gånger i veckan
Krav träna för ägaren (utbildad C-tränare) varannan vecka 1 dags skritt i skogen i veckan och en med lugn motionsridning, och en dag i padock/ridhus.
Ägaren bor på gården

-----

Den första hästen är attraktiv och ägaren kan troligen ta ut en ordentlig summa kanske 3-4 tusen i månaden, häst 2 är sisådär och det kan bli problem att få en medryttare alls så kanske en symbolisk summa eller ingenting alls. Kan du förstå problemet att svara på din fråga nu.

Sista inlägget på den här här spåret, du tycks mest tycka att jag jävlas med dig så du ska slippa mig mer. Jag ville bara belysa att din fråga är omöjlig och svara på mer precist då villkoren kan vara så radikalt olika att även om man får allt serverat så kan det vara värt 0 kr likväl som flera tusen.

Vill man ha ett vettigt svar får man ställa en vettig fråga.

Men här skriver du ju faktiskt något väldigt intressant! :idea:
För mig som medryttare spelar det mesta av det du skrivit ingen större roll.

Ridhuset hade jag ju redan sagt att det skulle finnas, så det där med skrittväg längst 90-sträcka med dåliga tider, kan vi ju ta bort.

Är hästen en läromästare och kan lära mig något, så spelar det mig ingen roll hur högt den tävlat, huvudsaken är att den kan mer än vad jag kan nu och ett tag framöver.
Sen sto/valack, 8 eller 15 år spelar ingen roll.
Om jag trivs med instruktören så får det gärna vara hästägaren.
Jag har bil, så de kollektiva kommunikationerna spelar mig ingen roll.

Det jag tycker är intressant är att jag tycker att båda alternativen låter väldigt trevliga och för mig som medryttare och kan i mina ögon ha exakt samma värde. Medan det för ägaren beror på hur mycket det kostar att hålla hästen.
Det finns många som tycker att medryttare ska betala för att man inte vill sponsra någon annans intresse.
Vad skulle de då tycka vara rimligt att en medryttare ska betala om inte hästen innebär någon kostnad i form av stallhyra osv?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Och jag undrar vart dina härliga gråtoner försvann?

Var är jag svart eller vit?
Min tröja i detta exempel kanske jag kan tänka mig betala 100-400 kr för. Är det något som gör att jag absolut vill ha av någon speciell anledning kanske jag kan tänka mig betala mer.
Är det inte en gråskala?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 212
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 030
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 005
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Tamråttor flyttar in
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp