Det här med medryttare och betalning

Sv: Det här med medryttare och betalning

Men du fortsätter argumentera för något som för mig är omöjligt. Du vill att jag ska utveckla frågorna, men jag vet inte hur jag ska utveckla dem. Du kräver svar av mig som jag inte har och du tycker att jag kräver svar av dig som du inte har.
Och du tycker att jag är otrevlig och anklagande (:confused:). Jag förstår inte varför du fortsätter i denna diskussion alls. Jag ville bara ha någon att bolla lite med, du är inte intresserad av det utan fortsätter att hacka på mig.

Vänligen lämna mig ifred istället, tack.

Och hur vill du att någon ska kunna svara på en fråga du klarar av att ställa?

Hur man än svarar så blir det antingen exempel (någon formulerar din fråga och sedan svarar på den) eller så blir det lite svävande.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Lite svävande går bra.
Tex. inom spannet 500 kr/månad till 1000 kr/månad.
Eller runt 2000 kr beroende på x...

Det är några exempel på de svar jag hoppades få. Och har även fått av vissa.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Betalade 950kr /månaden för att ha en halvfodervärdshäst som endast jag red (3-4dagar i veckan) och som stod de andra dagarna, det blev mest lufs alltså ^^ Sen betalade vi 1200kr för att hyra en häst (vi betalade stallplats osv) i 8 månader :)
Det kostar att vara medryttare/halvfodervärd!!! Jag tycker att man ska hjälpa till ekonomiskt och inte bara göra "den roliga biten", är man medryttare/halvfodervärd så ska man ju stå för saker även på den ekonomiska biten!
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Men det är också väldigt väldigt individuellt. På många ställen får man mera ut av att rida själv på en relativt okej häst. Rider man på en ridskola med en bra ridlärare i små grupper och då menar jag grupper inte större än max fyra stycken, då kan det mycket väl vara mera givande på en ridskola. Jag har dock inte sett någon sådan ridskola, dom flesta har för stora grupper och för svåra hästar för att det ska löna sig att rida där.

De finns. Inte så vanliga kanske o kanske inte heller så spridda i landet. Jag vet om två runt Sthlm iaf.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Men det är också väldigt väldigt individuellt. På många ställen får man mera ut av att rida själv på en relativt okej häst. Rider man på en ridskola med en bra ridlärare i små grupper och då menar jag grupper inte större än max fyra stycken, då kan det mycket väl vara mera givande på en ridskola. Jag har dock inte sett någon sådan ridskola, dom flesta har för stora grupper och för svåra hästar för att det ska löna sig att rida där.

Det är för individuellt helt enkelt. Jag red otroligt många år på ridskola och lärde mig mera när det gällde ridning en vecka på ett ridläger än vad jag lärde mig under flera år på ridskolan. Allt beror ju på vad det är för häst man rider, vad det är för tränare man rider för etc. Det går inte att jämföra på det sättet för det är verkligen olika för alla.

Jag rider på två olika ridskolor i Stockholm. På den ena är vi 12 i gruppen och på den andra är vi 4. Orsaken till att jag är kvar på den där vi är 12 är att vår instruktör är extremt bra och vi har jättebra hästar. Jag bytte dock grupp och instruktör 3 gånger innan jag kom till denna, så det är absolut inte alla som klarar att ha så stora grupper och ändå kunna instruera på ett givande sätt.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Lite svävande går bra.
Tex. inom spannet 500 kr/månad till 1000 kr/månad.
Eller runt 2000 kr beroende på x...

Det är några exempel på de svar jag hoppades få. Och har även fått av vissa.

Ta stallhyran dela på 7 och betala för alla dagar du rider, där är svaret!

Stallhyran kan vara allt från 500 - 10 000.
Du kan rida 1 dag eller 4 dagar, eller kanske 2 eller 3...

Därför kan du inte få en exakt summa mer än allt från gratis till 6000:-

Snittet för en betalande medryttare är 1000-1500 enligt min erfarenhet.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

*kl*

Snittet för en betalande medryttare är 1000-1500 enligt min erfarenhet.

Det spectra jag sett är från 0 till 2000:-

Som sagts tidigare, allt beror på var du bor och åsikten de båda 'sökande' människorna har om det hela. Det är ju där någonstans man ska göra en deal o se om det passar båda parter. Gör det inte det, är det ju bara gå därifrån o leta vidare.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Självklart vet jag att många nu kommer att protestera, men oavsett argument är det här de definitioner jag växt upp med och jag anser att de "moderna" definitionerna gällande medryttare bör hejdas och att man återgår till den ursprungliga definitionen, då de flesta annonser idag rörande medryttare defacto definierar en fodervärld i sin ursprungliga betydelse.

Jag förstår inte problematiken över att begreppen har ”moderniserats”. Varför menar du att dessa definitioner ska hejdas och det ska återgå till vad du blev uppväxt med? Vad är det egentligen som gör att den definition som du växt upp med är den enda rätta? Jag har växt upp med den "moderna" definitionen och tycker att den är rätt och bra, men min definition är per automatik helt fel bara för att du växt upp med en annan definition?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Häst tävlandes Medelsvår hoppning och dressyr och lätt fälttävlan tog jag i Stockholm 1 200:-/månad för 2 dagars ridande/vecka inkl att medryttaren mockade och la fram maten jag vägt upp tidigare dag. Ville medryttaren slippa mocka och i stället rida för någon fick hon betala dom kostnaderna själv.

Samma häst tog jag 800:-/månad för 2 dagars ridande/vecka inkl att medryttaren mockade, stallpersonalen matade. Medryttaren betalade själv för ifall hon ville rida för någon.

Och det var 1988 ! ! !
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag red på 2000-talet en häst som tävla MSV hoppning
Jag red dresyr & red ut. red 2-5dagar i veckan. Då ägaren ibland var bortrest i jobbet i veckorna. Hästen stod på en stor anläggning i sthlm där allt utom mockning ingick.. jag red gratis. Fick en dyr parfym när jag hade hästen en hel vecka :)
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Lättast tycker jag det är med 3 kategorier.

Fodervärd -står för allt eventuellt med undantag av försäkring
Skötare - Pysslar i huvudsak med hästen, ryktar, mockar mm - kan få enstaka ridturer som betalning. Denna kategori är i huvudsak ridskoleungdomar på hästar uppstallade på ridskola och liknade men givetvis finns det undantag.
Medryttare Övriga, de som i huvudsak rider och betalar ridningen antingen med tjänster eller pengar.
Men en medryttare behöver ju inte få betala för att få rida. Det finns många medryttare som rider gratis för att hästägarna är glada över att få en eller ett par lediga dagar. Sen finns det medryttare som får betalt för att de är skickligare ryttare än ägaren och förbättrar hästen genom att de rider. Det finns många nyanser.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det är ju det jag skriver, eller kallar du inte betalning att ge ägaren stallediga dagar? Jag skrev " ...betalar ridningen antingen med tjänster eller pengar." Jag menar just i vid bemärkelse.

Jag kallar dock det inte medryttare om någon får betalt för att rida, då tjänstgör man, om än informellt, som tränare, beridare eller dylikt. Svartjobb är en annan term.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

svartjobb behöver det ju inte vara.

K.L Hur mycket tycker ni det är ok att ta betalt av en ryttare som är medryttare 2 dagar i veckan? Hjälper en yngre tjej just nu som söker medryttarhäst. (för motionsridning) Priserna varierar väldigt mycket och jag har ingen aning om vad som är normalt/skäligt? Vad tycker ni att man kan betala på ett ungefär? (det handlar om hästar i utkanten av en mellanstor stad).
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag tycker att stallhyra (inkl foder) + skoning, delat på sju, gånger antalet dagar i veckan som medryttaren har hästen, är en vettig utgångspunkt. Sen kan man ju justera utefter om man tycker att hästen kanske inte är så utbildad etc.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Kl
Inte läst hela tråden .
Det är en grav och markant skillnad på fodervärd och medryttare . En fodervärd har fullt ansvar för hästen inklusive kostnader till skillnad från en medryttare som bistår hästägaren . Är rätt grav skillnad .
Prisfrågan är ju osvarbar . Den beror väl främst på hästägarens motiv till varför denne vill ha hjälp. Är det ekonomiskt så betalar medryttare i pengar . Är det av icke ekonomisk orsak betalar medryttaren i tjänster .

Jag tycker det blir märkligt att kräva ekonomisk ersättning om man är den som söker avlastning och hjälp för att man inte hinner / vill ha lediga dagar . Då handlar det ju mer om att man söker just detta , och gör man det , varför ska man casha in pengar ? Utöver det föredrar jag icke pengar , eftersom jag vill kunna diktera exakt vad jag vill runt min häst . Med betalning följer en del aspekter , tex kan man inte rimligen ta in pengar på att nån skogsrider min häst en dag för att jag bestämt att det är det enda jag vill , vore pinsamt tycker jag . Betalar medryttaren måste man som hästägaren vara mkt mera flexibel och generös och inte peta i ditten och datten .

Själv har jag en underbar möjlighet sen 4 år tillbaka , min tränare rider min häst en dag i veckan , fixar all skötsel och mockning och mat den dagen samt rider . Ställer upp när jag är bortrest och tar då hästen längre tid och /eller oftare en vecka osv . Det jag vill ha är just den avlastningen .
I utbyte tränar jag gratis för denne en gång i veckan året runt . Ett upplägg vi trivs fantastiskt bra med allihop .
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med medryttare och betalning

Nej det är ju en rätt märklig inställning att man tror att man ska ha en fodervärdshäst gratis...
Jag kan däremot tycka att om man är en duktig ryttare som tar sig an en oskolad häst och hjälper ägaren med denna samt mockar gör foderhinkar och dyligt så blir det lite fånigt om denne ska betala 500kr per ridtillfälle. Men det är ju upp till medryttaren att bestämma vad man tycker är skäligt.
Skulle jag betala säg en 1500kr i månaden för en medryttarhäst så skulle jag vilja ha en välskolad häst som jag fick träna med någon gång i bland och inte bara skritta ut i skogen.

Jag kan tycka att ägarna till hästarna sätter väldigt höga priser ibland också. Exempel, de rabblar upp alla fina kvalitéer deras häst har och hur fin den är, sedan visar det sig att priset på 1500-2000kr innefattar två dagars skogsridning, varav den ena dagen är det skritt som gäller samt att det ska mockas och göras i ordning foder de dagarna man är där. Så det mjölkas nog åt båda hållen.;)
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Absolut gällande fodervärdshäst ! Galet .


Fast det är gällande medryttare (ej fodervärd) märkligt att resonera att ngn tror de ska ha en häst gratis och utöva gratis hobby osv , om det är vilket det ju är - hästägaren som ber om hjälp ?!

Inställningen att om medryttaren råkar ut för att hästen skadas under dennes pass osv så ska den betala det tycker jag är tragisk . Har man så dålig tillit till den medryttare man valt att man tycker denne ska stå för kostnader för om hästen råkar ut för ngt den dagen , då ska man nog inte ha medryttare .... Resonemanget bör väl vara snarare att man litar på den man valt själv nog att kön a att det kunde hänt även när jag red . Idiotexempel som att medisen hoppat taggtråd tex blir galet som jag ser det . Då är det ju vårdslöst och egenmäktigt förfarande och en mkt extrem situation och det får man ju isåfall definiera i avtalet skriftligen förstås , men normalt sett utöver det får man ju återigen anta inte sker när man valt en bra person och därför bör det knappast vara en generell regel ....
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med medryttare och betalning

Mycket kan hända väldigt fort.
Min presumtive medryttare som var van en av ponnyerna i stallet hade fått provrida min häst med mig närvarande ett par gånger, trots intruktioner och demonstrationer bröt hon mot mina regler och de resulterade i en skada som i förlängningen ledde till avlivning av min häst.

Jag är helt övertygad om att hon verkligen inte gjorde det med flit utan av vana från "sin" gamla ponny och jag krävde henne heller aldrig på ersättning, men det kostade mig många 10' i behandlingar under de år jag försökte hålla skadan i chack. Till slut fick jag med tungt hjärta avliva min ögonsten flera år förtidigt då problemen återkom allt oftare och jag ville inte vänta till den dagen jag såg livsvilja dö av smärtorna. :(

Jag har inte haft medryttare efter det.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det låter som ett sätt att räkna ut vad en delfodervärd ska betala. Men det jag reagerade mest var en hästägare som ville ha 500 kr i veckan för att medryttaren skulle rida två gånger/vecka. Det känns hutlöst dyrt. (stallhyra inkl foder där kostar 1500 kr)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 212
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 030
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 005
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp