Det här med medryttare och betalning

Sv: Det här med medryttare och betalning

Det har i hela mitt hästliv varit den gängse definitionen. Var så redan när jag började rida på 70-talet.

Det finns en kategori till, stallslaven/obetalda hästskötaren. En alltiallo som gör lite av varje för att få rida och på tok för mycket jobb och ansvar och som egentligen borde ha betalt.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Låt säga att man står på en anläggning som kostar 10.000 kr per månad.
Dela med 30 dagar så får man ca 333 kr per dag.
Om man BARA räknar det och inte räknar med skor, slitage på utrustning, slitage på häst(?) och annat som kostar.
På det lägger vi avgift för instruktör, kanske 300 kr per tillfälle? Billigare om man rider fler? Kanske 100 kr per tillfälle om man är många, typ 10 stycken?

Då landar man på över 400 kr per tillfälle.
Är det något jag missat då?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Av din totala oförståelse i att det inte går att säga en summa, trots flera bra förklaringar till varför det är omöjligt. Det är för mig att vara svart eller vit :)
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Vad skulle de då tycka vara rimligt att en medryttare ska betala om inte hästen innebär någon kostnad i form av stallhyra osv?

Även "därhemma" kostar hästen pengar varje månad. Den ska äta, vaccineras, försäkras, skos och verkas. Det kostar el, vatten och så vidare. Det kostar material till staket.

Om du som potentiell medryttare inte bryr dig om huruvida hästen har tävlat MSV dressyr eller tävlat LB hoppning, så bör du förstås välja det billigare alternativet.
För att alternativen A och B ska anses likvärdiga för den potentiella medryttaren ur synpunkten "läromästare", borde medryttaren vara på nybörjar/skogsmullenivå.

Och ägaren till häst A skulle nog inte vara nöjd med en medryttare som anser sig utvecklas lika bra i ridningen av häst B så just den potentiella medryttaren skulle nog snabbt diskvalificera sig från det dyrare alternativet häst A.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Vad skulle de då tycka vara rimligt att en medryttare ska betala om inte hästen innebär någon kostnad i form av stallhyra osv?
Att du är helt oresonlig i dina krav på att få svar på en fråga som inte går att ge något definitivt svar utan att få en nrmre definition på den egentliga situationen.

Det enkla svaret på alla prisfrågor är "Det någon är villig att betala utan att känna sig lurad." oavsett vad prisfrågan gäller.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Lättast tycker jag det är med 3 kategorier.

Fodervärd -står för allt eventuellt med undantag av försäkring
Skötare - Pysslar i huvudsak med hästen, ryktar, mockar mm - kan få enstaka ridturer som betalning. Denna kategori är i huvudsak ridskoleungdomar på hästar uppstallade på ridskola och liknade men givetvis finns det undantag.
Medryttare Övriga, de som i huvudsak rider och betalar ridningen antingen med tjänster eller pengar.

Detta har jag också alltid "växt upp" med. sen slutet av 1960-talet, början av 1970-talet. När definitionen ändrades så att medryttare ska kunna kräva att få rida gratis, hur de vill, träna för vem de vill och helst också tävla, har jag ingen aning om.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Även "därhemma" kostar hästen pengar varje månad. Den ska äta, vaccineras, försäkras, skos och verkas. Det kostar el, vatten och så vidare. Det kostar material till staket.

Om du som potentiell medryttare inte bryr dig om huruvida hästen har tävlat MSV dressyr eller tävlat LB hoppning, så bör du förstås välja det billigare alternativet.
För att alternativen A och B ska anses likvärdiga för den potentiella medryttaren ur synpunkten "läromästare", borde medryttaren vara på nybörjar/skogsmullenivå.

Och ägaren till häst A skulle nog inte vara nöjd med en medryttare som anser sig utvecklas lika bra i ridningen av häst B så just den potentiella medryttaren skulle nog snabbt diskvalificera sig från det dyrare alternativet häst A.

Du tar orden ur munnen på mig och som tillägg, är man ambitiös och vill lära sig rida så varar en läromästare som klarar LB inte så länge. Ska man kunna hantera en häst ensam så bör man vara i närheten av den nivån i dressyr redan innan man blir medryttare även om man bara ska skritta i skogen.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag är inte ute efter ett definitivt svar, jag är ute efter åsikter.
Och eftersom att det finns människor som betalar för att vara medryttare och hästägare som har medryttare som betalar så är det för mig ofattbart att det är omöjligt att sätta ett pris på det.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Förstår inte varför det är så viktigt att veta vad folk här skulle ta betalt? Det är olika svar och olika betalt för var och en. Alla har olika summor för sina hästar i månaden. Bästa är ju att om man är intresserad av att bli medryttare så ringer man och pratar med hästägaren och diskuterar pris där. Det är endå alltid det priset som gäller oavsett vad alla andra skulle ta.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Ska vi ha åsikter med ett bestämt pris måste vi helt enkelt veta ganska mycket om förutsättningarna. När jag svarade 0-1000 kr gången eller vad det var så blev du sur över det men mer exakt går det inte att vara. Det är till och med så att om det anläggs en ny busslinje, ett nytt ridhus eller ett nytt bostadsområde så ändras ca priset. Och vad det är värt för en viss person är som sagt högst individuellt.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Fast när du envisas med att få en summa i kronor som svar, så får man känslan av att det är just ett definitivt svar du är ute efter.
Att vara medryttare privat är inte att jämföra med att rida på ridskola, pengamässigt menar jag.
Självklart om jag skulle välja att ha 2-3 medryttare samma dag på min läromästare så skulle jag mao kunna dela dagskostnaden på tre och då få ihop ett ekonomiskt likt upplägg som det du får på en ridskola...
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det var intressant för jämförelsen jag gjorde mellan medryttare och ridskola.
Jag trodde att det var billigare att rida på ridskola jämfört med att vara medryttare i förhållande till vad man får.
Men flera sa att det var tvärtom.
Jag vet ju vad jag betalar på ridskolan och ville därför kunna göra en ungefärlig jämförelse.
Men inte ens de som påstod att det var billigare att vara medryttare kan ju ge prisexempel.

Så det som jag trodde skulle kunna bli en ganska intressant diskussion och jämförelse stannade bara vid det att ingen kunde ge prisexempel.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Ska vi ha åsikter med ett bestämt pris måste vi helt enkelt veta ganska mycket om förutsättningarna. När jag svarade 0-1000 kr gången eller vad det var så blev du sur över det men mer exakt går det inte att vara. Det är till och med så att om det anläggs en ny busslinje, ett nytt ridhus eller ett nytt bostadsområde så ändras ca priset. Och vad det är värt för en viss person är som sagt högst individuellt.

Jag är inte sur, men ibland leder inte diskussionen vidare och då är det bättre att lägga ner den.
Trots det fortsatte jag diskussionen och vi har ju fortfarande inte kommit någon vart, så den initiala känslan var nog rätt ändå.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det var intressant för jämförelsen jag gjorde mellan medryttare och ridskola.
Jag trodde att det var billigare att rida på ridskola jämfört med att vara medryttare i förhållande till vad man får.
Men flera sa att det var tvärtom.
Jag vet ju vad jag betalar på ridskolan och ville därför kunna göra en ungefärlig jämförelse.
Men det är också väldigt väldigt individuellt. På många ställen får man mera ut av att rida själv på en relativt okej häst. Rider man på en ridskola med en bra ridlärare i små grupper och då menar jag grupper inte större än max fyra stycken, då kan det mycket väl vara mera givande på en ridskola. Jag har dock inte sett någon sådan ridskola, dom flesta har för stora grupper och för svåra hästar för att det ska löna sig att rida där.

Det är för individuellt helt enkelt. Jag red otroligt många år på ridskola och lärde mig mera när det gällde ridning en vecka på ett ridläger än vad jag lärde mig under flera år på ridskolan. Allt beror ju på vad det är för häst man rider, vad det är för tränare man rider för etc. Det går inte att jämföra på det sättet för det är verkligen olika för alla.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Men även med jämförelse när det gäller ridskola och medryttare så måste man ta med i beräkningarna att det finns så olika situationer. Rent generellt så kan man säga att det är billigare att vara medryttare även om man tar lektioner, men det säkert finsn en del undantag. Medrytteriet kostar någonstans mellan 0-2500 kr i månaden i normalfalllet, och då för 2-3 gånger i veckan. Lägg där till 100-600 kr per privatlektion.

Ridskolan kostar 500-2500 kr (vanligen 1000- 1500kr) i månaden för en lektion i veckan. Enskilda prisexempel är totalt meningslösa, men generellt är det billigare att vara medryttare, delvis för att man betalar med arbete och delvis för att de flesta inte har det som affärsidé utan vill mest ha en rimlig ersättning (eller ingen alls).
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag är inte sur, men ibland leder inte diskussionen vidare och då är det bättre att lägga ner den.
Trots det fortsatte jag diskussionen och vi har ju fortfarande inte kommit någon vart, så den initiala känslan var nog rätt ändå.

Då är det bara att lägga ner och inse att det inte går att få svar på alla frågor, och definitivt om man tvär vägrar att utveckla dem så att det går att ge något vettigt svar alls, hur otrevlig och anklagande man än är mot folk och lägger ansvaret på dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag är inte ute efter ett definitivt svar, jag är ute efter åsikter.
Och eftersom att det finns människor som betalar för att vara medryttare och hästägare som har medryttare som betalar så är det för mig ofattbart att det är omöjligt att sätta ett pris på det.

Svårigheten att föreslå ett pris är ju att det är stora lokala variationer.

Min åsikt är att det rimliga för att få rida min relativt utbildade häst som är tävlad LA dressyr med 66% och tävlad flertalet westerngrenar på C-nivå med segrar och andraplatser, med full tillgång till privat paddock 20x50meter (extremt väldränerad), borde vara ca 100kr per gång. Hästen gör rena byten i språnget när han är väl framriden, påbörjat piaff och passage. Inga problem med galoppslutor och sådana övningar, klarar "saxen".

Jag bor på landet, 3½ mil från medelstor svensk stad.

Om jag bodde i centrala stockholm skulle antagligen prislappen automatiskt bli högre.

I verkligheten lånar jag ut honom gratis till en tjej en gång per vecka. För henne är han verkligen en läromästare. Skälet till att jag lånar ut honom gratis är att jag är vän med hennes mamma och är lite generös.
Tjejen är väldigt hjälpsam och erbjuder sig att hjälpa till med det som finns att göra hemma hos mig.

Prissättning handlar om en balans mellan tillgång och efterfrågan både gällande geografi och aktuell situation.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

MEDRYTTARE (Deltids stallhjälp/hästskötare):
Rider och sköter din häst med din utrustning på dina villkor efter en plan du lagt upp för hästen på dagar som du har bestämt. Egna iniativ gällande ridning, träning och tävling förkommer inte utan att hästägaren godkänt i förväg.
Medryttaren har inga som helst ekonomiska intressen i hästen utan är i grunden definitionsmessigt din hästskötare/stallhjälp som får betald utifrån hur mycket han/hon sköter hästen för din räkning.
Din definition är ingen medryttare utan en anställd skötare.

Sist några tjejer frågade om de kunde få bli skötare så svarade jag att de fick borsta hur mycket de ville. De fick däremot inte gå in i hagen själva och jag hade varken tid eller intresse av att ta ut någon ponny åt dem, så ville de borsta fick de ta hjälp av en förälder och det var inte frågan om någon ridning. :grin:
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Då är det bara att lägga ner och inse att det inte går att få svar på alla frågor, och definitivt om man tvär vägrar att utveckla dem så att det går att ge något vettigt svar alls, hur otrevlig och anklagande man än är mot folk och lägger ansvaret på dem.

Men du fortsätter argumentera för något som för mig är omöjligt. Du vill att jag ska utveckla frågorna, men jag vet inte hur jag ska utveckla dem. Du kräver svar av mig som jag inte har och du tycker att jag kräver svar av dig som du inte har.
Och du tycker att jag är otrevlig och anklagande (:confused:). Jag förstår inte varför du fortsätter i denna diskussion alls. Jag ville bara ha någon att bolla lite med, du är inte intresserad av det utan fortsätter att hacka på mig.

Vänligen lämna mig ifred istället, tack.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Ja, det har jag absolut förståelse för. Det var därför jag i mitt exempel angav att det var i Stockholm.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 212
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 030
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 005
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp