Sv: Det här med medryttare och betalning
Okej, ni vill uppenbarligen inte svara på frågan.
Tack ändå!
Men snälla nån, det beror ju på var man bor och var man står och vad stallhyra och foder och bensin kostar. Vad är det som är så svårt att läsa ut, av det vi försöker säga.
Min 28-åriga häst, tävlad regionalt LB hoppning och utbildad dressyr LA (vet ej om hon är tävlad i dressyr, mer än de LB:2 jag tragglat mig igenom med godkänd poäng)- som just nu skrittas 2-3 ggr i veckan av- eller uppsuttet kostar mig runt 3500/månaden inklusive, hö, strö, stall, foder, bensin, hovslagare, vaccination, avmaskning. Hon står i ett mindre stall "centralt Örebro", går att åka stadsbuss och gå ett par hundra meter, med massor av fina ridvägar och en stor paddock, kort transportavstånd till ridhus. Det enda jag inte räknat på är slitage på utrustning, så dela upp den kostnaden på 30 dagar, så vet du ungefär. I somras när hon inte motionerades alls, utan bara gick och åt, kostade hon mig ungefär 4500 i månaden i omkostnader.
Men folk som bor i Stockholm och betalar upp emot 8.000 i stallhyra/månad, kommer säkert upp i kostnader runt 10.000 för sina hästar och då får man ju dela det på 30, för att se en skälig medryttarpeng om medryttaren bara vill dit och åka häst.
Och nej, jag har aldrig haft behov av medryttare, då jag har häst för min egentränings skull och för en möjlighet att kunna ta mig ut i skogen utan att ramla omkull och slå ihjäl mig. De gånger jag varit frånvarande pga sjukdom, längre tider, har jag BETALAT för att få hjälp, men det har varit si och så med den hjälpen och jag har kommit tillbaka till stallet och mötts av mer eller mindre ett vrak. Men så har jag också fantastiska vänner, som ryckt in en eller två dagar här och där, när jag varit på kryssning eller liknande.