Det här med medryttare och betalning

Sv: Det här med medryttare och betalning

Och vad skulle det innebära i kronor? Låt säga att du har hästen på ett stall där all skötsel sköts av personal. Din häst behövs ridas oftare än du har tid/lust och därför vill du ha en medryttare. Vad skulle ett skäligt pris vara för denna medryttare?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det beror på exakt vilken häst och vad stallhyran är. För en är välutbildat LB och för en annan svårklass. För en person menar man Storstockholm med Stockholm och en annan menar bara själva Stockholm. Det finns fler variabler såsom en enstaka timme eller 3-4 dagar i veckan, kommunikationer, ridterräng, försäkringar mm.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Och vad skulle det innebära i kronor? Låt säga att du har hästen på ett stall där all skötsel sköts av personal. Din häst behövs ridas oftare än du har tid/lust och därför vill du ha en medryttare. Vad skulle ett skäligt pris vara för denna medryttare?

Min kostnad för att själv äga hästen/dag - försäkring, för den bör jag rätterligen stå för själv, eftersom det är jag som står för den. Men om något händer får givetvs medryttaren betala självrisken eller veterinär om kostnaden inte uppgår till självrisk..

Så det är ju svårt att säga en exakt summa om man inte vet vad "stallhyran" ligger på.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det beror på exakt vilken häst och vad stallhyran är. För en är välutbildat LB och för en annan svårklass. För en person menar man Storstockholm med Stockholm och en annan menar bara själva Stockholm. Det finns fler variabler såsom en enstaka timme eller 3-4 dagar i veckan, kommunikationer, ridterräng, försäkringar mm.

*gillaknappen*
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Okej, ni vill uppenbarligen inte svara på frågan. :confused:
Tack ändå!

Men snälla nån, det beror ju på var man bor och var man står och vad stallhyra och foder och bensin kostar. Vad är det som är så svårt att läsa ut, av det vi försöker säga.

Min 28-åriga häst, tävlad regionalt LB hoppning och utbildad dressyr LA (vet ej om hon är tävlad i dressyr, mer än de LB:2 jag tragglat mig igenom med godkänd poäng)- som just nu skrittas 2-3 ggr i veckan av- eller uppsuttet kostar mig runt 3500/månaden inklusive, hö, strö, stall, foder, bensin, hovslagare, vaccination, avmaskning. Hon står i ett mindre stall "centralt Örebro", går att åka stadsbuss och gå ett par hundra meter, med massor av fina ridvägar och en stor paddock, kort transportavstånd till ridhus. Det enda jag inte räknat på är slitage på utrustning, så dela upp den kostnaden på 30 dagar, så vet du ungefär. I somras när hon inte motionerades alls, utan bara gick och åt, kostade hon mig ungefär 4500 i månaden i omkostnader.

Men folk som bor i Stockholm och betalar upp emot 8.000 i stallhyra/månad, kommer säkert upp i kostnader runt 10.000 för sina hästar och då får man ju dela det på 30, för att se en skälig medryttarpeng om medryttaren bara vill dit och åka häst.

Och nej, jag har aldrig haft behov av medryttare, då jag har häst för min egentränings skull och för en möjlighet att kunna ta mig ut i skogen utan att ramla omkull och slå ihjäl mig. De gånger jag varit frånvarande pga sjukdom, längre tider, har jag BETALAT för att få hjälp, men det har varit si och så med den hjälpen och jag har kommit tillbaka till stallet och mötts av mer eller mindre ett vrak. Men så har jag också fantastiska vänner, som ryckt in en eller två dagar här och där, när jag varit på kryssning eller liknande.
 
Senast ändrad:
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag är hästägare sedan många år och har tyvärr träffat på en hel del oseriösa medryttare. De första medryttarna jag avverkade krävde jag ingen betalning av och vad var resultatet? De kom och gick som de ville och när de red så hade de inga mål, kunde inte arbeta hästen i form och hade inte för avsikt att lära sig det heller. Ridningen gick ut på att galoppera runt och gärna fort. De hade ridit flera år på ridskolan men kunde varken sadla eller tränsa en häst rätt eller ens lägga på ett täcke. Skandal, tycker jag.

Jag minns en gång när jag bad medryttaren, en då 12 årig tjej att SKRITTA mitt sto runt skogen (tar cirka 15-20 min) och hästen kommer tillbaka genomsvettig efter 30 min. Jag frågade om de skrittat och tjejen sa ja.. :grin:

De medryttarna som tagit ansvar och skött sig har fått betala en viss del av hästens kostnader vilket resulterat i att hästarna rids på ett ansvarsfullt sätt och bägge två av de medryttarna som jag haft som betalat en slant har även mockat åt hästarna, utan att jag bett om det. För de hade förståelse för all skötsel runt om hästen och för vad en häst kostar att äga.

Ni medryttare som inte vill betala för er kan ju själva skaffa er en häst och se hur det känns när någon annan kommer och rider er häst gratis och dessutom inte ens erbjuder sig att mocka eller hjälpa till med annat. Att rida på andras hästar gratis är verkligen inte okej på något sätt. Vad kostar det inte att rida på ridskola? :grin:
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag förstår inte riktigt varför det är en så svår fråga.
Tycker man att det är rimligt att medryttaren ska betala 500 kr, 1000 kr, 2000 kr eller kanske 10.000 kr?

Jag kan svara på hur mycket jag tycker är rimligt att betala för en tröja, utan att veta i vilket land den tillverkats, hur den transporterats till Sverige, vilket material den är gjord av osv.
Jag har ett spann som jag tycker är rimligt, sen kan det självklart finnas speciella omständigheter som gör att det kan ruckas på, men normalspannet finns ändå där.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

KL
Jag betalar min medryttare, eller ja, jag betalar för två lektioner i månaden. Resten står hon själv för. Jag har en unghäst som hom hjälper mig att utbilda på områden där hon är bättre än vad jag är.
Hur andra gör känns inte viktigt för mig. Men det är verkligen inte orimligt att ta betalt, inte minst för en välutbildad häst.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Okej, ni vill uppenbarligen inte svara på frågan. :confused:
Tack ändå!

Du vill uppenbarligen inte ge mig mer exakta villkor och då kan jag inte svara eller svaret blir mest patetisk. Någonstans mellan 0 och 500kr gången eller så, helt beroende på omständigheterna.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag tycker att detta är en ganska intressant diskussion, förvånas över hur det kan vara så många som blir så uppeldade i frågan.
Min åsikt är: Det finns ägare som vill ha betalt och det finns ägare som inte vill ha betalt. Det finns medryttare som vill betala och det finns medryttare som inte vill betala. Sen gäller det ju bara att pussla ihop det så gott det går.

Men jag är lite nyfiken på vad ni tycker är en skälig summa.
Ponera att jag skulle vara en medryttaraspirant och söker medryttarhäst.
Mina krav är: ska ligga i Stockholmsområdet, ska ha ridhus, hästen ska vara en läromästare, jag vill rida lektion för instruktör, jag vill inte mocka, fodra, in/utsläpp eller smörja utrustning, utan verkligen bara komma dit, göra i ordning hästen, rida och sen åka hem.
Precis som på en ridskola.

Vad skulle vara en skälig summa för ett sådant arrangemang?

1500-2000 i månaden, skulle jag tro. Den typen medryttarhäst du beskriver är rätt ovanlig.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Du vill uppenbarligen inte ge mig mer exakta villkor och då kan jag inte svara eller svaret blir mest patetisk. Någonstans mellan 0 och 500kr gången eller så, helt beroende på omständigheterna.

Då har jag missförstått dig.
Vilka uppgifter förutom det nedan var det du sökte?
"Ponera att jag skulle vara en medryttaraspirant och söker medryttarhäst.
Mina krav är: ska ligga i Stockholmsområdet, ska ha ridhus, hästen ska vara en läromästare, jag vill rida lektion för instruktör, jag vill inte mocka, fodra, in/utsläpp eller smörja utrustning, utan verkligen bara komma dit, göra i ordning hästen, rida och sen åka hem.
Precis som på en ridskola."
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Som jag skrev tidigare
Det beror på exakt vilken häst och vad stallhyran är. För en är välutbildat LB och för en annan svårklass. För en person menar man Storstockholm med Stockholm och en annan menar bara själva Stockholm. Det finns fler variabler såsom en enstaka timme eller 3-4 dagar i veckan, kommunikationer, ridterräng, försäkringar mm.

Jag kanske skulle skrivit exakt vilken typ av häst, inte exakt vilken häst.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Ta det billigaste du skulle kunna tänka dig upp till det dyraste du skulle kunna tänka dig inom rimliga gränser i förhållande till stallhyra och typ av häst.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

0-1000 kr gången, det är knappast särskilt hjälpsamt eller hur? Precisera frågan så får du ett mer precist svar.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Tack! Någon som kan ge någon typ av uppfattning!
Jag tror också att det är extremt ovanligt upplägg. Men det skulle vara kul att få någon uppfattning om hur andra värderar det man "får" på en ridskola.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag vill ha en intressant diskussion ang medryttare och betalning, men du verkar bara vara ute efter att jävlas.
Så jag tackar för din tid och önskar dig en trevlig kväll!
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

De medryttarna som tagit ansvar och skött sig har fått betala en viss del av hästens kostnader vilket resulterat i att hästarna rids på ett ansvarsfullt sätt och bägge två av de medryttarna som jag haft som betalat en slant har även mockat åt hästarna, utan att jag bett om det.

Så bara betalande medryttare mockar?

Senaste 3 åren har jag varit medryttare åt två hästar, ena har tyvärr fått tas bort. Men, jag har ridit båda hästarna (står i olika stall) så många dagar/vecka jag vill gratis och dessutom alltid gjort stallet (utan att jag blivit ombedd att göra så) (som det faller sig är det tre boxar i vardera stall så med att göra stallet menas mocka samtliga boxar, ströa vid behov, lunch/middagsfodra, fixa höpåsar och mat åt samtliga hästar) om det inte är så att det är gjort när jag kommer ut - även om jag blivit tillsagt att "du behöver inte". Men jag lämnar inte ett ogjort stall.

Tar dessutom in/utsläpp när det behövs.

Men ja, man kan ju generalisera och dra alla över en kant. Det är ju lättare så. (Jag har även haft medryttarhästar där jag betalt men för mig har betalningen inget att göra med ansvaret jag tar, det är detsamma oavsett.)
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det är synd att du vägrar precisera annars hade det kunnat bli en intressant diskussion. Din fråga går helt enkelt inte att svara på om du inte ens kan tala om om du menar Storstockholm eller Stockholms kommun. Om du menar en häst som tävlat svårklass eller en trevlig halvpensionär som gått passabelt i lätt A för 10 år sedan och som är en ängel med ovana ryttare. Allmänna kommunikationer är också en viktig bit, de gör oftast priset betydligt högre.

Jag skulle betalt typ 0 kr för den äldre halvpensionären uppstallat i ett fullservicestall ett par tre mil från Stockholm city och kanske en uppemot en 1000-lapp för att testa en enstaka lektion på en bra svårklasshäst bara för att ha provat.

Men visst, anser du att folk svarar på dina frågor för att jävlas så ska du slippa fler svar. Så kull är det inte att svara dig direkt.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Eftersom att det är en teoretisk frågeställning så KAN jag inte precisera.
Hur ska jag kunna göra det?
Hästen heter Brunte och är ett 10-årigt halvblod.
Han är utbildad i ungefär samma utbildningsnivå som den genomsnittliga ridskolehästen. Alltså ingen häst som tävlar VM, men ingen skogsmulle som inte kan fatta galopp.
Stallet är fint med lila väggar och ligger i Vallentuna, eller i Huddinge, eller i Botkyrka och bussen stannar 200 meter från stallet.
Sadeln är brun och tränset är svart, blir det billigare om det inte matchar?
Brunte är skodd.
Något mer?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 215
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 030
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 005
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Tamråttor flyttar in
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp