Det här med medryttare och betalning

Sv: Det här med medryttare och betalning

svartjobb behöver det ju inte vara.

Nej inte om man skattar för pengarna, men medryttare handlar det knappast om man har en anställning oavsett om det är vitt eller svart.

OBS nu menar jag betalning och inte en chokladask till jul och en enstaka hundring vid särskilda tillfällen.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det tror jag säkert och det är ju beklagligt verkligen . Men då återkopplar jag till det jag skrev om kontrakt ang oaktsamhet och egenmäktigt förfarande .
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Om jag får rida lektion och verkligen ha hästen som min egen de dagar jag rider, så kan jag tänka mig att betala.

Om en medryttare helst vill rida lektion tycker jag att det är bra, men jag tycker att det allra viktigaste är inställningen "ha som min egen" för då vet man att hästen inte bör gå i ridhus eller på ridbana 7 dagar i veckan utan man varierar vad hästen gör.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag har medryttare åt en av mina hästar.
Budgeten på hästen är 5600 kronor i månaden, försäkring oräknat.
Var och en betalar 200 kronor per veckodag, så om man rider 2 dagar i veckan blir det 1600 i månaden.
Vi mockar och gör kraftfoder hinkar själva. >Alltså ingen arbetsinsats att tala om.

.
En av dessa medryttare vill hoppa och gör det en gång i veckan, det betalar hon själv.
Den andra rider dressyrlektion en gång i veckan och betalar det själv.

Jag själv rider en dressyrlektion i veckan (när jag är frisk)
Och en uteritt, samt att jag har hand om hästen om den vilar

Medryttarna rider 2 dagar i veckan var. Den andra dagen (när de inte rider lektion av något slag) så rider de oftast ut eller rider dressyr själva eller kanske tömkör. Vi försöker att föra bok över vad vi gjort så att det blir variation i arbetet
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Hade jag haft en delfodervärd till min häst, hade jag nog förväntat mig att vi även delade tex kostnader för utrustning och förbrukningsvaror samt även veterinärvård om hästen blir sjuk eller skadas. Dessutom försvinner ju inte betalningsansvaret för en fodervärd/delfodervärd om hästen förblir oridbar en längre tid! En medryttare betalar sällan för veterinärvård, plus att iaf min medryttare har iskrivet i kontraktet att månadsavgiften reduceras med motsvarande summa nästkommande månad, om hästen har varit oridbar i mer än två veckor.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Kl

Ärligt talat så skiter jag i om någon kallar mina medryttare för något annat.

Vi delar kostnader för veterinär osv nu när hästen varit halt. Inga konstigheter heller att de fortsätter att vara med på tåget under vilan och igångsättning. Hade de backat och bara varit med när hästen var frisk hade jag inte varit intresserad av att ha dem som medryttare.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

delvis kl

Tilläggas bör kanske, att även om medryttaren inte behöver betala om hästen inte går att rida, så har denne ändå kvar "sina dagar" vad gäller skötsel, tills det att kontraktet sägs upp.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag tycker att stallhyra (inkl foder) + skoning, delat på sju, gånger antalet dagar i veckan som medryttaren har hästen, är en vettig utgångspunkt. Sen kan man ju justera utefter om man tycker att hästen kanske inte är så utbildad etc.

Då är man ju delägare!?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Om en medryttare helst vill rida lektion tycker jag att det är bra, men jag tycker att det allra viktigaste är inställningen "ha som min egen" för då vet man att hästen inte bör gå i ridhus eller på ridbana 7 dagar i veckan utan man varierar vad hästen gör.

Absolut, men ofta blir det ju att medryttaren får ge vika åt ägaren. Ett av argumenten för betalning från hästägare här är att man ju ändå får pröva på att ha egen häst till en lägre kostnad, vilket jag tycker är konstigt när många medryttare inte får träna utan ska rida i skogen för att ägaren sköter all träning.

Angående vad man kallar sig så håller jag med. Om jag rider nåns häst oavsett kostnad så kallar jag mig medryttare.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Då är man ju delägare!?

Intressant, betalar man sin del av kostnaderna ( vilket vanligen kallas delfodervärd eller medryttare) så får man alltså halva hästen till skänkseller?

Ärligt, jag kan tänka mig många versioner på vad man kallar hästlånet, men för att äga en häst så brukar det vara att man får köpa eller möjligen få den till skänks. Ägar förhållandet ändras inte beroende på vem som betalar fakturan för uppstallning mm.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Vill man vara delägare får man nog vackert även betala halva hästens värde. Plus halva försäkringen, plus dela samtliga veterinärkostnader, stå för utrustning, avmaskning etc etc, plus stå med risken att betala för en halt/sjuk häst under lång tid (samt att riskera att hästen måste avlivas!). Som medryttare är det dessutom bara att sluta om man tycker att det blir för mörkt och kallt, alternativt får andra förhinder i livet. Det är inte säkert att det för ägaren är lika lätt att "slippa" hästeriet, beroende på hur marknaden ser ut. Alternativet är det tunga beslutet att avliva hästen, något som också ligger på ägaren.

Jag ser medrytteriet som ett lite friare sätt att ha tillgång till en häst "i vardagen"! (med detta förutsatt att medryttaren får rida relativt fritt, dvs inte är hänvisad till att exempelvis bara skritta i skogen.) Självklart får jag som hästägare också ut något av det, annars hade jag ju aldrig haft en medryttare.

Hon som rider min häst nu är relativt ny för oss, men än så länge känns det jättebra! Hon har saknat hästeriet och får tillgång till det i den dos hon nu verkar tycka är lagom och jag blir lite hästledig samt slipper vända på varje krona!
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag har svarat på en annons där en person söker medryttarhäst för skogsridning.
Min prislapp blir 600kr/mån, då tolv ridpass per månad. Plus vissa stallsysslor inklusive att smörja det läder man använt.
Det tycker jag är rimligt eftersom det inte är jag som söker medryttare för avlastning utan jag svarar på en annons insatt av någon som vill rida.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Nej inte om man skattar för pengarna, men medryttare handlar det knappast om man har en anställning oavsett om det är vitt eller svart.

OBS nu menar jag betalning och inte en chokladask till jul och en enstaka hundring vid särskilda tillfällen.

Ja jag pratar om betalning i pengar. Det är ju inte svårt att ta upp det som inkomst.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Hade jag haft en delfodervärd till min häst, hade jag nog förväntat mig att vi även delade tex kostnader för utrustning och förbrukningsvaror samt även veterinärvård om hästen blir sjuk eller skadas. Dessutom försvinner ju inte betalningsansvaret för en fodervärd/delfodervärd om hästen förblir oridbar en längre tid! En medryttare betalar sällan för veterinärvård, plus att iaf min medryttare har iskrivet i kontraktet att månadsavgiften reduceras med motsvarande summa nästkommande månad, om hästen har varit oridbar i mer än två veckor.

Ja det förväntar jag mig också av en delfodervärd. Jag kanske läste fel tidigare? (hade nog för bråttom) Sorry!
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Hur som helst. Jag tycker i alla fall att 2000 kr i månaden för att rida en häst 2 ggr/veckan är för dyrt när en stallplats där kostar 1500 kr i månaden med foder. Hur tänker man då?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Fortfarande är det ju "tillgång och efterfrågan" som gäller. Någon kanske vill få ut lite mer av att ha hästen och sätter ett högre pris. Någon tycker att det är ok och det är ju inte fel att vara överens om ett sånt avtal.

Här skulle det ju inte funka, och nu ligger det ju inte för mig att ta betalt för nåt jag upplever som förtjänst genom tid. Skulle någon vilja rida mina hästar regelbundet ger det både dom och mig en fördel och det skulle jag aldrig ta betalt för...hellre då tvärtom ;)
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Intressant, betalar man sin del av kostnaderna ( vilket vanligen kallas delfodervärd eller medryttare) så får man alltså halva hästen till skänkseller?

Ärligt, jag kan tänka mig många versioner på vad man kallar hästlånet, men för att äga en häst så brukar det vara att man får köpa eller möjligen få den till skänks. Ägar förhållandet ändras inte beroende på vem som betalar fakturan för uppstallning mm.

Jag skulle adrig betala 50% iaf. Då kan jag lika gärna köpa en egen häst och kräva att någon betalar 50% :D

Men 50% av kallhyra/stallhyra tex är rimligt för mig.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Knappast...en delägare har även köpt hästen tillsammans med en/flera andra. De delar kostnaderna på allt som gäller hästen. Har definitivt inget med medryttare att göra.

Tex ett varmblod kan du få gratis.

Så frågan är, gäller detta bara hästar i 100´000-klassen ... eller hur är det med en gratis häst/ en för 5-10 000:-

Leker lite med tanken ...
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det är ointressant vad du skulle betala, det har inte ett dyft att göra med ägarskapet att göra.

Vad som är rimligt beror på situationen och går inte att avgöra så här.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 212
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 030
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 005
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp