Sv: Det här med medryttare och betalning
Precis. Om jag som medryttare betalar hälften, så anser jag mig även kunna kräva hälften... Men det är ju där skon klämmer många ggr. Ägaren vill ha hälften, men man ska göra det den kräver och får inte agera så som man kanske själv vill.
Så hellre att man betalar tex sin del av hyran och sen bestämmer ägaren och man rider på dennes promisser så slipper det bli två olika viljor på en häst.
Vill man vara delägare får man nog vackert även betala halva hästens värde. Plus halva försäkringen, plus dela samtliga veterinärkostnader, stå för utrustning, avmaskning etc etc, plus stå med risken att betala för en halt/sjuk häst under lång tid (samt att riskera att hästen måste avlivas!). Som medryttare är det dessutom bara att sluta om man tycker att det blir för mörkt och kallt, alternativt får andra förhinder i livet. Det är inte säkert att det för ägaren är lika lätt att "slippa" hästeriet, beroende på hur marknaden ser ut. Alternativet är det tunga beslutet att avliva hästen, något som också ligger på ägaren.
Jag ser medrytteriet som ett lite friare sätt att ha tillgång till en häst "i vardagen"! (med detta förutsatt att medryttaren får rida relativt fritt, dvs inte är hänvisad till att exempelvis bara skritta i skogen.) Självklart får jag som hästägare också ut något av det, annars hade jag ju aldrig haft en medryttare.
Hon som rider min häst nu är relativt ny för oss, men än så länge känns det jättebra! Hon har saknat hästeriet och får tillgång till det i den dos hon nu verkar tycka är lagom och jag blir lite hästledig samt slipper vända på varje krona!
Precis. Om jag som medryttare betalar hälften, så anser jag mig även kunna kräva hälften... Men det är ju där skon klämmer många ggr. Ägaren vill ha hälften, men man ska göra det den kräver och får inte agera så som man kanske själv vill.
Så hellre att man betalar tex sin del av hyran och sen bestämmer ägaren och man rider på dennes promisser så slipper det bli två olika viljor på en häst.