Det här med medryttare och betalning

Sv: Det här med medryttare och betalning

Hon skulle ev börja som medryttare och ville få fixa det själv den gången med skrämmande resultat. Jag hade ju varit med henne de tidigare gångerna och hon var redan medryttare på en ponny i stallet som hon tyckte var tråkig och ville byta upp sig, så hon var ju bekant med både häst och stallrutinerna så jag trodde inte det skulle bli fel. :cry:

Jag hade alltid avtal med mina medryttare men det var ju först efter att de ridit några gånger och vi kommit överens om att de skulle fortsätta.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

KL
En liten reflektion;
Är det verkligen INGEN som tycker att det är roligt att rida ute i skog och mark? De flesta verkar tycka att det är ok att betala ”om jag själv utvecklas som ryttare och får ut något av det hela.” Och då är det BARA träna för instruktör och åka ut och tävla som gäller.

När jag är ute o letar, letar jag efter upplevelsen i sig och chans till utveckling. Vad får jag ut av samarbetet mellan ägaren, mig o hästen? Vilken utveckling kan jag göra där för oss som team och mig som individ?

Tävling är för mig helt ointressant. Uppsutten träning likaså, tömkörningskurs...ja tack! Mitt intresse ligger främst i arbetet från marken.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag tycker det är trevligt med skogsturer, men inte bara skogsturer. Träna vill jag kunna göra, men behöver förstås inte vara varje vecka. Men möjligheten ska finnas, jag tror det är viktigt för både häst och ryttare att man som ryttare "rättas till" ibland. Tävla är jag inte alls intresserad av.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag tror på det som du skrev förut som den absolut viktigaste parametern - "Ha hästen som den var min egen"

Tar medryttaren ansvar utifrån det så faller sig allt naturligt, då vill man förkovra sig för sin och hästens skull, man vill rida omväxlande.

Är medryttaren däremot av åsikten: "Jag betalar för att JAG ska få ut så mycket som möjligt av detta" och inte bryr sig om hästens väl och ve i första hand utom om endast det egoistiska jaget.

Hade en gång en mindre lyckad medryttare som ansåg att " Jag kan inte utnyttja hästen såsom jag vill" om hon inte antingen fick rida hopplektion eller dressyrlektion. Hon ansåg att i skogen kunde hon promenera gratis . Snacka om att inte fatta ett skit
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Hade en gång en mindre lyckad medryttare som ansåg att " Jag kan inte utnyttja hästen såsom jag vill" om hon inte antingen fick rida hopplektion eller dressyrlektion. Hon ansåg att i skogen kunde hon promenera gratis . Snacka om att inte fatta ett skit

Tar man en medryttarhäst för att man vill rida hopplektioner så är det ju bäst att hitta en medryttarhäst med det upplägget. Är allt klart från början vad syftet är, så slipper an förhoppningsvis såna situationer.
Men det är väl inte konstigt att man har olika önskemål?
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Men det är väl inte konstigt att man har olika önskemål?

Jag tycker bara att det är bedrövligt där önskemålen enbart handlar om JAG, jag, JAG. Och att man skiter i hästen.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

OM det nu är så att det ena utesluter det andra så är det verkligen hemskt.
Men det kan ju också finnas alternativ att välja som passar önskemålen.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det hemska är väl inställningen, att hästen är något man ska utnyttja istället för att vårda.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Exakt !

Så finns även parametern....hur bra rider personen i fråga. Den nuvarande som hoppar med min häst rider BRA, riktigt bra, det är ridning som tillför hästen något. Hon får hoppa så mycket som hästen håller för, vill hon tävla så får hon det. Den förra medryttaren tyckte att hon red bättre än vad hon gjorde, tillförde hästen absolut ingenting, så all ridning var så att säga på hans bekostnad
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det hemska är väl inställningen, att hästen är något man ska utnyttja istället för att vårda.

Fast man borde väl kunna sålla agnarna från vetet rätt fort, vem som är ute efter vad... iaf om man har hållit på i ett par år, upplever jag.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag tycker bara att det är bedrövligt där önskemålen enbart handlar om JAG, jag, JAG. Och att man skiter i hästen.

Fast det är ju åt andra hållet också. Ägare har också ett JAG-tänk när de söker medryttare.

Har sett många annonser o varit i kontakt med en del ägare som inte sätter hästen i centrum utan enbart sig själv o sitt egna nöje.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det är ju hästägarnas argument till betalning. Att man ju får ha egen häst den dan. Ju mer jag ska betala, desto mer vill jag kunna styra vad jag ska göra dom dagarna hästen är "min". Sen är det för mig inte = lektion varje gång, men möjligheten dka finnas då.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Jag tycker bara att det är bedrövligt där önskemålen enbart handlar om JAG, jag, JAG. Och att man skiter i hästen.

Det tycker jag stämmer betydligt oftare från hästägares sida :)
Den ska ha betalt , - i vissa fall stora summor , fast det är den själv som behöver hjälpen . Det dikteras hur det ska ridas och inte Ridas osv . Samt att många inte ens vill ha medryttaren utan gör det Flr de "måste" typ . Inte lätt för en medryttare :)
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Så kanske det också kan vara, men så har jag inte uppfattat det alls med mina medryttare.

Vi har gemensamt kommit överens om hur varierat hästen ska jobbas och vi bidrar alla till de olika aktiviteterna. Så möjligheter FINNS (och jag tycker det är toppen för både häst och ryttare att det rids för tränare - vi rider för övrigt dressyr för samma tränare - men man får välja vem man vill) men eftersom vi är flera som rider så måste det finnas en struktur och det finns har vi. Och alla är överens om att hästen är prio 1.

För övrigt behöver jag inte HJÄLP, vad skulle den hjälpen bestå av ? Jag är ändå i stallet och sköter min andra häst, så att mocka till sveriges renligaste kuse och göra kraftfoderhinkar tar max 10 minuter. Och att rida honom är liksom ingen belastning för mig. Ekonomin klarar jag också utan medryttarna, men vi alla är väldigt nöjda med hur det är nu. Vi träffas ofta i stallet och rider tillsammans, om någon rider lektion är vi andra ofta där för att se och lära. Eller om vi ska tömköra eller löshoppa så är vi oftast hela hydet - för att vi vill och tycker det är kul.

Så mina medryttare har jag mycket för det sociala men jag tycker också att hästen utvecklas av andra ryttare än mig, de som rider honom utvecklas och en av dem vill gärna köpa häst men det kommer inte ske av olika skäl så då passar detta perfekt. Och nej, jag skulle inte ha dessa om de inte betalade, så mycket hästvärldens mecenat är jag inte. Då ska de rida ännu bättre och verkligen utbilda hästen.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det är ju hästägarnas argument till betalning. Att man ju får ha egen häst den dan. Ju mer jag ska betala, desto mer vill jag kunna styra vad jag ska göra dom dagarna hästen är "min". Sen är det för mig inte = lektion varje gång, men möjligheten dka finnas då.

Men du var inte villig att betala alls om jag inte minns fel.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Det är ju hästägarnas argument till betalning. Att man ju får ha egen häst den dan.
Jag tycker faktiskt inte det är så alls, alltså att det är hästägarnas argument.
Medryttare är bara ett av alla alternativ till att få nyttja en häst och få hålla på med sin hobby.

Vill man få göra vad man vill då är det nog mera halvfodervärd man ska bli, då har man hästen som sin egen dom dagarna och har rätt att få bestämma vad man ska och inte ska göra oftast. Man har rätt till åsikter men då också skyldigheter.

Medryttare har inga skyldigheter, dom kan dra när dom känner för det och sluta rida när hästen är oridbar tex.

Att det ligger i hur mycket man betalar, att det är det som avgör hur mycket medryttaren får bestämma, det blir galet. Det är ju oftast helt beroende på vilket stall hästen står i, vilka omkostnader hästen har.
 
Sv: Det här med medryttare och betalning

Äsch - det är där ju mest bara olika ord för samma sak.

För mig är en medryttare samma sak som du kallar för halvfodervärd.

Mina medryttare och jag bestämmer tillsammans, men jag har sista ordet om vi inte är överens
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 212
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
2 030
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 004
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp