Det här med mat

P

Piffelina

Dottern som snart är 11 månader äter bra med mat varje dag, så där är det inga problem. Dock när det serveras lunch och middag så vägrar hon äta mat med bitar. Vi får alltså köpa dem burkarna som är runt 6 månader, fast hon snart är dubbelt så gammal. Hon äter gärna smörgåsbitar och majskrokar utan problem, men just riktig mat så tar hon första skeden och när hon känner bitarna så spottar hon ut det :p Sedan vägrar hon öppna munnen för mer mat. Hon är väldigt bestämt på den saken :D

Jag har testat att värma en del med bitar och en del utan för att varva, som att försöka vänja henne men inte ens det funkar.

Någon som har några tips?

Sv: Det här med mat

Köp burkmat för hennes ålder, mosa bitarna med en gaffel. Först små bitar och så ökar du till större. Äter hon bitar när hon äter själv?

Det spelar nog ingen roll ur näringssynpunkt om hon äter 6-månaders eller 8-månaders mat, hon kommer vänja sig vid bitarna tids nog.

Mitt mer konkreta förslag är att du gör små munsbitar av er egen mat och ger henne på en tallrik, så att hon kan plocka med händerna och stoppa i sig själv. Kokta potatisbitar, välkokta morötter etc.

Jag kör med stavmixer. Vår son gillar också mat för 6 mån bebisar :p Eftersom han äter bitar med händerna, plockmat, äter smörgås osv så oroar jag mig inte att han bara äter burkmat i puréform. Nu när han är drygt 1 år börjar 8 mån maten slinka ned. Iaf sånt som är ris och pasta. Om han aldrig äter burkmat med stora bitar gör det inget för mig, meningen är ju att han ska äta vanlig mat och det gör han när han får plocka själv :)

Näringsmässigt är 6 mån och 8 mån mat samma. Mat för 1 åringar innehåller lite lite salt. Dock kan man börja ge den maten lite då och då redan innan de är ett år om man vill ha lite mer variation. Vår son älskar broccoli och lax och den har han ätit sen har var 9 månder.

Ja, det gör hon. Äter nästan dagligen smörgås, då i bitar. Även majskrokar och banan går ner. Så bitar i annat fall än lunch/middag funkar bra.

Hmm, kokta grönsaksbitar ska jag testa att ge henne.
Bra att det inte är skillnad på näringen i burkarna. Det är mest det jag börjat fundera på. För förr eller senare så kommer hon ju äta lunch/middag med bitar.

Ja, varför då? Burkarna är bra ur näringssynpunkt, och innehåller inte salt och inte socker - ofta kanske man själv äter mat med salt etc, och då är det super att ge burk OCH smakbitar från egna maten. Så är det ju bekvämt. Att blanda tror jag är det bästa av båda världar.

TS: Min dotter äter nuförtiden bitarna i burkarna, innan så gav jag henne mat att plocka med (ris i små klumpar exvis) plus den kletigare barnmaten med sked. Så fick hon liksom klumpkänslan i maten men fick plocka själv samtidigt. Om du fattar vad jag försöker svamla fram :D. Hon ratade också bitarna för någon månad sen, men nu funkar det fint.

Har ni smakat på geggan? Enda skillnaden är om det är tomat eller dill det är kryddat med.
Ingen kan få mig att tro att burkmaten är bättre än mat lagad från grunden som man kan hålla koll på vad den innehåller, mat som inte värmebehandlats för att kunna hålla sig i månader.
Även om burkarna innehåller bitar så är dessa bitar så mjuka att det finns inget tuggmotstånd, barnen lär sig inte tugga och gnaga i sig födan.

Jag har inte smakat jätte många, men nog håller jag med om att dom jag iaf provat smakar läskigt..

Jag kommer nog försöka mig på att laga barnmat själv, burkarna kommer dock att användas dom med vid behov :)

Här i göteborg vet jag flera bvc som rekommenderar att man både ger egenlagad mat och de burkarna som säljs. Burkarna är näring tillsatt som du inte själv kan få till när du lagar barnmat. Vad för något som är tillsatt i dem minns jag tyvärr inte. Det är samma med gröten som säljs för barn, den är bättre att ge än att koka egen eftersom där är det järn tillsatt, om jag inte minns helt fel.

Jag har smakat dem, och de flesta är helt ok...

Senast ändrad av en moderator:

Jag ger henne plockmat någon gång varje dag, men ska göra det till varje mål istället. Det borde nog göra susen :)

Åh intressant :)

Fast om man lagar egen barnmat från ett barnmatsrecept så borde det täcka och fylla upp näringsbehovet ?

Jag anser ju inte att burkarna är skit absolut inte, jag kommer också ge burkar i mellan åt..

Men detta med barnmat är jätte intressant ..

Vår tjej hade jättesvårt med bitar i mat länge. Hon var över året innan det började gå bra. Vi fick mixa åttamånadersburkarna.

Gav vi bitar som små bitar bröd, smörgåsrån eller majskrokar gick det bra för då såg hon var det var. Det var när man gav på sked blandat med sås etc som det var svårt.

Enda sättet är nog att vänja långsamt. Mosa maten och låt det ta tid. Rätt vad det är som kommer det gå bra.

Nu är hon 16 månader och har inga problem med 12- eller 15-månadersburkar.

ja, jag har smakat. På varje burk. Ger inte min dotter innan jag smakat själv, självklart, för att testa värmen och för att det inte skall smaka dåligt ( = skämt alltså). Jag tycker att lasagnen var rätt god faktiskt :o.

Egen lagad mat är självklart BÄTTRE. Men burkarna är ändå min räddning från blödande magsår. Så hemska tycker jag inte att de är. Och har du smakat mjölkersättning? Fy vad äckligt !! Men Elina äter det så glatt, hon verkar ju gilla det. Och välling och bebisgröt, bläh. Tycker jag. Inte hon :).

Att de äter burkar i några övergångsmånader mellan vätskedieten och vanlig mat, tycker jag inte är så himla farligt. Och ibland har jag faktiskt kryddat burken, det är poppis. Och ibland har jag i broccoli, Elina äter ALLT om man lägger lite broccoli på det :rofl:.

När vi fick vår info på BVC om mat så var det en mamma som sa att hon kommer att laga all mat själv och bm sa då att det är bra att varva med burkarna också just för att de innehåller ämnen som är svårt att få till själv och efter att funderat lite så tror jag det var järn och mineraler av något slag. Men jag är alltså inte säker, ska kolla nästa gång med bm när vi ska dit.

Och gröten skulle man helst enbart ta den som säljs bland barnmaten just för att det är järn tillsatt i den som du inte själv kan göra hemma.

Ok, har läst på flera olika sidor nu att det är fler som har haft det så. Känns lite skönt så man vet att det inte är något galet ;)

Ja gröt ids jag inte pula med hemma ;)

Min gröt blir säkerligen mycket äckligare än den man köper på affären i allafall så :D

Men hör gärna med din BVC, jag ska kolla med min BVC också, detta var intressant ...

Vad händer om du ger henne stora bitar. Alltså så hon får t.ex. 1/4 macka och äta den själv?
I början fick jag ge Rasmus bitar för annars pulade han in allt i munnen på en gång, men de lärde han sig snabbt. Han fick mkt burkmat när han var mindre men fick alltid sitta med oss vid middagen och smaka våran mat.

Jag tror att ju mer de får kladda och känna som små, ju bättre blir de när de blir stora. Rasmus fixar absolut inte att äta snyggt. Men jag sanerar hellre hela köket, barnet + mig själv och låter honom försöka själv. Jag dukar fram med bestik men tvingar honom inte att använda dem. Utan det är först nu han har blivit intresserad av att äta med sked.

Det är ju super enkelt att skippa saltet, och vid 10 mån går det bra med t.ex. korv och färdiga köttbullar som innehåller salt (men kanske inte varje dag) Vid 8 månader klarar magen (oftast) av stekytan och man slipper koka allting.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
484
Senast: gulakatten
·
Småbarn Sonen äter inte så mycket mat. Vid frukost, lunch och middag sitter vi till bords och han får smaka på allting som vi har på tallriken...
2
Svar
20
· Visningar
1 632
Senast: amsway
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 837
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka