Det här med koppjärn..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 5 030
L

Lord Owen

Jag måste få svar på en sak jag funderat länge på kring det här med koppjärn men inte orkat leta svar på då jag inte intresserat mig för de sadlar som har koppjärn.

Alltså, VAD ändras när du byter koppjärn (till vidare eller smalare)? Ändras hela bommens vidd eller bara vid manken? Vad är det som koppjärnet påverkar? Och hur mkt kan det påverka sadelns passform när man byter ut det?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Det här med koppjärn..

Du ändrar i princip bara sadelns vidd där koppjärnet ligger, alltså strax bakom manken.

Men hela bommen ändras ju såklart något längs hela sadelns längd, men det är inte så mycket fråga om själva vidden då.

pinky skrev:
Du ändrar i princip bara sadelns vidd där koppjärnet ligger, alltså strax bakom manken.

Men hela bommen ändras ju såklart något längs hela sadelns längd, men det är inte så mycket fråga om själva vidden då.

Först, tack för svaret!

Hum, men hur kan i så fall ett koppjärn uges för att ändra bommens vidd? Eller är det bara som jag förstått det? Koppjärnet ändrar alltså mer eller mindre bara vidden vid manken? :crazy:

Så då är koppjärn bara bra om man har för smal bom just där koppjärnet sitter (mer eller mindre)? Och spelar egentligen inte större roll för sadelns totala passform?

Som jag fattat det så fungerar koppjärn så att du kan ändra hela bomvidden genom att byta koppjärn. :confused:

Jo, fast det är ju oftast över manken som hästarna ändrar sig mest när de ändrar sig, resten av ryggen behåller ju formen ganska lika. Om det inte är fråga om några enorma ommusklingar förstås, från riktigt mager till Belgian Blue, typ... ;)

Och när man pratar om och mäter bomvidder så är det ju just mellan ortspetsarna man mäter, alltså framtill vid manken.

pinky skrev:
Jo, fast det är ju oftast över manken som hästarna ändrar sig mest när de ändrar sig, resten av ryggen behåller ju formen ganska lika. Om det inte är fråga om några enorma ommusklingar förstås, från riktigt mager till Belgian Blue, typ... ;)

Och när man pratar om och mäter bomvidder så är det ju just mellan ortspetsarna man mäter, alltså framtill vid manken.

Hum. Ja det har du rätt i. Men jag känenr mig ändå lite lurad när de beskrivs som att de ändrar bomvidden. :p

ja men man ändrar ju bomvidden. det som är mellan ortspetsarna, alltså främre delen av sadeln, vidden, det som ligger vid manken och neråt. det är ju där hästar är olika breda och behöver olika bomvidd.
annars måste jag ha missuppfattat allt vad gäller bomvidd?
jag har en bates till min förra häst, som nu är min mammas så har ju kvar sadeln och allt, och med utbytbart koppjärn. och när vi ändrade (när vi var på sadelutprovning) så blev ju bommen vidare, bomvidden vidare alltså!

http://www.remont.se/images/articlepicts/2005-04-09230129_utrustning_sadelbom150.jpg.JPG

Om du kikar på bommen här, ser du att där hon har sina fingrar är det som vidgas, eller minskas när du byter ut kopparjärnet. Jag böt järnet på min isabell, och det är lite styrka som ska till för att få in bredare järn. Sadeln blir inte bredare helt över, men den följer ortspetsarnas riktning på bredden.
Sadelns totala passform är ju nåt helt annat anser jag. Tex kort, lång, bred rygg. Svängd eller rak rygg. Inget av det kan du få ändrat genom att bredda en sadeln med kopparjärnet.

Hoppas du blir klokare nu! :)

/cj

När man byter koppjärn ändras bara vidden vid manken. Men om du köper en vidare bomvidd av en sadel med fast bom är dessutom kanalen bredare.
Vissa sadlar har en annan konstruktion att man breddar allt, alltså inte byter koppjärn.

Wintec och Bates sadlar blir mer svängda i bommen desto vidare bomvidd man sätter i. Också bomsadlar, i viudare bomvidd är de något mer svängda i bommen. Men märken som Arabian och Albion har vidare standardbomvidder från början. Sean finns det många märken som tillverkar helt nya bommar (alltså inte breddar dom till önskad bomvidd) för alla bomvidder så man får exakt samma passform.

Det är bara tillverkarna som försöker lura ovetande att man bara kan köpa en sadel som typ Wintec och öändra bomvidden när hästen växer ur den. Men det är inte sant om man vill att sadeln ska passa...

Bomvidden är hur brett det är mellan ortspetsarna, men när man breddar bomvidden ska man också ändra avståndet mellan bossorna.

Hur funkar det att bommen blir mer svängd? Det är ju bara fram man byter koppjärn? det borde ju inte påverka resten av bommen?
Fördelen med Wintec och bates koppjärn är väl främst att man kan passa in sadeln på flera olika hästar, dvs att en sadel med rätt bomvidd kanske inte passar ändå för att det är fel modell, men med utbytbara koppjärn kan en sadelmodell passa fler hästar....

Jag har inte undersökt exakt vad det är som gör att sadeln blir mer svängd, men en sadelmakare kan berätta det för dig.

Hej!

Detta är ett känt faktum bland sadelmakare :)

När du drar örtspetsarna utåt, så uppstår en spänning i bimmen som drar bakvalvet uppåt, så att bommen blir mer böjd. Vice versa sker när man drar ihop örtspetsarna (sätter i smalare koppjärn), alltså att spänningarna i bommen som uååstår drar bakvalvet neråt, så att bommen får en mer rak form.

Jag har själv en Wintec Wide till min nordsvenska 'brukstunna', med det mellanvida järnet i. Det passar henne perfekt, både i vidd och bommens utformning. Skullr hon nu bli ännu grövre, så att jag skulle behöva sätta i det vidaste koppjärnet, så böjs bakvalvet upp såpass mycket att sadeln inte passar hennes rygglinje.
Detta syns mycket tydligt på sadeln när man växlar mellan de olika koppjärnen.

Hug your horses!
/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal

Okej då förstår jag lite bättre, hur mycket mer svängd blir sadeln per koppjärnsbyte ungefär ? Jag hade en Wintec på mitt halvblod, från början hade hon smalaste (gula koppjärnet tror jag) men sen breddade hon sig och sadeln blev för trång fram, så jag bytte koppjärn till det svarta?? (det med mellan strl) Nu passar inte sadeln alls så jag förstår att det är för att den blivit mer svängd. Som tur var ligger sadeln perfekt på min stora Irländska klump som har betydligt mer svängd rygg ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För... 2
Svar
21
· Visningar
2 033
Senast: tuaphua
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 171
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 038
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka