Det här med klinikavgifter...

Kan vara svårt när man har bokade tider på klinik eftersom tidsåtgång kan vara svårbedömt och man varken vill ha stora luckor eller att nästa patient måste vänta LÄNGE på att få komma in. Visst kan man köra patienter parallellt men då är frågan hur man ska ta timkostnaden om man första kvarten har patient 1,2,3andra kvarten patient 1,3,4, tredje kvarten patient 1, fjärde kvarten patient 1,5,6 🤷‍♀️
Ja, med tanke på att vissa är benägna att underskatta tidsåtgång medan andra personer överskattar detsamma oftare så skulle en klinik med några olika veterinärer nog få hemskt olika debiteringar för "samma åtgärd". Det vore nog inte mer populärt skulle jag gissa.
 
På bilmeken står ju typ glödlampa 75 kr (minns inte exakt var ngt år sedan) och arbete 225 kr.
(har man tur får man frukost med :))
Ja, i fallet tassbandage kan det som sagt redovisas snarlikt, om man delar upp posterna. Inom vårt skrå är tassbandage, precis som hovgips osv, i regel verb - inte substantiv.
 
Tänker att man hos bilmärken ofta inte använder så många olika förbrukningsmaterial per åtgärd? Typ
- Mojäng A - x kr
- Mojäng B - y kr
- Sätta dit mojängerna - z kr

Hos veterinären blir specificerad faktura för klobrott snarare:
undersökning - x minuter,
tempskydd
Sedering - några min arbete, läkemedelsmängd, spruta, kanyl
Smärtlindring - några minuters arbete, läkemedel, spruta, kanyl
Titta till patienten medan den somnar - någon minuts arbetstid
Plocka fram grejor till åtgärd - några minuters arbetstid
Spruta, kanyl och läkemedel till lokalbedövning
Eventuellt bomullstuss, sprit, permanentkanyl, x cm tejp, y ml koksalt, narkosmedel om det inte går att dra klokapseln på endast lugnande och lokalbedövning
X antal kompresser
Y ml hibiscrub
Z ml koksalt
Arbetstid för själva klobrottsåtgärden
Ev arbetstid för narkosövervakningoch uppvak
Ev x cm gasbinda och en kompress till plåster där kanylen suttit
Honung, sårkompress, y cm vaddlinda, x cm klisterlinda till tassbandage
Arbetstid för anläggande av tassbandage
Förpackningsmaterial och arbetstid till sterilisering och förpackning av flergångsinstrument
Arbetstid och material för städning av rum och operationsområde
Arbetstid för journalföring och hemgångsråd

I och med att veterinären ofta jobbar i team med sköterskor som delar på arbetsuppgifter, kanske pratar hem patient 1 samtidigt som patient 2 håller på och somna och sköterskan är på lab med blodproverna från patient 3 skulle det bli fullkomligt orimligt. Ingen djurägare skulle vilja betala för att kliniken höll koll på exakt hur mycket tid och material varje enskild patient förbrukat.
 
Ah, det är nog där det blir fel. Ägaren skulle nog absolut förstått "Tassbandagering X kr" tex.
Det låter ju som ett rimligt standardkostnadspaket.
Nu är ju bilden i tråden i sådant fall minst lika missvisande: Bandaget satt ju fast på tassen från början, och hade på något vis hamnat där. Skillnaden från att fota gipssmulorna efter ett hovgips upplevs från min horisont som ganska hårfin.
 
Tänker att man hos bilmärken ofta inte använder så många olika förbrukningsmaterial per åtgärd? Typ
- Mojäng A - x kr
- Mojäng B - y kr
- Sätta dit mojängerna - z kr

Hos veterinären blir specificerad faktura för klobrott snarare:
undersökning - x minuter,
tempskydd
Sedering - några min arbete, läkemedelsmängd, spruta, kanyl
Smärtlindring - några minuters arbete, läkemedel, spruta, kanyl
Titta till patienten medan den somnar - någon minuts arbetstid
Plocka fram grejor till åtgärd - några minuters arbetstid
Spruta, kanyl och läkemedel till lokalbedövning
Eventuellt bomullstuss, sprit, permanentkanyl, x cm tejp, y ml koksalt, narkosmedel om det inte går att dra klokapseln på endast lugnande och lokalbedövning
X antal kompresser
Y ml hibiscrub
Z ml koksalt
Arbetstid för själva klobrottsåtgärden
Ev arbetstid för narkosövervakningoch uppvak
Ev x cm gasbinda och en kompress till plåster där kanylen suttit
Honung, sårkompress, y cm vaddlinda, x cm klisterlinda till tassbandage
Arbetstid för anläggande av tassbandage
Förpackningsmaterial och arbetstid till sterilisering och förpackning av flergångsinstrument
Arbetstid och material för städning av rum och operationsområde
Arbetstid för journalföring och hemgångsråd

I och med att veterinären ofta jobbar i team med sköterskor som delar på arbetsuppgifter, kanske pratar hem patient 1 samtidigt som patient 2 håller på och somna och sköterskan är på lab med blodproverna från patient 3 skulle det bli fullkomligt orimligt. Ingen djurägare skulle vilja betala för att kliniken höll koll på exakt hur mycket tid och material varje enskild patient förbrukat.
Jag tror inte att någon skulle kräva den uppställningen. Min veterinär specar utkörningsavgift/klinikavgift, material, medicin och behandling/undersökning. Är man som djurägare med så ser man ju vad som har gått åt så det blir inget konstigt. Det konstiga blir när tre små pluttbitar bandage kostar flera hundra kronor.
Tiden behandlingen/undersökningen tar kvittar ju, det är själva behandlingen/undersökningen man betalar för oavsett. Jag har iallafall aldrig träffat någon veterinär som tar betalt i tid som en målare ibland gör t ex. om man inte har fastpris överenskommet utan man betalar för undersökningen/behandlingen + det som behövs för att det ska kunna utföras + utkörningsavgift/klinikavgift. Utkörningsavgift har ju endel andra hantverkare med, hovslagare t ex. men tas timpris så är det oftast inbakat i timpriset om det inte är special som åker långt.
 
Nu är ju bilden i tråden i sådant fall minst lika missvisande: Bandaget satt ju fast på tassen från början, och hade på något vis hamnat där. Skillnaden från att fota gipssmulorna efter ett hovgips upplevs från min horisont som ganska hårfin.
Jag vet inte jag, som sagt verkstaden har ju fortfarande kostnad lampa och kostnad arbete. Så även om jag tar ut lampan och fotar den när jag kommer hem står ändå bara 70 kr som kostnad på den.

Jag antar att det inte finns plats för att tydliggöra för ägaren på kvittot/fakturan även om kliniken använder en annan term. Tex att ett "ring" i tassbandage"ring" inte skulle få plats i rutan för prisgrupp i datasystemet? För annars vore det ju en väldigt enkel engångsåtgärd för att slippa svara i telefon om det för varje ny ägare.

(Det är en typisk sådan sak vi justerar direkt på hemsidor och fakturor på jobbet för att slippa svara samma sak i telefon tio gånger om dagen i faktureringstid. All vår interna jargong fungerar ju inte mot kund så att säga och lättare ändra sig på ett papper/sida än ändra alla kunderna.)
 
Senast ändrad:
Jag vet inte jag, som sagt verkstaden har ju fortfarande kostnad lampa och kostnad arbete. Så även om jag tar ut lampan när jag kommer hem står ändå bara 70 kr som kostnad på den.
Eftersom "tassbandage" är en åtgärd, och inte en sak (man kan inte sälja ett löst tassbandage, bara lägga det) så blir din jämförelse fel.

Jämförelsen ska vara bilverkstaden har endast en post, kalla den "lampmontage", kunden skruvar loss lampan och skapar en tråd om hur dyr lampan är.
 
Eftersom "tassbandage" är en åtgärd, och inte en sak (man kan inte sälja ett löst tassbandage, bara lägga det) så blir din jämförelse fel.

Jämförelsen ska vara bilverkstaden har endast en post, kalla den "lampmontage", kunden skruvar loss lampan och skapar en tråd om hur dyr lampan är.
Fast ordet lampmontage 350 kr är ju lätt som en plätt för vem som helst att förstå. Det är en lampa + arbete att sätta in lampan.

Det är ju först om det stod "lampa" 350 kr + garageinkörning 500 kr som någon skulle ringa och säga att -jag vet ju att en lampa kostar 75, varför tog ni 350 kr för lampan? Och då tro att garageinkörning 500 kr var arbetskostnaden (när det egentligen var felsökning av bil utan åtgärd=upptäcka att en lampa är trasig.).

För lekmannen:
"Bandage"=
"Lampa"

"bandagering"=
"lampmontage"
 
Fast ordet lampmontage 350 kr är ju lätt som en plätt för vem som helst att förstå. Det är en lampa + arbete att sätta in lampan.

Det är ju först om det stod "lampa" 350 kr + garageinkörning 500 kr som någon skulle ringa och säga att -jag vet ju att en lampa kostar 75, varför tog ni 350 kr för lampan? Och då tro att garageinkörning 500 kr var arbetskostnaden.

För lekmannen:
"Bandage"
"Lampa"

"bandagering"
"lampmontage"
Ja, då får vi ändra språket i sådant fall. 🤷‍♀️ På kliniken kallas det att lägga ett tassbandage, inte något annat. Om du ska sälja motsvarande varor löst måste du sälja det som "bandagematerial" eller "kit för tassbandage" eller något liknande. Om du jämför med hovgips så är det pris samma slags sammansättning av orden.
 
Eftersom "tassbandage" är en åtgärd, och inte en sak (man kan inte sälja ett löst tassbandage, bara lägga det) så blir din jämförelse fel.

Jämförelsen ska vara bilverkstaden har endast en post, kalla den "lampmontage", kunden skruvar loss lampan och skapar en tråd om hur dyr lampan är.

Fast tassbandage är ett föremål. Tassbandagering är en åtgärd.

Tassbandage = materialet
Tassbandagering kan däremot inkludera både material och tidsåtgång.
 
Ja, då får vi ändra språket i sådant fall. 🤷‍♀️ På kliniken kallas det att lägga ett tassbandage, inte något annat. Om du ska sälja motsvarande varor löst måste du sälja det som "bandagematerial" eller "kit för tassbandage" eller något liknande.

Ja, det är kalrt att man kan säga att man lägger ett tassbandage. Men det är ändå inte korrekt grammatiskt att skriva tassbandage och syfta på åtgärden tassbandagering.
 
Ja, då får vi ändra språket i sådant fall. 🤷‍♀️ På kliniken kallas det att lägga ett tassbandage, inte något annat. Om du ska sälja motsvarande varor löst måste du sälja det som "bandagematerial" eller "kit för tassbandage" eller något liknande.
Varför ska ni ändra språket ni pratar?

Det ord som faller ut automatiskt på en faktura behöver aldrig någon yttra.

Det behöver ju bara någon person lägga in i datasystemet i prisgruppen. Eller iofs om man måste klicka en ruta i ett dataprogram med ett extra "ring" på kanske man blir förvirrad. Det kanske kan gå att se till att man klickar i "bandage" men att det finns en beskrivning (tassbandagering) som inte syns för personalen som bara lägger sig på fakturan för kund. Sådan funktion har vi också.
 
Jag tror inte att någon skulle kräva den uppställningen. Min veterinär specar utkörningsavgift/klinikavgift, material, medicin och behandling/undersökning. Är man som djurägare med så ser man ju vad som har gått åt så det blir inget konstigt. Det konstiga blir när tre små pluttbitar bandage kostar flera hundra kronor.
Tiden behandlingen/undersökningen tar kvittar ju, det är själva behandlingen/undersökningen man betalar för oavsett. Jag har iallafall aldrig träffat någon veterinär som tar betalt i tid som en målare ibland gör t ex. om man inte har fastpris överenskommet utan man betalar för undersökningen/behandlingen + det som behövs för att det ska kunna utföras + utkörningsavgift/klinikavgift. Utkörningsavgift har ju endel andra hantverkare med, hovslagare t ex. men tas timpris så är det oftast inbakat i timpriset om det inte är special som åker långt.

Så här gör "min" veterninär också.
Klinik/utkörningsavgift x kr
Undersökning y kr
Behandling z kr
Material a kr

och på baksidan speccas vilka material som gått åt, och däri räknas även mediciner. Utförs ingen behandling eller det inte går åt något material så är de posterna tomma.

Detta är jag jättetacksam för, för att det är lätt att få en överblick och förståelse för vad det är man betalar för. Och om de sedan tar betalt för en hel rulle vetflex och använder 10 cm så bryr jag mig inte, men då har jag ändå koll på vilka saker som använts.
 

Liknande trådar

Hästvård Var på kliniken med hästen för 2 v sedan och fick idag räkningen. Och en chock :p Det står "Hältutredning" 2200 kr + moms. Är det...
2
Svar
34
· Visningar
5 350
Senast: Arwyn
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 887
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp