Var så god och läs din första mening i ditt startinlägg en gång till.Var någonstans har du läst att jag "förfasas" över den totala kostnaden för besöket??? Jag skrev - tvärtom - i mitt första inlägg, att jag accepterar övriga kostnader. Suck!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Var så god och läs din första mening i ditt startinlägg en gång till.Var någonstans har du läst att jag "förfasas" över den totala kostnaden för besöket??? Jag skrev - tvärtom - i mitt första inlägg, att jag accepterar övriga kostnader. Suck!
På fakturan hos bilmeken (i alla fall min) så brukar saker specas som dels materialkostnad, dels som arbetstid med timtaxa. Så då uppstår aldrig denna typ av fråga om något är en materialkostnad eller en fast standardavgift för en viss åtgärd.Varför kostar det mer att byta glödlampa hos bilmeken jämfört med kostnaden för samma billampa på biltema?
TackPå fakturan hos bilmeken (i alla fall min) så brukar saker specas som dels materialkostnad, dels som arbetstid med timtaxa. Så då uppstår aldrig denna typ av fråga om något är en materialkostnad eller en fast standardavgift för en viss åtgärd.
Jag hade inte heller förstått direkt att en post som kallas "tassbandage" ska läsas som att den avser bandageringen och inte bandagematerialet.
Om det bara hade gällt bandagematerialet så hade posten sannolikt kallats något i stil med "bandagematerial".På fakturan hos bilmeken (i alla fall min) så brukar saker specas som dels materialkostnad, dels som arbetstid med timtaxa. Så då uppstår aldrig denna typ av fråga om något är en materialkostnad eller en fast standardavgift för en viss åtgärd.
Jag hade inte heller förstått direkt att en post som kallas "tassbandage" ska läsas som att den avser bandageringen och inte bandagematerialet.
Kliniken hade stängt för dagen när jag kom hem med vovven (fredag em), så jag la ut en fråga här och fick en bra förklaring.Om det bara hade gällt bandagematerialet så hade posten sannolikt kallats något i stil med "bandagematerial".
Ett tips för framtiden är att kontakta kliniken och fråga om vad som ingår i posten så får man aldeles säkert svar. Det är väldigt jättemycket bättre än att skapa fler trådar om "dyra veterinärer" på nätet, jag lovar.
Jag uppfattade det inte som en tråd om "dyra veterinärer" utan som en konkret fråga. Något som jag tycker det är fullt rimligt att fråga runt om i omgivningen, innan en bestämmer sig för att ta upp arbetstid från någon.Om det bara hade gällt bandagematerialet så hade posten sannolikt kallats något i stil med "bandagematerial".
Ett tips för framtiden är att kontakta kliniken och fråga om vad som ingår i posten så får man aldeles säkert svar. Det är väldigt jättemycket bättre än att skapa fler trådar om "dyra veterinärer" på nätet, jag lovar.
Ja, vi läser nog lite olika där "Att det kostar multum att uppsöka veterinärklinik är ju ingen nyhet, men kan någon förklara för mig hur de här tre små bitarna bandage kan kosta 376 kronor plus moms, totalt 470 kronor??"Jag uppfattade det inte som en tråd om "dyra veterinärer" utan som en konkret fråga. Något som jag tycker det är fullt rimligt att fråga runt om i omgivningen, innan en bestämmer sig för att ta upp arbetstid från någon.
Men jag kan bara svara för hur jag läst tråden...
Jag har inga synpunkter alls på vilken prismodell som är mest lämplig för olika verksamheter. Däremot tyckte jag att ditt jämförelseexempel haltade eftersom det jag skulle ha jämfört med biltemas pris i det fallet var materialkostnaden för lampan, inte priset inkl. arbetet.Ja, vi läser nog lite olika där "Att det kostar multum att uppsöka veterinärklinik är ju ingen nyhet, men kan någon förklara för mig hur de här tre små bitarna bandage kan kosta 376 kronor plus moms, totalt 470 kronor??"
Veterinärerna kanske ska börja dela upp materialkostnad och arbete i separata poster även för relativt simpla åtgärder. Om man tar höjd för ökad tidsåtgång samt ökad risk för miss i debitering spår jag ökade kostnader om kanske 5 %, sådär mellan tummen och pekfingret.
Om fakturan från vet var lika enkel att tyda som hos bilverkstaden så hade jag varit själaglad och inte behövt klia mig i huvudet över vilka avgifter som tagits.Nä men seriöst. Varför nagelfars så många veterinärfakturor jämfört med bilmek/elektriker/rörmokare osv fakturor på nätet?
En rörmokare med jour debiterar utan att blinka för minst två timmars arbete för varje utryckning med timpris á 1450 samt en framkörning på 575 (hugger lite siffror från google). Oavsett hur lång tid åtgärden tar. Vet själv, har betalat 5000 pix för 10 min jobb på helg. Sånt är livet liksom.
Vad skulle ni säga om veterinären gjorde det? Här förfasas man över en liknande kostnad för en åtgärd som tar en god stund att pyssla med, sedering, lokalbedövning, bandage, krage, uppvak osv. Personalen på en djurklinik är också i genomsnitt betydligt högre utbildad än en rörmokare.
Börja fundera på personalkostnader, lokal, uppvärming, maskinpark, alla abonnemang och andra kostander som en arbetsplats har.
Om kunderna är villiga att betala för tiden det tar att specificera tydligare så är det nog inga problem att ändra standarden.Om fakturan från vet var lika enkel att tyda som hos bilverkstaden så hade jag varit själaglad och inte behövt klia mig i huvudet över vilka avgifter som tagits.
Är ju fler än vet som har kostnader för lokaler, personal, maskiner mm utan att ha svårtydliga fakturor.
Eller så blir det på ett upp då vet inte behöver förklara fakturan.Om kunderna är villiga att betala för tiden det tar att specificera tydligare så är det nog inga problem att ändra standarden.
Nä, men det är lugnt.Eller så blir det på ett upp då vet inte behöver förklara fakturan.
Ärligt så tror jag inte det är mer jobbigt eller komplicerat än andra branscher.
Om de tar 750-1700 kr för att du sätter dig i stolen är det ju en adekvatfrågaJag ska säga det nästa gång jag går till frisören/bilmeken/whatever - ingår inte färgningen/skruven/whatever i hej och välkommenavgiften?
Det gör de ju (minst)? Jag har iaf aldrig betalat mindre utan ofta mer hos båda delar. Eller vad gör du på som kostar mindre på respektive ställe?Om de tar 750-1700 kr för att du sätter dig i stolen är det ju en adekvatfråga
Jag har aldrig varit med om att en frisör debiterat mig en separat salongsavgift som de tog ut när jag satte mig i stolen oavsett vad jag var där för att göra. Stolen och salongen är inbakad i priset.Det gör de ju (minst)? Jag har iaf aldrig betalat mindre utan ofta mer hos båda delar. Eller vad gör du på som kostar mindre på respektive ställe?
Och som ett PS jag förfasar mig inte heller - men det är bra om det klart framgår på en faktura vad man betalar för.
Min mekaniker har inte:
Verkstadsavgift
Delar (inklusive arbetskostnader för just de delarna - dvs omöjligt för mig att se vad delarna kostade)
Arbetskostnader (för arbete inte knutet till delarna)
Min verkstad har:
Delar (priser som normalt motsvarar de jag själv skulle betalt eller tom lite lägre)
Arbetskostnader
Om de debiterade som min veterinär skulle jag även hos mekanikern fråga vad som ingick i "verkstadskostnad" (klinikavgift) och varför materialet var så dyrt - och bli sur om jag istället för en förklaring fick en föreläsning
Poliklinikavgift motsvarar varken "verkstadsavgift" eller "hej och välkommenavgift".Jag har aldrig varit med om att en frisör debiterat mig en separat salongsavgift som de tog ut när jag satte mig i stolen oavsett vad jag var där för att göra. Stolen och salongen är inbakad i priset.
Och samma kringkostnader har även verkstaden - någon bokar in tiden, någon undersöker bilen... Men på fakturan är de arbetskostnader.Poliklinikavgift motsvarar varken "verkstadsavgift" eller "hej och välkommenavgift".
Du betalar för att veterinären undersöker ditt djur.
Det innefattar i regel tiden för din tidsbokning och tiden det tar för undersökningen av veterinären, tiden för debitering och journalföring samt tiden när du betalar ditt besök. Jag har valt att kalla avgiften för klinisk undersökning i stället.
Och samma kringkostnader har även verkstaden - någon bokar in tiden, någon undersöker bilen... Men på fakturan är de arbetskostnader.
Som sagt var man ska kunna förklara vad man debiterar, så löser det sig oftast. Inte bli en igelkott om någon ställer frågor