Klinik besök - rimlig kostnad?

Sv: Klinik besök - rimlig kostnad?

Tilläggas kan att för åtskilliga år sedan betalade jag över 8000 för samma sak plus återbesök utan annan åtgärd än att hästen visades (longerades).

Tycker det låter rimligt. Är ju tyvärr rätt dyrt att åka ut till veterinären och det kan ju skilja massvis mellan olika (Efter erfarenhet när det gäller att ta ut veterinär för te.x vaccination)

Men om du ändå är osäker så kan du ju ringa. Fick själv hem en faktura för ett tag sedan som var helt och hållet fel. Stod massa saker som vi inte gjort med hästen. Ringde då och påpekade detta och då visade det sig att denna veterinären hade skrivt lite slarvigt så den som skrev ut fakturerna hade inte riktigt sett vad det stod (dom har olika koder för olika undersökningar) så vi fick hem en ny, mycket billigare faktura:D

OT till alla

En klinik har kostnader:

Banken ska ha sitt –man har kanske tagit lån för att bygga o/e inreda befintlig byggnad
Veterinärerna ska ha lön
Djursjukvårdare ska ha lön
Städpersonal ska ha lön
Jourpersonal måste betalas
Sociala avgifter ska betalas
Företagarförsäkringspremier ska betalas
Apoteket ska betalas för inhandling av mediciner, mediciner ska förvaras och en del går ut och måste kasseras
Slitage och underhåll måste betalas
Apparatur och nyinförskaffande av modernare apparater måste betalas
All personals fortlöpande utbildning måste betalas
Säkert glömt en del kostnader

Det är ingen sinekur att driva en klinik

Allt ovanstående ska betalas och då får man beakta
tillgängligheten, kunskapen och den alltmer moderna apparatur som finns tillgänglig
. Alla djurägare kanske inte betalar för vad just deras häst kostade men alla djurägare får ändå delvis betala för för ovanstående.

Vissa kliniker är bättre utrustade än andra men alla måste ha täckning för sina kostnader – annars är det nedläggning, konkurs som gäller. En klinik måste drivas som vilken näringsverksamhet som helst.

De flesta kliniker drivs av privata företagare eller aktiebolag, en del må ha div bidrag men till syvende och sist ska allt betalas. Det finns inga gratisluncher.

De flesta kliniker drivs dessutom av hängivna företagare som har som livsidé att göra bra ifrån sig för djurens bästa, och blir det en slant över går den oftast till nyinvesteringar.

Men folk ska alltid gnälla men som många av mina djurägare sagt, hade vi människor haft samma tillgång till snabb och kompetent behandling hade vi varit mer än nöjda.

Ex ring DV på kvällen – OK, kommer om 2 timmar, alt ring djursjukhuset, du får en tid imorgon – eller kom direkt.

Har man råd att hålla häst så får man väl ta konsekvenserna. Det kan kosta.

Det tyckte jag lät billigt, mina räkningar för sådant har gått på mycket mer - det där går ju nästan jämt upp med självrisken!

Svarar allihopa på en gång.

Jo det var en ATG-klinik.

Ringde idag och dom hade tagit betalt för en stor hälteutredning.
Hon ville titta i journalen och ringa upp lite senare vilket hon gjorde också ganska fort.

Hon tyckte också att det hade blivit lite tokigt, så hon tog istället sak för sak och vi landade då på 935 kr mindre för just hälteutredningen.
Så det skulle alltså kosta 1265 kr + moms. Det tyckte jag lät rimligare.

Tur att man inte bara godtar ibland :)
Kostar tillräckligt mycket ändå att ha häst, så att skänka bort pengar i onödan känns lite meningslöst ;)

Tack för allas svar!!!

Jag klippte mig och tonade håret förra veckan och det kostade 1080 kr!! Är det rimligt..?

2200 för undersökning som utförts är helt rimlig enligt gällande prisnivåer.

en bedövning betalade jag ca 900 för.
Vilket medel användes? kortison är det billigaste (och enligt mig sämsta).

har du hästen försäkrad?

Öh? Menar du att kortison används som bedövning?? Har jag aldrig hört eller varit med om. Kortison används, vad jag vet, som verksamt preparat vid behandling som injekltioner i inflamerade områden, t ex leder och gnm andra beh. för t ex allergi o.d. Ofta används kortison i kombination med ett annat preparat som ska verka anti-inflammatoriskt.
(Och ja, det kostar skjortan att ta sina djur till vet. klinik. Hältutredningen med beh. och några rtg-plåtar på min pålle kostade 10.000:- Försäkrad naturligtvis men det blir en del att betala ändå. Min katts urinvägsinfektion gick lös på 2.800:- De måtte ha hyfsad timpenning, veterinärerna)

Ja celeston bifas är relativt billigt men kostnaden här inkluderar själva injektionen. Tycker dock att det verkar lite häftigt men det var fyra år sen jag hade koll på ATGs debitering.
PL

Så du tycker man bara ska godta saker, trots att jämfört med tidigare priser stämmer det inte alls??

Som tur var så kollade jag upp det, och nej det stämde inte.

Vilket jag redan skrivit ;)

Var nyligen på en häslokoll inkl böjprov runtom samt longering, det gick på 496:-. Raspade även tänderna och han fick inte mindre än 3 sprutor sedering (alltså, snäll häst, men stoooor...) Det gick på 880. Sen är ju klinikavgiften 350 spänn.

Allt som allt fick jag betala 2156 inkl moms, inte alls farligt tyckte jag. :) Hon (vet.) propsade även på på en endoskopi samt bakteriprov då hon tyckte att han var lite väl snorig, men det har dom tydligen bjudit på. :p

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 922
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej! Önskar era tankar ang en hälta som vi inte får bukt på. Nästa steg är MRI och vet inte hur jag ska resonera i detta läge. För...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 044
Senast: Ray
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 506
A
Hästvård Nån som varit med om liknande? 6-årig häst som rids uteritter i skritt, trav och galopp. Behandlad på "Klinik1" för...
2
Svar
29
· Visningar
5 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka