Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det hade jag nog också gjort, efter andra kollen.
Sen vet jag inte om jag missade, men röntgades hästen? Hur såg ledvätskan ut?
*kl*
Jag var in med min 5 åring till en stor klinik med lovprisade veterinärer då han börjat stå emot lite i ridningen. Behandling knä bak i två omgångar, ingen förbättring och hästen blev utdömd. Jag var inte redo att ge upp utan tog hästen till en annan klinik, längre bort, för en second opinion. Där behandlades framkotor och råddes att byta hovslagare och beslag, fick tips om en som skulle kunna få det bra. Jag åkte med hästen till sagda hovslagare som beskrev noga vad han gjorde och varför och vad som blivit fel med tidigare skoningar.
Resultat: Frisk häst på 3v...
Men alltså, de ser ju överansträngningar osv på röntgen, har de bara gissat och sprutat lite här och var..?? Kvittar ju om hästen varit friröntgad förra året, då var ju hästen frisk.
Och när de sprutade hästen tog de väl först ut ledvätska? Den brukar alltid min vet. kommentera, är där nåt fel har jag fattat det som att vätskan är "trög" och grumlig.
Jo, men för mig är det ologiskt att behandla en led som man inte vet om den är påverkad. Hästen kan ju lika väl ha trampat snett den dagen.
Jag har under våren behandlat en svag hälta på min häst, hemmahörande i bogen. Hon hade enbart 1-gradig hälta och inga direkta inflammationer i lederna, lite överansträngd bogled för att citera vet. Trots att hon inte hade något allvarligt fel var ledvätskan trög, det är väl mest det som får mig att tvivla på varför de behandlar en led som kanske är opåverkad. Men alla är såklart inte lika, för mig är det dock lite konstigt att behandla utan röntgen eller UL.