Det här med klinikavgifter...

Varför ska ni ändra språket ni pratar?

Det ord som faller ut automatiskt på en faktura behöver aldrig någon yttra.

Det behöver ju bara någon person lägga in i datasystemet i prisgruppen. Eller iofs om man måste klicka en ruta i ett dataprogram med ett extra "ring" på kanske man blir förvirrad. Det kanske kan gå att se till att man klickar i "bandage" men att det finns en beskrivning (tassbandagering) som inte syns för personalen som bara lägger sig på fakturan för kund. Sådan funktion har vi också.
Eller så ger de fåtalet kunder som inte förstår vad ordet tassbandage eller något annat avser faderulingen i att försöka skapa kostnadsdrev mot veterinärer på nätet? Det här är *verkligen, verkligen, verkligen* inte den första tråden i ämnet. Det är i förlängningen min lön ni drevar om, och lusten att jobba kliniskt sjunker för varje gång. Lös det själva i sånt fall 🤷‍♀️

Eller så ger de fåtalet kunder som inte förstår vad ordet tassbandage eller något annat avser faderulingen i att försöka skapa kostnadsdrev mot veterinärer på nätet? Det här är *verkligen, verkligen, verkligen* inte den första tråden i ämnet. Det är i förlängningen min lön ni drevar om, och lusten att jobba kliniskt sjunker för varje gång. Lös det själva i sånt fall 🤷‍♀️
Om de förstod skulle det ju inte hända... (lika ofta)

Det var ju det som var själva poängen, att det är onödigt att påverka sin personals psykiska hälsa negativt om det var lätt att lösa genom lite knapptryckningar i tio minuter.

(Våra kunder är lärare som inte lyckas läsa enstaka paragrafer med instruktioner. Och stora fakturaavdelningar som inte förstår fakturarader. Vi försöker ändra hela tiden för att vår interna gargong inte ska synas utåt.)

Om de förstod skulle det ju inte hända... (lika ofta)

Det var ju det som var själva poängen, att det är onödigt att påverka sin personals psykiska hälsa negativt om det var lätt att lösa genom lite knapptryckningar i tio minuter.

(Våra kunder är lärare som inte lyckas läsa enstaka paragrafer med instruktioner. Och stora fakturaavdelningar som inte förstår fakturarader. Vi försöker ändra hela tiden för att vår interna gargong inte ska synas utåt.)
Löser det genom lite knapptryckningar :laugh:
"!! ?? kostar multum"

Om man inte har förtroende för sin vårdgivare så blir inte vården lyckad. Men, uppsidan är att vi själva väljer våra kunder.

Det pratas om andras löner även när det pratas om matpriser (min ingår här tillexempel), när det pratas priser som snickare tar, elektriker, tandläkare och mycket mycket mer. Tycker inte det är konstigt att diskutera priser fakturor och att jämföra priser utan snarare nyttigt att förstå och kunna jämföra.

Blir snarare misstänksam när någon inte vill att det diskuteras då jag börjar tänka på vad som kan döljas/försöker gömmas något.

Det pratas om andras löner även när det pratas om matpriser (min ingår här tillexempel), när det pratas priser som snickare tar, elektriker, tandläkare och mycket mycket mer. Tycker inte det är konstigt att diskutera priser fakturor och att jämföra priser utan snarare nyttigt att förstå och kunna jämföra.

Blir snarare misstänksam när någon inte vill att det diskuteras då jag börjar tänka på vad som kan döljas/försöker gömmas något.
Absolut ska man jämföra och absolut ska man fråga om fakturan är oklar.

Är det din lön och ditt arbete det gäller är det dels viktigt att du och/eller din arbetsgivare lyssnar på kunderna, dels att du lär dig argumentera så att du inte fyller på oron och frustrationen. Du är i din argumentation en defensiv igelkott. Ger du dig in i trådarna så kolla @Ullmerkott s första inlägg - det är ett skolboksexempel på god argumentation och tråden hade dött där om du inte gått in och sluggat.

Alla i tråden förstår att ett tassbandage kostar pengar. Då underförstått att det är ett bandage lagt av ett proffs man betalar för.

Det som väcker frågor är att det man faktureras för är materialet - samma material som man kan gå till närmsta apotek och köpa för en bråkdel av pengarna. (och fakturan innehåller flera andra poster som kan vara en arbetskostnad)

Ergo man slipper undrande kunder om man skriver: Tassbandage inkl omläggning 475 kr istället för bandagematerial 475 kr.

Löser det genom lite knapptryckningar :laugh:
"!! ?? kostar multum"

Om man inte har förtroende för sin vårdgivare så blir inte vården lyckad. Men, uppsidan är att vi själva väljer våra kunder.
Ja ok, ni har säkert en annan typ av datasystem om det kostar multum. Men att ändra vad vad en prisgrupp på en faktura heter här görs på under tio minuter och inte ens IT behöver blanda sig i.

Senast ändrad:
Ja ok, ni har säkert en annan typ av datasystem om det kostar multum. Men att ändra vad vad en prisgrupp på en faktura heter här görs på under tio minuter och inte ens IT behöver blanda sig i.

Det är säkert olika (och självklart kan du välja själv om det är din egna fristående klinik) men vad jag förstått så ordnas sådant centralt i kedjorna.
Som enskild anställd så är det inget du kan ändra i öht.

Vissa typer av synpunkter kan det ibland vara mer effektivt att vända sig högre upp/centralare i företagen än till de som arbetar på golvet. Bara ett tips rent allmänt (ej specifikt riktat till den jag citerat) :) Tycker saker verkar tappa kraft genom varje ’steg’ i företagshierarkin det måste igenom för att nå den med mandat att göra något.

Det är säkert olika (och självklart kan du välja själv om det är din egna fristående klinik) men vad jag förstått så ordnas sådant centralt i kedjorna.
Som enskild anställd så är det inget du kan ändra i öht.

Vissa typer av synpunkter kan det ibland vara mer effektivt att vända sig högre upp/centralare i företagen än till de som arbetar på golvet. Bara ett tips rent allmänt (ej specifikt riktat till den jag citerat) :) Tycker saker verkar tappa kraft genom varje ’steg’ i företagshierarkin det måste igenom för att nå den med mandat att göra något.
Ah ja, i en kedja är det ju säkert svårare än att be Pelle. Samtidigt tycker jag ändå att det ibland kan vara mer effektivt att byta ut intern jargong mot mer lättförståeliga begrepp på dokument till kund om man därmed kan slippa negativa diskussioner sociala media. :)

Sedan förstår jag såklart varför någon på golvet kanske inte kan förmå någon att byta. Men jag ville också få fram att det inte bara är den som inte kan intern jargongs fel att hen inte förstår.

Senast ändrad:
Jag har aldrig tänkt att begreppet "tassbandage" skulle kunna uppfattas som enbart materialet. Materialet som används är inte ett tassbandage förrän någon gjort ett tassbandage av det.

Ungefär som om jag köper en bakelse på konditori. Själva bakelsen består inte bara av ingredienserna, utan även av att någon kombinerat dem till ett bakverk. Skulle bli gruvligt besviken om jag beställde en god croissant och fick in en hög vetemjöl med en smörklick och ett ägg. :D

(Och självklart kostar nybakade croissanter på bageri mer per kilo än vad mjöl och smör kostar på ICA..)

Jag tror inte att någon skulle kräva den uppställningen. Min veterinär specar utkörningsavgift/klinikavgift, material, medicin och behandling/undersökning. Är man som djurägare med så ser man ju vad som har gått åt så det blir inget konstigt. Det konstiga blir när tre små pluttbitar bandage kostar flera hundra kronor.
Tiden behandlingen/undersökningen tar kvittar ju, det är själva behandlingen/undersökningen man betalar för oavsett. Jag har iallafall aldrig träffat någon veterinär som tar betalt i tid som en målare ibland gör t ex. om man inte har fastpris överenskommet utan man betalar för undersökningen/behandlingen + det som behövs för att det ska kunna utföras + utkörningsavgift/klinikavgift. Utkörningsavgift har ju endel andra hantverkare med, hovslagare t ex. men tas timpris så är det oftast inbakat i timpriset om det inte är special som åker långt.

Så här gör "min" veterninär också.
Klinik/utkörningsavgift x kr
Undersökning y kr
Behandling z kr
Material a kr

och på baksidan speccas vilka material som gått åt, och däri räknas även mediciner. Utförs ingen behandling eller det inte går åt något material så är de posterna tomma.

Detta är jag jättetacksam för, för att det är lätt att få en överblick och förståelse för vad det är man betalar för. Och om de sedan tar betalt för en hel rulle vetflex och använder 10 cm så bryr jag mig inte, men då har jag ändå koll på vilka saker som använts.
Jag har faktiskt betalt flera veterinärbesök per timme. Det har då varit till veterinären för att dra ut tänder på häst och besöket hade kunnat ta allt från en halvtimme till flera timmar beroende på tanden. Då var timpriset på över två tusen per timme plus moms

Och bli utskälld av en anonym representant för den som skrev fakturan och ve dig om du skriver att det kostar "multum" för då har du "förfasat dig" och "startat ett drev"
Med tanke på vad veterinärer och annan djursjukvårdspersonal blir utsatta för på sociala medier (och på jobb) så har jag rätt stor förståelse för att man är less och reagerar på den här typen av trådar.

Senast ändrad:
Detta fattar inte jag riktigt, diskussion om löner är det inom alla yrken mer eller mindre. Det är ju så det är här i livet tycker jag..

Jag kan relatera extremt med tanke på att jag försöker att lyckas som fotograf, det är extremt få som förstår varför det är så dyrt med en bild. Dom flesta backar när dom får reda på priset för det "är ju bara ett foto". Fruktansvärt frustrerande men det är bara att fortsätta förklara varför det kostar vad det kostar och hoppas folk förstår. Gör dom inte det så är det inte så mycket jag kan göra åt det..

Detta fattar inte jag riktigt, diskussion om löner är det inom alla yrken mer eller mindre. Det är ju så det är här i livet tycker jag..

Jag kan relatera extremt med tanke på att jag försöker att lyckas som fotograf, det är extremt få som förstår varför det är så dyrt med en bild. Dom flesta backar när dom får reda på priset för det "är ju bara ett foto". Fruktansvärt frustrerande men det är bara att fortsätta förklara varför det kostar vad det kostar och hoppas folk förstår. Gör dom inte det så är det inte så mycket jag kan göra åt det..

Men grejen för att förklara varför det kostar så mycket är att vara klar med det. Att visa vad man tar betalt för. Att inte kalla något bandagematerial på fakturan om det inte är material utan då istället skriva Bandage (material plus arbete).

Och vill man slippa skit får man aldrig bli defensiv. Och en sak vi kan vara ense om är att djursjukvård är dyr - och särskilt om det är motiverat är det något man inte får börja käfta om. Det är dyrt. Det måste vara dyrt. Det är inget att förneka

Och vill man slippa skit får man aldrig bli defensiv. Och en sak vi kan vara ense om är att djursjukvård är dyr - och särskilt om det är motiverat är det något man inte får börja käfta om. Det är dyrt. Det måste vara dyrt. Det är inget att förneka

Det beror nog vad man lägger i ordet ’dyrt’ :)

Dyrt som i kostar mycket pengar - ja absolut!
Dyrt som i kostar mycket pengar jämfört med vad man får - nja i regel inte när man jämför med prisläget i andra branscher.

Men grejen för att förklara varför det kostar så mycket är att vara klar med det. Att visa vad man tar betalt för. Att inte kalla något bandagematerial på fakturan om det inte är material utan då istället skriva Bandage (material plus arbete).

Fram tills att veterinärerna (det är väldigt många, och kommer därför ta mycket lång tid, om det ens är möjligt) har ändrat sin debitering så skulle jag rekommendera att acceptera att åtgärden tassbandage i nuläget debiteras som just en åtgärd. Termen används på det viset av i princip alla kliniker med mottagning av smådjur. Även om du tycker att det står "bandagematerial" på fakturan när det står "tassbandage".

Vi kommer heller inte att vara ense om att djursjukvården är dyr, även om vissa åtgärder kostar mycket pengar. Veterinärer har i åratal släpat efter lönemässigt för att subventionera människors möjlighet att äga djur.

Liknande trådar

Hästvård Var på kliniken med hästen för 2 v sedan och fick idag räkningen. Och en chock :p Det står "Hältutredning" 2200 kr + moms. Är det...
2
Svar
34
· Visningar
5 350
Senast: Arwyn
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 887
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka