Det här med klinikavgifter...

Targa

Trådstartare
Att det kostar multum att uppsöka veterinärklinik är ju ingen nyhet, men kan någon förklara för mig hur de här tre små bitarna bandage kan kosta 376 kronor plus moms, totalt 470 kronor??

Var tvungen att uppsöka klinik med ena hunden idag pga ett klokapselbrott på ena sporren. Ingen större grej, men jag kunde inte fixa det själv.
_20221111_172145.webp
Jag accepterar övriga kostnader på räkningen, men att tre små bitar bandage ska kosta mig 470 kronor - det begriper jag inte! Borde väl ha frågat när jag betalade, men jag kollade inte fakturan i detalj då.

Att det kostar multum att uppsöka veterinärklinik är ju ingen nyhet, men kan någon förklara för mig hur de här tre små bitarna bandage kan kosta 376 kronor plus moms, totalt 470 kronor??

Var tvungen att uppsöka klinik med ena hunden idag pga ett klokapselbrott på ena sporren. Ingen större grej, men jag kunde inte fixa det själv.
Visa bifogad fil 105222Jag accepterar övriga kostnader på räkningen, men att tre små bitar bandage ska kosta mig 470 kronor - det begriper jag inte! Borde väl ha frågat när jag betalade, men jag kollade inte fakturan i detalj då.
Det är lite tokiga priser, hade varit kul ifall man tog med eget bandage in någongång och se vad priset blir då, vad det är dom lägger in i priset och så.

Det är lite tokiga priser, hade varit kul ifall man tog med eget bandage in någongång och se vad priset blir då, vad det är dom lägger in i priset och så.
Ja eller hur :)
Och jag tog ju dessutom av det när vi kom hem, eftersom det var lite klumpigt, och satte på ett nättare skydd.

Är det vara själva bandagematerialet du ska ha är det nog smartare att köpa på nätet. Ska en universitetsutbildad person också anlägga bandaget (kanske inkl en ytterligare personal som hjälper till att hålla) samt skatter och arbetsgivaravgifter för detta, samt täcka in lagerhållning av material, material som måste kasseras av olika anledningar osv är det nog rätt rimligt.

Sen skulle det antagligen krävas oändligt med personalarbetstid (=dyrare och mindre lediga tider för patienterna) om veterinären skulle sitta och räkna ut exakt hur mycket material och personalarbetstid som gått åt i varje enskilt fall och basera priset på det. Istället har man ofta standardpriser (t.ex. tassbandage 470 kr) där den som har en livlig grand danois sannolikt subventioneras en aning av de som har snälla småhundar.

Är det vara själva bandagematerialet du ska ha är det nog smartare att köpa på nätet. Ska en universitetsutbildad person också anlägga bandaget (kanske inkl en ytterligare personal som hjälper till att hålla) samt skatter och arbetsgivaravgifter för detta, samt täcka in lagerhållning av material, material som måste kasseras av olika anledningar osv är det nog rätt rimligt.
Tack för förklaring, jag misstänkte nästan att det låg en massa andra kostnader bakom... Att lägga tassbandage på en sederad liten dansksvensk gårdshund lär ju inte ta många minuter - och inte går det åt mycket bandage heller. Men då är det alltså ett standardpris som har tagits fram just för tassbandage.
Och så har vi tydligen "sponsrat" någon stor sjövild vovve som har krävt lite mer :)

Tack för förklaring, jag misstänkte nästan att det låg en massa andra kostnader bakom... Att lägga tassbandage på en sederad liten dansksvensk gårdshund lär ju inte ta många minuter - och inte går det åt mycket bandage heller. Men då är det alltså ett standardpris som har tagits fram just för tassbandage.
Och så har vi tydligen "sponsrat" någon stor sjövild vovve som har krävt lite mer :)

Jag kollade några evidensiaräkningar och alla gånger var det olika pris. Material kring en vaccination var 11€, och vid ett blodprov 27€.

Men hunden var alltså sederad? Då räknar de ju in allt material för sedering också? Kanske underlag på bädden, nålar, sprutor? Sårputs osv.

Jag kollade några evidensiaräkningar och alla gånger var det olika pris. Material kring en vaccination var 11€, och vid ett blodprov 27€.

Men hunden var alltså sederad? Då räknar de ju in allt material för sedering också? Kanske underlag på bädden, nålar, sprutor? Sårputs osv.
Fast avgiften för sedering var en separat post på fakturan (700 :- ink moms).

Jag gissar att i bandage ingår även själva bandageringen, dvs tiden personalen kostar, lokalhyra för den tiden, avskrivning av diverse grejer de har på kliniken osv. osv. Jag har betalat för posten bandagematerial trots att det var mitt eget bandagematerial som veterinären satte dit eftersom veterinären inte hade något sådant material med sig. Det var på häst så vi var hemma i mitt stall. Då var jag lite irriterad faktiskt främst för att det var så dåligt gjort att det föll av innan veterinären hade lämnat och hen bara, ojdå, ja du kan väl sätta dit det bättre själv.

Jag tänker att mycket av sådant kanske ingår i hej och välkommenavgiften..men det kanske det inte gör.

Ungefär 2/3 av klinikens utgifter är personalkostnader. Så om tassbandaget kostade 420 kr kan man krasst sätt säga att allt utom 139 kr är personalkostnad. Av de 139 kr ska man hämta in inköpspris för material och moms. Sedan kostar som sagt lokaler och utrustning också. Så behöver man lite vinst på det.

Nä men seriöst. Varför nagelfars så många veterinärfakturor jämfört med bilmek/elektriker/rörmokare osv fakturor på nätet? 🤔

En rörmokare med jour debiterar utan att blinka för minst två timmars arbete för varje utryckning med timpris á 1450 samt en framkörning på 575 (hugger lite siffror från google). Oavsett hur lång tid åtgärden tar. Vet själv, har betalat 5000 pix för 10 min jobb på helg. Sånt är livet liksom.

Vad skulle ni säga om veterinären gjorde det? Här förfasas man över en liknande kostnad för en åtgärd som tar en god stund att pyssla med, sedering, lokalbedövning, bandage, krage, uppvak osv. Personalen på en djurklinik är också i genomsnitt betydligt högre utbildad än en rörmokare.
Börja fundera på personalkostnader, lokal, uppvärming, maskinpark, alla abonnemang och andra kostander som en arbetsplats har.

Nä men seriöst. Varför nagelfars så många veterinärfakturor jämfört med bilmek/elektriker/rörmokare osv fakturor på nätet? 🤔

En rörmokare med jour debiterar utan att blinka för minst två timmars arbete för varje utryckning med timpris á 1450 samt en framkörning på 575 (hugger lite siffror från google). Oavsett hur lång tid åtgärden tar. Vet själv, har betalat 5000 pix för 10 min jobb på helg. Sånt är livet liksom.

Vad skulle ni säga om veterinären gjorde det? Här förfasas man över en liknande kostnad för en åtgärd som tar en god stund att pyssla med, sedering, lokalbedövning, bandage, krage, uppvak osv. Personalen på en djurklinik är också i genomsnitt betydligt högre utbildad än en rörmokare.
Börja fundera på personalkostnader, lokal, uppvärming, maskinpark, alla abonnemang och andra kostander som en arbetsplats har.
Var någonstans har du läst att jag "förfasas" över den totala kostnaden för besöket??? Jag skrev - tvärtom - i mitt första inlägg, att jag accepterar övriga kostnader. Suck!
Det enda jag reagerade på var posten för Tassbandage, en liten del av hela fakturan.
Och det här är ju ett häst - och hundforum. Kanske därför just frågor om veterinärkostnader dyker upp i detta forum?

Var någonstans har du läst att jag "förfasas" över den totala kostnaden för besöket??? Jag skrev - tvärtom - i mitt första inlägg, att jag accepterar övriga kostnader. Suck!
Det enda jag reagerade på var posten för Tassbandage, en liten del av hela fakturan.
Och det här är ju ett häst - och hundforum. Kanske därför just frågor om veterinärkostnader dyker upp i detta forum?
Varför kostar det mer att byta glödlampa hos bilmeken jämfört med kostnaden för samma billampa på biltema?

Liknande trådar

Hästvård Var på kliniken med hästen för 2 v sedan och fick idag räkningen. Och en chock :p Det står "Hältutredning" 2200 kr + moms. Är det... 2
Svar
34
· Visningar
5 367
Senast: Arwyn
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 906
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka