Det här med julen..

Sv: Det här med julen..

Vet inte hur mycket sanning det ligger i mitt påstående, men jag vågar nog påstå att man hade vinter/vår/sommar-fester (motsv. jul/påsk/midsommar) långt före kristendomens uppkomst trots att alla tre högtider numera är starkt förknippade med just kristendomen.

Midsommar är väl inte ett dugg förknippat med kristendom?
Jag har iallafall aldrig hört påståendet förut.:confused:
 
Sv: Det här med julen..

Johannes döparens dag. Fick lära mig det i skolan den hårda vägen då vi fick frågan på ett religionsprov på högstadiet. Vilken/vilka helgdag/ar är den/de enda som inte är förknippat med kristendomen? Varpå 99% av klassen svarade just midsommar men tji fick vi för det var första maj (ingen som hade en tanke på det). Numera är ju även 6 juni röd.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 292
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 132
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 759
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp