Det här med julen..

Bobbo

Trådstartare
min kompis har två döttrar 5 och 7 år gamla. När jag började prata med dom om varför man firar jul såg de ut som frågetecken.

Är det så, att traditionen finns kvar, men det ursprungliga syftet och den berättelse som fått oss att fira t.ex jul börjar suddas bort?!

Hur upplever ni det? Firar ni jul med en tanke åt våra gamla berättelser eller är det bara en grej ni gör för att det ska vara så?

Berättar ni för era barn varför man t.ex firar jul osv?

/ Beccahedberg
 
Sv: Det här med julen..

Så länge som en stor skara människor tror de är sant så måste det berättas vidare som en sanning...
Jag firar jul för att de är trevligt.

För du syftar väl på jesus grejen?
 
Sv: Det här med julen..

Jag är ateist, har aldrig trott på något. Men jul har jag alltid firat, det är en trevlig familjefest. Tycker inte det spelar någon roll varifrån traditionen kommer.

Och nej, jag skulle inte föra vidare "historien" om hur traditionen börjat.
 
Sv: Det här med julen..

I vår familj handlar julen om att få tid att verkligen umgås, ha mysigt, äta och dricka gott (julmust är väl livets dryck va?). Och för barnen är julklappar en spännande och rolig del i det hela. Samt inköp och banens öppnade utav dem för de vuxna. Huvudfiguren under julhelgen är tomten som är i sällskap av små nissar och djur i diverse former.

Om alla andra valde att lägga ner julen eftersom det är sånt hyckleri att man nu för tiden inte tänker på stackars Jesus så skulle vår familj fortsätta fira ändå. För Jesus, Gud och alla gamla kristna seder hör inte vår jul till. Om något barn frågar varför vi firar jul får de svaret som står i min första mening här men också en förklaring att en del andra firar på annat sätt.

Att en femåring och en sjuåring inte vet julens ursprung tycker jag inte är så märkligt om man inte växer upp i en troende familj, vilket jag antar att dessa två inte gör. :confused:
 
Sv: Det här med julen..

Att en femåring och en sjuåring inte vet julens ursprung tycker jag inte är så märkligt om man inte växer upp i en troende familj, vilket jag antar att dessa två inte gör. :confused:

nej, det gör dom ju inte, men jag fick iallafall lära mig det när jag var liten, vi hade julspel osv..
Jag är inte själv troende och skulle inte sluta fira julen för att ursprungshistorien suddades ut.

Jag säger verken bu eller bä, det var bara en fundering som jag hade, som jag var nyfiken att höra folks syn på. :)
 
Sv: Det här med julen..

När jag läste din trådstart tolkade jag det som att du var lite upprörd, jag tror till och med att jag läste in en förbryllad smiley som inte var där... Nu ser jag att det mest är frågor, det var nog den sista som jag reagerade på, att man firar för att det "bara ska vara så". Och trivs man med det så tycker jag inte att det är något fel med det heller. :)
 
Sv: Det här med julen..

Syftet med julen är att umgås, äta gott, bevara "traditioner" (för att de flesta mår bra av sådant de känner igen) etc. Så har det varit sedan långt innan kristendomen kom hit. Jag förstår inte hur man ens kan tro att man firar för att Jesus födelse inträffade vid den här tiden enligt den kristna tron. Visst; man kan uppmärksamma evangelierna vid den här tiden, om man vill det. Men Jesus blir inte gladare av det. Själva poängen är fortfarande, och alldeles oavsett, att göra sådant man blir glad av.

Vid jul fyller jag mitt hem med diverse symboler, såsom julstjärnor, och jag lyssnar på julmusik, vilket ibland är psalmer. Mer kristet än så blir det inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Det här med julen..

Ja, jag berättar bakgrunden till varför man firar jul för mina barn. Jag berättar historien om Maria och Josef och deras vandring och hur det kom ett litet barn till dem. Men jag trycker på att det är just en historia. Nu är de såpass stora så de har insett att det finns en massa konstiga bl a helgdagar som man firar av gamla traditioner och de och vi tycker mer som resten av tråden, att man ska passa på att fira och umgås.
 
Sv: Det här med julen..

Jag kan tycka att det hör till allmänbildningen att veta varför den svenska kyrkan firar jul även om det var väldigt längesedan jag själv slutade tro på deras tro.
När mina barn var små så visste de varför deras mormor och morfar firade jul (den kristna julen) men de visste också varför vi firade jul.
Vi firade jul för att man behöver en högtid med mycket ljus att längta till när det är mörkt och kallt. Jag firar hellre att ljuset kommer åter runt jultid än firar att Jesus föddes då en gång i tiden.

För mej har barndomsjulen varit förknippad med ilska, stress, bråk, besvikelse och en massa andra negativa saker så när jag fick barn så gjorde jag en jul så som jag ville ha den. En tid förknippad med glädje istället.
 
Sv: Det här med julen..

Ja, jag berättar bakgrunden till varför man firar jul för mina barn. Jag berättar historien om Maria och Josef och deras vandring och hur det kom ett litet barn till dem. Men jag trycker på att det är just en historia. Nu är de såpass stora så de har insett att det finns en massa konstiga bl a helgdagar som man firar av gamla traditioner och de och vi tycker mer som resten av tråden, att man ska passa på att fira och umgås.

Jag har inga barn än men den dag jag har det kommer jag göra som du. Jag tycker precis som TinyWiny att det hör till allmänbildningen, även om man kanske inte vill tro på det själv. Jag kommer också fortsätta göra skillnad på advent och jul; något som verkar bli mer och mer ovanligt idag.
 
Sv: Det här med julen..

Varför firar man jul?

Ingen av de troende kristna jag känner, tror att Jesus föddes just vid den här tiden. Dessutom firade man midvinterblot vid samma tid, i förkristen tid, och chanukka infaller också ungefär samtidigt, bara för att ta några exempel.

Jag har väl pratat både om det där med Jesus, midvinterblot, chanukka, som lite allmänbildning. Men det är ingen stor grej.

I så fall har vi pratat mer om varför man öht har traditioner på det här sättet. Och det finns det ju inte heller något entydigt svar på.
 
Sv: Det här med julen..

Men det är skillnad på allmänbildning i vuxen ålder och att en 5-åring vet varför den får vara ledig från förskolan några dagar extra och varför man började med det.

Det kan väl vara en fin introduktion till olika religioner, men annars börjar man väl prata om sådant i mellanstadiet (?) och då kommer nog frågorna naturligt från ett barn.

Tillägg: jag kanske skulle svarat TinyWiny istället eftersom det var h*n som uttalade sig om barnens ålder.
 
Sv: Det här med julen..

Jag tycker det är väldigt grundläggande allmänbildning faktiskt, skulle inte vänta till mellanstadieåldern för att upplysa mina barn om det. Men jag skulle så klart inte göra det till en religionslektion utan berätta det som en saga. Det är lagom lättsmält för ett mindre barn. Jag är och har alltid varit väldigt nyfiken och förväntar mig väl att få såna barn också. Jag kommer inte från en kristen familj precis men vill minnas att jag läste Bibeln i princip från pärm till pärm när jag själv gick i mellanstadiet...
 
Sv: Det här med julen..

Jag har själv svårt att greppa när man borde veta vad julen innebär. Barn är ju så olika. Så jag vidhåller fortfarande att en femåring mycket väl kan leva utan vetskapen om hur julen tog sin form utan att det på något sätt är märkligt. Dock är kanske mellanstadiet lite väl sent. Å andra sidan - vad har man för nytta av det som åttaåring?
 
Sv: Det här med julen..

Å andra sidan - vad har man för nytta av det som åttaåring?

Nytta har man väl inte av det, men det kan kanske vara intressant för en 8 åring att få höra den lilla berättelsen. Vad vet jag?! :P
Jag själv hade gärna sluppit få reda på allt jag fick som barn, jag var spytrött på jesus och allt som hade med honom att göra, när det både nöttes hemma och i skolan ( eller vad man nu gick?!:confused: )
 
Sv: Det här med julen..

Jag tror knappt jag känner en enda familj som talar om jesusbarnet under julen!! Den storyn ingår inte i julen hos speciellt många tror jag.

Det enda jag kan känna är att julen är en högtid med ett kärleksbudskap. Men för mig är den kärleken inte det minsta religiös, utan definitivt en kärlek människor emellan.

Jag ägnar varken midvinterblot eller jesus en tanke. Precis som jag inte har några fruktarhetsriter i åtanke när jag firar midsommar.

Däremot tycker jag att man ska ta tillvara alla möjligheter att träffas och fira något - vad som helst. :D
 
Sv: Det här med julen..

Här firar vi jul för traditionens skull.
Jag är troende, men det är ju min tro och jag skulle aldrig vilja påverka någon annan. Jag vill dock att mina barn ska känna till kristendomens grunder, jag har berättat om det i stora drag och förklarat att en del tror på detta och andra inte.
Det är viktigt att känna till historian oavsett om man tror på den eller inte.
 
Sv: Det här med julen..

Vet inte hur mycket sanning det ligger i mitt påstående, men jag vågar nog påstå att man hade vinter/vår/sommar-fester (motsv. jul/påsk/midsommar) långt före kristendomens uppkomst trots att alla tre högtider numera är starkt förknippade med just kristendomen.
 
Sv: Det här med julen..

Vet inte hur mycket sanning det ligger i mitt påstående, men jag vågar nog påstå att man hade vinter/vår/sommar-fester (motsv. jul/påsk/midsommar) långt före kristendomens uppkomst trots att alla tre högtider numera är starkt förknippade med just kristendomen.

Det stämmer...alla dessa har hedniska traditioner långt långt tillbaka.
Det var en viktig strategi under kristnandet, att låta folk få behålla sina hedniska högtider under nya namn och delvis nya former...på så sätt blev dom mindre fientligt inställda till nyheterna.

Mina barn har fått veta både detta och att folk numera oftast tror att det är kristna högtider man firar, trots alla inslag som seglivat hänger kvar från hednatid (tex julträdet, solbarnets födelse i midvintertid, pepparkakor, julgris etc...för att inte tala om påskägg, påskhare och midsommarstång :D)

Jag tror traditioner är viktiga för oss människor! Vi behöver något tryggt och beständigt att komma tillbaka till...och något att hänga upp årstidernas växlingar kring.
Sen om vi firar julen som en hednisk eller kristen högtid...eller av alldeles egna skäl...det spelar kanske mindre roll :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 292
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 132
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 759
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp