Det här med innertygeln!

Sv: Det här med innertygeln!

Ja, och mitt svara är att du aldrig kan få rätt hjälp via nätet från folk som inte ens sett dig rida. Inte då du behöver hjälp med ett så grundläggande problem som detta. Alla gör vi fel på olika sätt och att känna på sig var ditt problem är via de rader du skrivit är rejält vanskligt. Missförstår du eller den som svarar får du kanske ett större fel som hänger med istället föe den hjälp du vill ha. Just eftersom det är ett problem i grunden.

Är ju aldrig något fel att få tips att testa. Man behöver inte alltid behöva betal 200kr för att få pröva andras ideer. Det är ju fortfarande en själv som rider.
Men du kanske bara testar nya ideer så fort din ridinstruktör visar dig ett, snacka om enformigt.

Till Ts, du har fått bra tips, pröva och dessutom var inte rädd att pröva egna ideer och se om dem funkar.

Sv: Det här med innertygeln!

Det första du ska göra är att kolla av att din häst lyssnar på och förstår dina grundläggande hjälper.

Stannar den när du gör en förhållning, går den fram när du driver, flyttar den för skänkeln?
Börja med GRUNDEN och kolla av.
Rid rakt fram med rakställd häst – gör halt. Stannar hästen direkt? Driv framåt – börjar hästen gå direkt? Om inte detta funkar så får du helt enkelt träna på det…. det är GRUNDEN och det måste funka.
Sen svänger du hästen för skänkeln – fortfarande med rakställd häst.
Om du ska svänga vänster trampar du ner lite mer i vänster stigbygel, ta möjligtvis ett ledande tygeltag till vänster men håll hästen helt rakställd och sväng för höger skänkel…
Du ska känna att hästen lyder detta… om inte dessa grundläggande saker funkar så är det lixom ingen ide att försöka sig på nått ”svårare”…
När du nu har kollat av att dessa grundläggande saker funkar så går du vidare och kollar av att du kan flytta hästen för skänkeln i sidled när du går rakt fram..
Ha hästen rakställd, eller lite ställd från det hållet du vill flytta (dvs – om du vill flytta hästen åt höger för vänster skänkel ska hästen vara ställd åt vänster). Tänk bara på att det är viktigt att hästen inte ”förböjer sig” i halsen (dvs hästen ska vara ställd i NACKEN och INTE böja halsen nere vid bogen!!).
Känn att du kan flytta hästen i sidled för skänkeln… testa gärna att variera hur mycket ”tvärning” du kräver.
Detta att hästen flyttar för innerskänkeln (inner sida är alltid den sida hästen är böjd/ställd åt) är en grundläggande grej som bara måste funka…

Nu har du testat av att allt detta funkar – då är det dags att börja med volten. =)
Testa först att rida på volten med helt rakställd häst… då får du svänga med ytter skänkel.
Testa sen att försiktigt ställa hästen inåt i nacken (inte mer – bara ställa lite inåt), bibehåll städet på yttertygeln…
Då kommer antagligen hästen att försöka svänga in på en mindre volt, om den gör det så flyttar du ut den för inner skänkel och fortsätter att ha den inåtställd.
Tänk nu på att INTE bli hängande i innertygeln.. utan ställ hästen inåt med hjälp av små tygeltag och innerskänkeln.
Din häst kommer helt säkert att försöka ”räta ut sig” och bli rakställd igen men det är helt ok… tänk då så om att du inte rider på en volt… utan tänk dig att du rider på en månghörning och du ska göra en massa hörnpasseringar.. ställ hästen inåt och ta igenom innerskänkeln genom hörnet och ge eftergift när du känner att hästen ställer inåt… då kommer hästen säkert att räta ut sig, men det gör ju inget efter som att du redan är framme vid nästa ”hörn” på volten och ställer den inåt igen….

Uj uj… jag känner att detta kanske inte blev helt pedagogiskt… :) Kanske kan det vara till nån hjälp…

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 707
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 504
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar