När jag red på ridskola red jag som mest 2 dagar/vecka, men har ridit på flera, samtliga stora med 40-55 hästar vardera. Har man då ridit minst 2/3 av hästarna på varje ställe blir det ju några stycken. Sen när man på den ena dessutom bytte häst varje lektion så... Därav det stora antalet Sen har jag inte just ridit alla jag uttalar mig om också, men jag anser att även om jag inte just ridit en häst, men sett andra i samma grupp rida den, och träffat den i stallet på veckobasis under lång tid, kan jag ändå uttala mig. Är väl typ 90-95 hästar jag verkligen ridit.
Har ridit både svenskfödda och importerade hästar, men mest importer. Och då när jag väl höll på tänkte jag absolut på bristerna med dem, men det är framförallt nu i retroperspektiv jag insett hur "inte bra" och hur mycket konstigheter det var med en ganska stor del av framförallt importerna. Sen ska jag absolut inte bara kasta skit på importerna, jag vet svenska kallblodstravare som sålts som "brittiska ridponnyer", och min häst nu vet man ju inte ens om den är importerad eller född i Sverige.
De här bristerna du skriver om, vad menar du att hästarna hade för några brister?
Det är ganska intressant hur elever vs personal upplever hästarna. Vi hade en ponny som alltid krökte fint på nacken och den ponnyn ville "alla" rida för han gick så fint och eleverna kände sig duktiga på honom. Att han hade bakbenen kvar i stallet varken såg eller kände de. När samma elever fick rida hästar som faktiskt gick i en ändamålsenlig form när de red ordentligt blev de hästarna ändå inte några favoriter för de krökte ju inte på nacken automatiskt.
Jag tycker att det låter på din beskrivning som att ridskolorna du gick på var riktigt dåliga. Att hålla på och byta hästar hela tiden, att köpa hästar från oseriösa handlare osv. är inte ett bra sätt att driva en ridskola på. Självklart ska hästar som inte trivs säljas omgående men de ska vara undantag. Man bör ha såpass koll när man arbetar på en ridskola att man vid provridningen kan avgöra om det kommer fungera eller inte.
Sen att vissa har pappersstrul är inte så konstigt. Många hästar reggas som okända trots att båda föräldrarna är kända. Det kan vara rent ekonomiska skäl eller att hingsten inte är godkänd, en tjuvbetäckning eller vad som helst. Har hästen sedan flyttat några gånger så är faktan om hästen snart borta.