Det här med hästpass

Sv: Det här med hästpass

Det har också rått delade meningar om vem som ska kontrollera att alla hästar har pass. Nu är det i alla fall klart att den normala kontrollen kommer att utföras av djurskyddshandläggaren i samband med djurskyddskontrollen. Om jag inte minns fel så blev det krav på pass för alla hästar 2005, oavsett om de ska gå till slakt eller ej. Om man inte har ansökt om pass än så tycker jag det är himla slött faktiskt.

Jag håller med om att det slarvas väldigt bland veterinärer att skriva in i passet, och det måste bli en förändring där också.

Sv: Det här med hästpass

vad menar du med tillstand? om det ar min mark sa gor jag val vad jag vill. inte skall ngn myndighet komma och tala om vad jag kan gora...

och for att vara lite morbid har, grav ett hal i godselhogen och grav ner hasten.. den formultnar ganska sa fast den vagen...

forlat till TS for att jag ar krass, men ar nog lite for mkt realist i bland.. jag hoppas du kan losa ditt problem utan att behova ta bort hasten..

Inte nu längre i Sverige. Allt hänger på risken att ett dött djur dels kan komma att förorena grundvattnet och med det också dricksvatten Dels på att om man gräver ner djuret fel så kan t ex rovdjur som räv mycket väl gräva upp det och börja dra runt på kadavret Med det så också en stor smittrisk.

Finns att läsa mer om detta bl a på Jordbruksverkets hemsida

Gödselhögen är numera ett stort nej för döda djur och jag misstänker att det skulle bli dryga böter, minst om det upptäcktes att det fanns.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Ingen aning om var tråden ska ligga, chansar här. Jag har en häst importerad från Norge, 2010 om det är av betydelse. Har hela tiden...
Svar
5
· Visningar
1 425
Senast: Centaur
·
Hästvård Hur noggrannt kollar slakterierna det här med livstids karens? Ska förtydliga innan att jag inte tänker skicka hästen på slakt utan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 696
O
Hästmänniskan alltså jag blir vansinnig på dessa hästpass. jag fattar, helt ärligt, ingenting. har försökt kolla runt på asrp´s hemsida osv och ringa...
Svar
4
· Visningar
1 070
Senast: nybörjare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama