Livstids karens -slakt.

Sv: Livstids karens -slakt.

Okej, då missförstod jag, och då är det givetvis förkatsligt och oseriöst. En liten pling till berörd instans skulle jag rekommendera!

Okej, då missförstod jag, och då är det givetvis förkatsligt och oseriöst. En liten pling till berörd instans skulle jag rekommendera!

Jodå - det kommer att bli en "plingeling" :) till de som behöver höra om detta samtal. Det bästa är att jag har det inspelat på band. ;)

MÅnga är behandlade innan med olika preparat och när de får passet så finns det inte med och därmed kommer de till slakt utan problem. Om denna behandling inte står där, utan står i något papper hos jordbruksverket så kommer slakteriet inte att ha fått reda på det, så bra koll har de inte.
Att en vet inte antecknar medicin i pass är väl konstigt, dock kan det vara pga att passtvånget ej gått genom än, lite snällhet från vet kanske, att göra att det inte reggas och därmed inte hindrar slakt. Vet inte, bara en tanke.

Nog har passtvånget gått igenom allt, hur menar du? Kravet finns där, dock efterlevs det rysligt dåligt, men det är slut sen ett bra tag på övergångsperioden. Idag ska alla hästar ha pass, punkt. Dock efterlevs det dåligt från ALLA håll i princip. Delvis pga 'snällhet', delvis pga att det på flera håll har varit/är kö, och det har för en djurägare ofta räckt med att säga 'nej har inget pass, men det är inskickat och jag väntar på det', eller 'jag glömde det hemma' och i vissa fall frågas inte ens, för det är så lätt att med det svaret få slut på diskussionen, och veterinärer (t ex) kan inte sitta och titta om det finns en passansökan hos resp registrator.

4900 kr tycker jag låter mycket. När jag fick avliva och kassera en häst kostade det 300 kr avlivning och 3500 hämtning och kassering.
Samt det priset som nämns för köttet tycker jag lät mycket, jag lämnade in en häst och fick 2700 kr, det var typ ett av de högre summorna som lämnades sa de.

Priset för avlivning och destruktion varierar var i landet du bor.

3900 kr betalade jag i januari för avlivning (bultning) och transport av kadavret till destruktion. I stockholmsområdet t ex är priserna högre.

Och hämtningen, oavsett om det hämtas här hos mig, eller hos ett slakteri etc, är här i området 3600 kr. Och slakteriet (eller kliniken) vill ju ha betalt för avlivningen med.

Ska de komma ut till kliniken exvis på annat än 'normala hämtningsdagar' kostar det extra.

Så, för mig är priset fullt rimligt, lite beroende på var i landet.

Det finns från vissa håll åsikten att dagens krav i vissa fall är onödigt hårda det finns ingen som tror att butta sitter i livet ut.
Själv var jag lite förvånad att det inte hamnade på listan över preparat med 180 dagars karens tillsammans med tex pleg.
Att ett slakteri skiter i passtvånget är illa o måste innebära att slakteriet smyger in hästar vid sidan om den veterinära kontrollen men med tanke på tidigare trådar litar jag inte helt på den uppgiften.
PL

Är det inte livstid på plegisil längre? Eller vad menar du med 180 dgrs karens? Nyfiken...

Enligt det sista jag läst så ska alla hästar ha pass innan 2009, en ny ändring som uppkom för inte så länge sedan, pga att det var köer och pga att de inte riktigt har bestämt sig för om det ska vara oblikatorisk chippning eller ej på majoriteten av raserna.
Visst ska alla fixa pass så fort som möjligt, om de inte redan har det. Men enligt lagen så är det inte olagligt förrän 2009 att inte ha pass.

Enligt det sista jag läst så ska alla hästar ha pass innan 2009, en ny ändring som uppkom för inte så länge sedan, pga att det var köer och pga att de inte riktigt har bestämt sig för om det ska vara oblikatorisk chippning eller ej på majoriteten av raserna.
Visst ska alla fixa pass så fort som möjligt, om de inte redan har det. Men enligt lagen så är det inte olagligt förrän 2009 att inte ha pass.

Det som är prat om ang 1/1 2009 är obligatorisk chipning på föl.

Du får gärna ange källa för ändringen ang pass som du säger kom för inte så länge sen?

Den info som finns på SJV är:

Frågor och svar om hästpass
1. Måste alla hästar ha ett hästpass?
Den 1 januari 2006 ska alla hästar oavsett ålder och ras ha hästpass eller att ansökan ha kommit in till rasföreningen. Sedan den 1 mars 2002 har det varit krav på pass för hästar som är födda efter detta datum. För övriga hästar har det krävts hästpass vid ägarbyte, in- och utförsel samt vid slakt. Från och med årsskiftet blir det alltså obligatoriskt med pass för alla hästar.

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...er/hastpass.4.7502f61001ea08a0c7fff49634.html

Jag ringde dessutom JSV och frågade. Och de är medvetna om att det är (och har info om det på sin sida) långa kötider för vissa rasföreningar, och finns passansökan inskickad är det 'okej'. Men det finns INGET uppskjutande av passkravet, utan 1/1 2009 gäller chip för föl födda from då.

Så, källa gärna, eftersom det varken står på SJV:s sida eller den jag pratade med där hade hört ett andetag om det...

Tyvärr kommer jag ej ihåg källan, tänkte inte på det när jag läste det. Kan vara allt ifrån hästtidning, nätet till min pappas lantbrukstidningar. Tyvärr kommer jag ej ihåg, därför böjer jag mig och ger dig rätt. Du har säkert rätt, jag kan ha fel.

Du tror inte du kan ha blandat ihop just med chipmärkningen då? (Som även tidiningarna lyckats snurra till dock, en hel del skrev att det gällde ALLA hästar, men det gäller föl födda from). Det har även ATL skrivit om?

Det kan säkert stämma, du har säkert rätt.

Hur har det gått? Hur blev reaktionen på ditt samtal?

Man kan beskriva det som ett "stillsamt intresse" där två myndigheter var mycket intresserade av samtalet och fick det skickat till sig. En av myndighetspersonerna var lite mer medelsam och "stönade högt" när jag nämnde namnet på slakteriet men hade ingen användning av inspelningen.

Hur har det gått? Hur blev reaktionen på ditt samtal?

...fick precis ett samtal ang detta. En myndighet har konstaterat att det nu aktuella slakteriet inte har lämnat en enda häst till förbränning!!!???? Tydligen har det företag som bränner hästlik noterat detta. Detta var enligt myndigheten i fråga mycket anmärkningsvärt och de kommer att gå vidare och undersöka hur det förhåller sig....:bump:

...fick precis ett samtal ang detta. En myndighet har konstaterat att det nu aktuella slakteriet inte har lämnat en enda häst till förbränning!!!???? Tydligen har det företag som bränner hästlik noterat detta. Detta var enligt myndigheten i fråga mycket anmärkningsvärt och de kommer att gå vidare och undersöka hur det förhåller sig....:bump:

Hur är det utomlands med medicinska preparat? Har Danmark, Tyskland, Frankrike, Italien dessa karenser?

Hur är det utomlands med medicinska preparat? Har Danmark, Tyskland, Frankrike, Italien dessa karenser?

Jag har ingen aning om hur det fungerar utomlands. Borde vara samma regler där tycker jag eftersom hästpassen är initierade av EU.

Ok. Men wow vilken grej att du ha det där inspelat på band!!
Glöm ej att pma mig när det sänds!

Ok. Men wow vilken grej att du ha det där inspelat på band!!
Glöm ej att pma mig när det sänds!

Självklart gör jag det......;)

Jag är så glad för att det nu äntligen börjar "röra sig" lite i "grytan...vore helt underbart att få fram sanningen och inget annat än sanningen.....

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Ingen aning om var tråden ska ligga, chansar här. Jag har en häst importerad från Norge, 2010 om det är av betydelse. Har hela tiden...
Svar
5
· Visningar
1 425
Senast: Centaur
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·
Hästhantering Skulle idag avliva min gamla häst som var 25 år. Min pappa hade pratat med en person som jobbar på ett slakteri i närheten och talat om...
Svar
11
· Visningar
1 872
Senast: Ahi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Saftinkokta rödbetor?
  • Kontantfritt och diskriminering
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur