Livstids karens -slakt.

Sv: Livstids karens -slakt.

Hur är det utomlands med medicinska preparat? Har Danmark, Tyskland, Frankrike, Italien dessa karenser?
Samma grundregler för vilka preparat som är tillåtna samt att pass behövs för slakt, hela lagstiftningen om slakt är sen ett par år samordnad inom EU. Däremot sätts antalet karensdagar på tillåtna preparat nationellt så där kan det skilja lite.
PL

Samma grundregler för vilka preparat som är tillåtna samt att pass behövs för slakt, hela lagstiftningen om slakt är sen ett par år samordnad inom EU. Däremot sätts antalet karensdagar på tillåtna preparat nationellt så där kan det skilja lite.
PL

Vilka preparat är det livstidskarens på då?
Jag fick utskrivet både finadyn samt butta till min fd valack samt metacam och aldrig blivit upplyst av klinikveterinär om att det skulle vara livstidskarens eller att det skulle skrivas in i passet .
Jag hade mkt väl kunnat låta honom gå till livsmedel, men nu gjorde jag inte det iallafall av andra anledningar.

Alla som inte finns med i avd 1-3 i EUs MRL-lista förutom de som finns i undantagslistan där 180 dagar gäller(tex pleg).
Butta har livstid, hade tidigare 14 dagar tror jag.
PL

Måste få fråga dig en sak Peter Lundin, du verkar vara veterinär och kunnig inom ämnes området.

Hästar med karensmedel i kroppen skall inte gå till mänsklig föda - deras kroppar skall destrueras i säskilda anläggningar dit slakteriet kör dem alternativt särskilt företag hämtar från slakteriet och kör till brännanläggning - eller hur?

Nu till de viktiga frågorna....

Hur sannolikt är det att ett slakteri som ofta annonserar om att "Trotjänaravlivning utföres" och "slakthästar köpes" aldrig en endaste gång kört ett enda hästkadaver till förbränningsanläggning som ligger i deras upptagningsområde. Slakteriet har aldrig heller kört till annan strax utanför upptagningsområdet belägen förbränningsanläggning. (Kollat med företagens ägare)

Fråga 1. Är det troligt att detta slakteri som slaktar flest hästar i Sverige ALDRIG behöver göra detta???
Fråga 2. Är det tillåtet för ett slakteri att själv bränna hästar som självdött eller som inte skall gå till mat?

Jag måste bara få komma med en fundering över allt detta.
Är det bara jag som tycker att det är "slöseri" med alla dessa hästar som måste skickas till destruktion pga livstids karens? För det första är det inte så bra för miljön med allt detta eldandet och sen borde det väl finnas något användningsområde som är bättre till detta kött? Tänk så mycket kött vi bara bränner upp, när det finns människor som inte har någon mat. Är man lika noga med karenstider när det gäller djurfoder tex hund eller kattmat, får hästar bli det?

Här slaktas mycket häst o ett par har gått till destruktion pga passlöshet el behandling men dessa har slaktats upp o gått till destruktion tillsammans med slaktavfallet vilket är en mkt lägre kostnad. Dessa noteras såvitt jag vet inte särskilt på destruktionsanläggningen.
PL

Jodå - det kommer att bli en "plingeling" :) till de som behöver höra om detta samtal. Det bästa är att jag har det inspelat på band. ;)

Jättebra, men det inbandade samtalet kan komma att kosta långt mycket mer än vad du skulle ha fått i slaktpengar, det blev en bekant till mig varse om när h*n bandade ett samtal i syfte att bevisa.

Jättebra, men det inbandade samtalet kan komma att kosta långt mycket mer än vad du skulle ha fått i slaktpengar, det blev en bekant till mig varse om när h*n bandade ett samtal i syfte att bevisa.

Är helt tvärsäker på att det inte kommer att "kosta" mig ialla fall. :)

Hur menar du nu? Skulle det var ett brott att banda in ett samtal?
Själv blir man ju inspelad på band så fort man får en försäljare i örat eller om du ringer till en myndighet eller bank tex kan hända att du blir inspelad trots att du inte vet om det. Man blir ju också filmad så fort man går in i en bank eller på posten.

Här slaktas mycket häst o ett par har gått till destruktion pga passlöshet el behandling men dessa har slaktats upp o gått till destruktion tillsammans med slaktavfallet vilket är en mkt lägre kostnad. Dessa noteras såvitt jag vet inte särskilt på destruktionsanläggningen.
PL

Menar du alltså att om man har en Trotjänar avlivning hemma av sin häst - slakteriet tar med sig kroppen - åker till slakteriet - lägger arbetstid på att göra avfall av kroppen - slänger alltihop i en container som sedan hämtas/körs till förbränning? Har jag fattat dig rätt?

Vore inte det "billigare" att i så fall köra hästen direkt därifrån man avlivat den till förbränningsanläggningen?

:) En fråga till Peter - om det går bra

Livstids karens - de medel som har dessa MRL värden undersökta.

Vad gör de för skada i en människokropp - varför är de förjudna? För att man inte vet säkert och därför förjuder eller finns det forskning inom området - cancer, allergier, utvecklingsstörning av foster, fertilitets problem etc?

Jag förstår att vissa ämnen i sig vid ett enstaka tillfälle inte är dödligt eller ens livsfarligt. Men om man ser den totala mängden under en människas livstid av "konstiga ämnen" man äter eller smörjer in sig med. E 152, konstistensmedel, smakämnen i vatten osv som står i innehållsförtecknigen på många matvaror/drickor och till detta medel i kött som ger djur livstidskarens.....är det summan av allt som gäller när man gör en riskbedömning av karensmedel...hur tänker dom?

Nej man kan knappast göra så vid trotjänaravlivning hemma, den döda hästen får inte tas in i slakten.
PL

Ja som privat person är det inte tillåtet att använda inbandning om motparten inte känner till detta, min bekant gjorde detta: Iofs använde inte någon myndighet detta mot min vän, däremot den som bandades. Är dessa människor tillräckligt slipade, så kan de använda detta mot den person som bandat. Min vän fick dagsböter, som var rätt kostsamma. Personen som bandades krävde också skadestånd fast ett sådant dömdes inte ut däremot eftersom tingsrätten motiverade det med att personen varit privat och inte lider ekonomiskt av det.

De som har fastställda MRL-värden skall inte ha livstids karens.
Man tar hänsyn till risken för långtisintag od när man bestämmer MRL.
Ofta ganska komplicerade bedömningar som du kan läsa mer om på EUs sidor.
PL

Hur menar du nu? Skulle det var ett brott att banda in ett samtal?
Själv blir man ju inspelad på band så fort man får en försäljare i örat eller om du ringer till en myndighet eller bank tex kan hända att du blir inspelad trots att du inte vet om det. Man blir ju också filmad så fort man går in i en bank eller på posten.

Men bank, post och annat har skyltar samt tillstånd för detta. Även telefonförsäljning har sådana tillstånd, om man läser i det finstilta. Fast det tror jag sällan att någon gör, det krävs alltså tillstånd för det.

En granne till oss tog sig för att filma sin tomt, man kan ju tycka att det borde vara ok eftersom han äger sin tomt och måste ju således få göra vad :devil: han vill på och inom den. Men icke då, även här blev det en anmälan. Fast i det fallet har det ännu inte gått hela vägen ut så jag vet inte hur man bedömer det.

Stämmer inte med vad jag fått veta. Enligt det skall det räcka att en av dem som bandas vet om det. Detta diskuterades i pressen häromåret där en person spelat in hur hennes senila mamma behandlades på vårdhemmet. detta var fel eftersom mamman inte var medveten o den som spelade in inte var närvarande.
PL

Ja som privat person är det inte tillåtet att använda inbandning om motparten inte känner till detta

Menar du att det skulle vara tillåtet om man är företagare??

min bekant gjorde detta: Iofs använde inte någon myndighet detta mot min vän, däremot den som bandades. Är dessa människor tillräckligt slipade, så kan de använda detta mot den person som bandat. Min vän fick dagsböter, som var rätt kostsamma. Personen som bandades krävde också skadestånd fast ett sådant dömdes inte ut däremot eftersom tingsrätten motiverade det med att personen varit privat och inte lider ekonomiskt av det.
Men du vet väl hur tv-repotage, tex "uppdrag gransking" gör, de bandar ju och smygfilmar folk till höger o vänster enbart för att sätta dit dessa, eller för att visa på deras dubblemoral, för att inte tala om tv-programmet "kustbevakarna", har du sett det?? Där privatpersoner bli uthängda i tv ibland befogat ibland inte... Att inte dom får dryga böter då?? om det nu är så brottsligt...

Stämmer inte med vad jag fått veta. Enligt det skall det räcka att en av dem som bandas vet om det. PL
precis det där har jag också hört.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Ingen aning om var tråden ska ligga, chansar här. Jag har en häst importerad från Norge, 2010 om det är av betydelse. Har hela tiden...
Svar
5
· Visningar
1 425
Senast: Centaur
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·
Hästhantering Skulle idag avliva min gamla häst som var 25 år. Min pappa hade pratat med en person som jobbar på ett slakteri i närheten och talat om...
Svar
11
· Visningar
1 872
Senast: Ahi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama