Livstids karens -slakt.

Sv: Livstids karens -slakt.

Menar du att det skulle vara tillåtet om man är företagare??

Med tillstånd ja.

I övrigt bedöms bandningar olika, och det beror på hur de används och vem som anmäler. Detta är ju helt uppenbart eftersom dagsböter har utdömts.

Min man jobbar på ett företag som har dille att kameraövervaka allt, men för att detta skall kunna genomföras krävs tillstånd.
De behöver inte begära tillstånd för övervakning i rent säkerhetssyfte, men för övriga övervakningar krävs dessa tillstånd. Så numera har företaget bestämt sig för att allt är säkerhetsövervakning, men se det gick inte.:grin:

Stämmer inte med vad jag fått veta. Enligt det skall det räcka att en av dem som bandas vet om det. Detta diskuterades i pressen häromåret där en person spelat in hur hennes senila mamma behandlades på vårdhemmet. detta var fel eftersom mamman inte var medveten o den som spelade in inte var närvarande.
PL

Då får du nog tala om det för myndigheterna, för ännu döms människor för att ha bandat eller filmat utan tillstånd.

Bandning av ett samtal där man själv deltar är ju solklart enligt lagtexten. Filmning är ngt annat.
PL

De som har fastställda MRL-värden skall inte ha livstids karens.
Man tar hänsyn till risken för långtisintag od när man bestämmer MRL.
Ofta ganska komplicerade bedömningar som du kan läsa mer om på EUs sidor.
PL

Du menar att frågan kanske skulle ställas till en läkare - inte en veterinär..

Det beror på vilken del av din fråga du menar.
Riskbedömningen som ligger bakom MRL-värdena görs av toxikologer troligen oftast läkare. Sen sätts karenstiderna av folk som är insatta i hur preparaten omsätts på djur, ofta veterinärer.
Rent allmänt är veterinärer oftast mer insatta i det här med MRL.
PL

Tack - du måste man alltså åka och lämna in en sådan kropp till en förbrännigsanläggning. ;)

Om inte hästägaren gräver ner kroppen hemma.

Kan man inte tänka sig att detta slakteri, som utför avlivningar och tar med sig kroppen, samarbetar med exempelvis ett djursjukhus och lämnar kadavren där för "samåkning" till destruktionsanläggningen?

Så var det när min foderhäst avlivades hemma. Kroppen togs med till djursjukhuset och lämnades i deras container fvb destruktionsanläggning när containern blev full.

Immer

Om inte hästägaren gräver ner kroppen hemma.

Kan man inte tänka sig att detta slakteri, som utför avlivningar och tar med sig kroppen, samarbetar med exempelvis ett djursjukhus och lämnar kadavren där för "samåkning" till destruktionsanläggningen?

Så var det när min foderhäst avlivades hemma. Kroppen togs med till djursjukhuset och lämnades i deras container fvb destruktionsanläggning när containern blev full.

Immer

Skall man gräva ned så måste ju en myndighet gett tillstånd och goddkänt detta. Rimligt vore det att slakteriet får en kopia på det tillsåndet som hästägaren har i så fall om de lämnar kroppen hos ägaren.

Samarbetar med djursjukhus - intressant tanke men inte kan väl djursjukhuset bjuda på detta- skall fråga den djurinspektör vi har kontakt med om det kan/får gå till så....vilket år hände detta med din foderhäst?

Jag är i alla fall jätteglad att för att djurinspektören som inte fick/vågade åka ut på inspektion till detta slakteri nu äntligen kommer att göra det tillsammans med sin chef och assistans av annan djurskyddsinspektör från nära liggande kommun. De kommer bla också kontrollera slakteriets kvitton/fakturor från destruktionsanläggningen.

Samarbetar med djursjukhus - intressant tanke men inte kan väl djursjukhuset bjuda på detta- skall fråga den djurinspektör vi har kontakt med om det kan/får gå till så....vilket år hände detta med din foderhäst?

Naturligtvis bjuder djursjukhuset inte på transporten till destruktionsanläggningen. De betalar företaget som äger destruktionsanläggningen och fakturerar,naturligtvis, i sin tur slakteriet.

Klart att det går till så. Att köra x antal mil med ett (1) kadaver kan bli tämligen dyrt. Att samla på en container är betydligt mer ekonomiskt, och dessutom bättre för miljön.

Min foderhäst avlivades med bult på hösten 2000.

Fortsätter på en gammal tråd istället för att starta en ny, när det ändå handlar om samma sak.

Om, (jag har inte tänkt o göra det) men om man kommer till slakteriet med en häst med rent pass och där ägaren är ovetandes men där det ändå förekommit behandling med ett medel som har livslång karens, ligger ansvaret då på behandlande veterinär att informera ägaren om att hästen har behandlats med sådant medel eller förutsätts det att ägaren vet detta ändå?

Jag är bara lite nyfiken på vart ansvaret hamnar om det skulle visa sig på nåt vis (genom prover, journaldokumentation hos veterinär etc) att hästen har livslång karens för livsmedel. Hamnar det hos ägaren eller veterinären?

Efter det att passreglerna trädde i kraft fullt ut är det inte tillåtet att behandla hästar med dessa medel om de inte har pass o det måste skrivas in, veternärens ansvar.
Från EU inträdet till dess denna regel trädde i kraft skulle veterinären fylla i en speciell blankett o sen var det ägarens ansva att lämna den till slakteri eller till nästa ägare.
PL

Så egentligen skulle man kunna säga att veterinären skulle kunna ställas till svars för att denne inte utfört sitt jobb korrekt genom att informera och skriva in i passet att hästen inte får gå till livsmedel. Eller tolkar jag dig fel?

Min gamla häst som också hade pass, fick behandling med livslång karens men ingenting stod i passet och jag såg aldrig någon blankett. Om det skrevs en sådan blanket, borde jag ha sett den då!?

Vet man överhuvudtaget hur lång tid det tar för ex butta att lämna kroppen? Alltså hur länge det ex skulle vara påvisbar mängd i blodet?

Senast ändrad av en moderator:

Ja veterinären kan ställas till svars.
Om jag inte misstar mig hade butta en karens på 14 dagar på av livsmedelsverket godkänd dokumentation.
PL

Du menar innan det blev livslång karens på butta?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Ingen aning om var tråden ska ligga, chansar här. Jag har en häst importerad från Norge, 2010 om det är av betydelse. Har hela tiden...
Svar
5
· Visningar
1 425
Senast: Centaur
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·
Hästhantering Skulle idag avliva min gamla häst som var 25 år. Min pappa hade pratat med en person som jobbar på ett slakteri i närheten och talat om...
Svar
11
· Visningar
1 872
Senast: Ahi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama