Det här med hästpass

A

andrisi

Vi hästägare ska ju alla ha pass till våra hästar. Jordbruksverket motiverar såhär:
"Hästar som går till slakt måste åtföljas av ett hästpass. Av passet framgår om hästen behandlats med vissa läkemedel med lång karens. Det är viktigt att en häst som behandlats med sådant läkemedel inte kommer in i livsmedelskedjan."

Då tycker jag att det är så konstigt att när jag talade med vårat försäkringsbolag om vår häst som skall tas bort, frågar henne om nödslakten ska se på passet så svarar kvinnan: "Nej, ni berättar bara vilken häst det är ni tar ut till honom. Passet skickar ni till rasförbundet". Jag säger att då skulle jag i princip kunna låta någon annan häst gå till slakt och få ut ett livbelopp. Då jag kan påstå att hästen är någon annan häst. I passet finns ju även konturdiagrammet... Kvinnan blir tyst. Jag frågar om det inte är pinsamt med en sån brist. Hon säger JO.

Borde inte slaktbilarna ha en scanner så dom kan kolla chipmärkning innan dom tog bort hästar? Det var ju inte så länge sen en häst på
K1 blev avlivad i onödan. Det var nämligen fel häst. Så pinsamt så det är vidrigt. Och hur har vi koll på det här med livstids karens om hästen gått på någon medicin som det är livs karens på om ingen kollar passet???

:angel:

Sv: Det här med hästpass

Du skriver ju svaret själv i ditt första stycke. Passet är ju inte avsett för att identifiera hästen ännu i något annat fall än just slakt till livsmedel. Vilket inte nödslakt är. Blir väl troligen lite annorlunda när de nya reglerna kommer med chipmärkning.

Om man sedan vill ägna sig åt försäkringsbedrägeri så kan man alltid kring gå det på olika sätt och det är det handlar om i ditt exempel.

När det här med hästpassen kom så talade om två saker: Det ena var att kunna ha kontroll på livsmedelsfrågan och det andra var att man nu minsann skulle kunna hejda många fall av försäkringsbedrägerier och dessa transporter som talades om till ex Italien. Jag tycker att det är skrämmande att man i princip skulle kunna ta vilken pålle som helst och låta den avlivas och kunna bedriva försäkringsbedrägeri på bekostnad av en hästs liv. Jag tycker faktiskt att kontrollen borde vara bättre kring avlivning på hästar och att även nödslakt skulle ha någon form av skyldighet att se att hästen de avlivar är den häst man säger sig leda fram till den som ska avliva. Jag spekulerar rent generellt. Talade även med jordbruksverket idag och dom tycker även dom att det är hål i lagarna med detta. Jag är övertygad om att fel häst kan komma att avlivas när man inte begär pass eller något som styrker hästens identidet. Tex i K1 fallet.... Där handlade det inte om försäkringsbedrägeri utan om mänskliga faktorn.

Om man som jag har en häst som änsålänge är utan pass och man ska avliva, behöver man ha pass även om man inte har livförsäkring mer än den lilla summan man måste ha för att få ha veterinärförsäkringen.Alltså inte har en endaste krona att hämta. Om hästen då är utdömd och blir avlivad på plats.Måste man då ordna ett pass först???!!!

Ååh va bra att jag fick veta!!! tack!

Vi hade en unghäst som förra året fick en fraktur och senare fick avlivas. Ingenstans efterfrågades passet. Inte på kliniken när hon fick medicin, inte av veterinären när han undersökte eller senare dömde ut henne. Inte av den som kom för att bulta henne heller.

Vi hade en unghäst som förra året fick en fraktur och senare fick avlivas. Ingenstans efterfrågades passet. Inte på kliniken när hon fick medicin, inte av veterinären när han undersökte eller senare dömde ut henne. Inte av den som kom för att bulta henne heller.

Tycker det är lite skumt.... Det var ju jätteallvarligt med passen, långa köetider, o.s.v. Men nu verkar de ta det här med passen väldigt lättsamt..

Hej!

Pratade med nödslakten senast idag och trots att det står mycket klart att pålle inte ska bli mat vill han ändå se passet.

Verkar som om det är olika på olika ställen. Hittade detta på Sv lantbrukstjänst: För leverans av hästar till Svensk Lantbrukstjänst AB, erfordras inget hästpass.

Så, det verkar vara lite olika.

/ Lavinia, som får leta fram passet där inget står iaf..

Jo när jag tog bort Patsy med hjälp av de jag antar du kommer använda (GRYMT bra mitt i allt elände) så fick jag visa passet.

Hej!

Jo jag tar nog samma.. Alla rekommenderar dom så.. Måste ju ha det bästa hela vägen til slut..

/Lavinia

Skulle inte komma på tanken att fråga efter pass på en avlivning ute. Däremot släpps ingen häst igenom till slakt utan pass.
PL

"Slaktbilarna" avlivar hästen på plats. Då går kroppen till destruktion. Det finns ingen nödslakt längre - alltså ingen slaktbil som avlivar och tar hand om kroppen för livsmedelsproduktion.

Alltså är det inte så viktigt med passet annat än ur försäkringssynpunkt möjligen. På ett slakteri däremot lämnas ingen häst utan att passet kontrolleras.

kan hålla med dig jag har en av mina som jag tyvär måste bort:( då jag inte hittat en serigös ägare som vill ta HAND OM DENA FINNA HÖA HÄST,mäniskor finns av alla slag, mång vet inte vad häst ine bär, jag har haft hästar som hamnat rätt men i dag säger jag slakt, då jag står och tittar på honom och sägern vem kan ta dig 20 år till och älska dig, som jag, jag vill inte men jag måste, om inte ett mirakel finns mvh tuija han har pass oh kontrollerad, men jag vet att många slaktare skiter i pass

Nödslaktade min kompis utan vare sig hans pass eller mitt leg. Det var långfredag och kunde inte vänta. Eftersom han ändå inte skulle blir livsmedel - över min döda kropp! så behövdes inga papper. Orsaken var självklar även om veterinären inte var. där...

forstar inte, men om hasten inte skall ga till slakt.. varfor skjuter du/ngn i narheten hasten sjalv, graver ett hal i hagen och problemet ar ur varlden.. jag har hemma i texas en "graveyard" bakom holadan... skulle aldrig tanka mig att sanda en hast till slakt.
om du inte vill ha hasten skjuten, kan du val din veterinar komma ut och ge den en spruta sa den somnar in....

trakigt att hora om din situation.. skulle garna ta en till hast OM jag hade plats.. men ack...

Allmänt svar. Alla har inte tillgång till ställe att gräva ner sin bästa kompis, har man det skall tillstånd sökas. Har inte vid något tillfälle fått inskrivet i passet att hästen fått medicin med karens, varken av hemma vet. eller klinik. Däremot har jag fått skriva under ett papper om att hästen ej får gå till slakt men kollar verkligen slakteriet det?

vad menar du med tillstand? om det ar min mark sa gor jag val vad jag vill. inte skall ngn myndighet komma och tala om vad jag kan gora...

och for att vara lite morbid har, grav ett hal i godselhogen och grav ner hasten.. den formultnar ganska sa fast den vagen...

forlat till TS for att jag ar krass, men ar nog lite for mkt realist i bland.. jag hoppas du kan losa ditt problem utan att behova ta bort hasten..

Jag har, hittills, inte blivit uppmanad att visa hästpass någonstans:crazy:. Inte vid klinikbesök och inte av hemmaveterinär. Hästarna har fått "butta" och dylikt, men aldrig att någon har nämnt att de vill skriva in det i passet... Själv glömmer jag bort det, och kommer på det i efterhand. Men eftersom mina hästar inte ska gå till slakt, så spelar det egentligen mindre roll, antar jag.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Ingen aning om var tråden ska ligga, chansar här. Jag har en häst importerad från Norge, 2010 om det är av betydelse. Har hela tiden...
Svar
5
· Visningar
1 425
Senast: Centaur
·
Hästvård Hur noggrannt kollar slakterierna det här med livstids karens? Ska förtydliga innan att jag inte tänker skicka hästen på slakt utan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 696
O
Hästmänniskan alltså jag blir vansinnig på dessa hästpass. jag fattar, helt ärligt, ingenting. har försökt kolla runt på asrp´s hemsida osv och ringa...
Svar
4
· Visningar
1 070
Senast: nybörjare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama