Jag svarar inte ang bilderna iom att jag känner igen flera ekipage. Men jag tycker nog absolut att det går att gissa sig till facit.
Sluta mesa dig nu
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag svarar inte ang bilderna iom att jag känner igen flera ekipage. Men jag tycker nog absolut att det går att gissa sig till facit.
Läs mitt inlägg igen. Vad är det du tror jag tror och tycker? Jag skrev att hästarna reds med en annan huvudposition än idag och det kan väl ingen som sett klippet missat?
Ja, då är ju detta som är skälet till att det blivit accepterat och utspritt. Oskrivna regler (för den insatte) som går emot dom skrivna.
Sluta mesa dig nu
Du blir inte halshuggen Jag frågade @guinness innan men fick inget svar eller om frågan missförstods men om jag ställer den till dig istället: varför vill man att hästarna skall gå i den form som lärs ut idag? Det är en form som inte är naturlig för hästen och inte skulle fungera att rida under längre tid och distanser eller på ett sämre (ojämnare) underlag.Klippet är kort, men jag skulle nog vilja säga, även om jag blir halshuggen nu, att dessa ekipage skulle ha svårt att nå godkänt resultat i lätt klass idag. Hästarna rids över tygeln, ryggverksamhet och bärighet saknas i de filmsnuttar som finns med i klippet (sedan kanske det ser bättre ut i andra delar av uppvisningarna som inte finns med i klippet, det vet man inte).
Allt är inte huvudposition. Jag skulle önska att fler fokuserade på att få hästarna i balans och mjuka över ryggen först istället för att stirra sig blinda på var nosen befinner sig.
Spännande att den mer för tankarna till t.ex. en Tennesee Walker än en modern dressyrhästVisst ser det trevligt ut med huvudet i rätt position, sedan att halsen är kort, ryggen sänkt och bakbenen kvar i stallet gör inget.
Visa bifogad fil 38410
Dressyr tävling på 1920 talet.
Tänkte jag inte på men ser det nu när du skrev det.Spännande att den mer för tankarna till t.ex. en Tennesee Walker än en modern dressyrhäst
Åjo det fick du, en motfråga då jag uppfattade att du ansåg mig vara för den form som är nu? i negativ bemärkelse alltså kontinuerligt kraftigt bakom lod med fulnacke.Du blir inte halshuggen Jag frågade @guinness innan men fick inget svar eller om frågan missförstods men om jag ställer den till dig istället:
Du blir inte halshuggen Jag frågade @guinness innan men fick inget svar eller om frågan missförstods men om jag ställer den till dig istället: varför vill man att hästarna skall gå i den form som lärs ut idag? Det är en form som inte är naturlig för hästen och inte skulle fungera att rida under längre tid och distanser eller på ett sämre (ojämnare) underlag.
Dressyrtävlingarna var väl 1920 i sin linda och jag tror inte det ingick något mera avancerat men här är ett klipp ett drygt deccenium senare, från OS 1932 med en fransk ryttare och en kamera som tar fler bilder per sekund (även om kvaliteten inte är så bra). Hur ser du på det som visas där:
Ja hästarna är öppnare i formen, men de har ju inte alls samma grad av samling som finns idag?Du blir inte halshuggen Jag frågade @guinness innan men fick inget svar eller om frågan missförstods men om jag ställer den till dig istället: varför vill man att hästarna skall gå i den form som lärs ut idag? Det är en form som inte är naturlig för hästen och inte skulle fungera att rida under längre tid och distanser eller på ett sämre (ojämnare) underlag.
Dressyrtävlingarna var väl 1920 i sin linda och jag tror inte det ingick något mera avancerat men här är ett klipp ett drygt deccenium senare, från OS 1932 med en fransk ryttare och en kamera som tar fler bilder per sekund (även om kvaliteten inte är så bra). Hur ser du på det som visas där:
Hållbart och ändamålsenligt lär det ha varit eftersom även hästarna som tävlades användes som "brukshästar" på den tiden.Men här är nacken på det vis som inte är önskvärt idag, alltså statisk hög för att i det när något händer bli över tygeln. Det blir ett brott i genomsläppligheten. Ryggen är sänkt, bakbenen kanske mer bakom än vad som behövs för exteriören och sidorna är raka plankor så hästen sladdar i bågar. Det finns inget hållbart i sådan form. Eller ändamålsenligt.
Då visste de såklart inte mer eller bättre och hästen har säkert stabila byten om man bara ser till bytet.Att dra upp sådana klipp som du gör för att med det visa hur bra det var är ännu löjligare än att som jag skriva de inte skulle placera sig i LA.
Riktigt hur generellt det lärs ut vet jag inte men man kan se det exempelvis i instruktionsfilmer i dressyr, även nyare sådana.Jag vet inte vilken du form du anser lärs ut idag, menar du att det generellt lärs ut att hästarna ska ridas bakom lod?
Du blir inte halshuggen Jag frågade @guinness innan men fick inget svar eller om frågan missförstods men om jag ställer den till dig istället: varför vill man att hästarna skall gå i den form som lärs ut idag? Det är en form som inte är naturlig för hästen och inte skulle fungera att rida under längre tid och distanser eller på ett sämre (ojämnare) underlag.
Min fråga var egentligen varför vill man inom dressyrridning rida i den formen? För det är som du också skriver en form som man inte rider i annars.Men på en dressyrbana/ridhus med preppat underlag vill inte jag ha en häst som balanserar sig genom att spänna/höja/sänka halsen. Jag skolar hästen till att balansera sig genom att niga istället, sätta sig bak. Då kan man bibehålla lösgjordhet i halsen och korrekt sökning till handen.
Jag tänker ju att det är nacken som ska vara lösgjord. Varför fokusera på just halsen? Halsen jobbar ju hela tiden, som andra muskler i hästens kropp, men nacken den kan vara avslappnad oavsett. Den är liksom kvittot på att hela hästen är lösgjord, är nacken spänd är inte hästen lösgjord, inte inte halsen heller.Jag kanske inte är helt rätt person att svara på frågan iom att jag ser ett problem med formgivningen på en hel del hästar. Och även hållbarhetstänk i träning.
Men ska man rida i samling så är det tungt för hästens muskulatur. Du kan inte rida hela dagen så. Eller långa sträckor a la några h.
Och med ridning i terräng så följer ju ett helt annat underlag med. Och då kan hästen behöva balansera upp sig med halsen tex.
Det finns ju skäl till att man arbetar i vissa former, använder viss typ av häst till olika grenar etc. Det är lite saker som skiljer..
Men på en dressyrbana/ridhus med preppat underlag vill inte jag ha en häst som balanserar sig genom att spänna/höja/sänka halsen. Jag skolar hästen till att balansera sig genom att niga istället, sätta sig bak. Då kan man bibehålla lösgjordhet i halsen och korrekt sökning till handen.
Nej det är ju galet, att dom som ska anamma reglerna förstår dom, helt idiotiskt dumt. Bäst är att hålla allt hemligt för dom så det blir omöjligt att efterfölja.Är det? Knappast.
Och du kommer aldrig jag säger aldrig kunna utläsa ur TR på vilket sätt domarutbildarna utbildar.
Jag gillar den öppna formen, och tygellängden och lösheten i kontakten med tygel/bett. Jag gillar också hur han använder skänklarna med "tårna upp" så att sporren ligger fri när den inte används. Gillar också att dom rider lätt (inte sitter ner) i ökningarnaDu blir inte halshuggen Jag frågade @guinness innan men fick inget svar eller om frågan missförstods men om jag ställer den till dig istället: varför vill man att hästarna skall gå i den form som lärs ut idag? Det är en form som inte är naturlig för hästen och inte skulle fungera att rida under längre tid och distanser eller på ett sämre (ojämnare) underlag.