Kan du förklarar hur du menar "över tygeln"? Kan du ange en tidpunkt i filmen tex?Jag vet inte vilken du form du anser lärs ut idag, menar du att det generellt lärs ut att hästarna ska ridas bakom lod?
Jag har ridit för ett antal tränare genom årens lopp, både bra och dåliga, men ingen har lärt ut att hästen ska vara bakom lod.
Man vill däremot få genomarbetade och lösgjorda hästar som bär sig själva. Metoderna skiljer och somliga tränare är bättre än andra på att anpassa sig till ekipaget ifråga och hitta individuella lösningar som passar just den hästen.
Den film du nu lagt in har jag samma åsikt om som den första. Hästen rids över tygeln utan någon ryggverksamhet. Fokus då var på diverse rörelser och så var det även när jag började tävla på 80-talet. Under senare år har dressyrprogrammen blivit betydligt bättre och mer logiska för utbildningen av hästarna, tycker jag.
Utan ryggverksamhet? Kan du förklara hur du menar? Betänk att dom här hästarna mest troligt reds många timmar varje dag, året runt. Tror du dom skulle hålla för det om dom hade dålig ryggverksamhet?