Aha, du menar så, jag har inte hört att det skulle vara just ganaschvinkeln folk klagar på när hästen går bakom lod? Utan på att nacken inte är högsta punkten, vilket skulle göra att hästen själv måste dra in huvudet lite med muskelkraft och att kontakten med bakbenen genom hästen försämras. Så som jag uppfattat att det skrivits.
Men jag förstår hur du menar om det är så att det är ganaschvinkeln som diskuterats när du pratat om att rida bakom lod, att den tex skulle vara för trång för hästens andning och bekvämlighet. Ja då förstår jag hur du menar. Dock måste man ju också tänka på hästens möjlighet att se vart den går osv som påverkas ändå, hästen höjer och sänker även halsen för att se. Och att när halsen sänks blir det mindre utrymme även ovanför bogarna för halsen vilket kanske gör skillnad för hästens utrymme. Men det är ingen diskussion jag hade stött på tidigare, jag har inte tänkt på det.
Jag har snarare kanske läst om belastningen på halskotor också, med tredje kotan högst blir tydligen då en skarpare knyck på halsen osv. Med tanke på hur halsen ser ut rent skelettmässigt. Och att översta ligamentet? till huvudet blir liggande sträckt, böjd, över halskotorna till tredje istället för att gå mer fri osv. Att hästar ibland då skulle ha fått förslitningar där.
Sedan det här med fulvinkel, jag vet inte riktigt vad som menas egentligen (jag har gissat lite men det kanske i längden är otillräckligt), är det en term som ofta är i dressyr på buke eller är det mer vanligt även i övrigt? Jag har liksom bara stött på bakom lod, framför lod, och inte någon fördelning mellan bakom lod finvinkel och bakom lod fulvinkel.
Men sedan förresten de gamla gubbarna som Dadde tex, där tycker jag mig framför allt läsa att de är rätt och slätt iskallt praktiska ibland. Dvs tex skrev en att det är väldigt svårt att styra en häst som tar kontroll genom att sätta nosen i halsen (vilket jag håller med om, min medishäst gjorde det, kunde varken styra eller stanna innan man fått upp huvudet). Men jag har inte erfarenhet nog att veta om de har rätt i att det är värre än när en stjärntittare rusar.
(Så det är diskussionsbitarna jag sett skrivna här och där, skelettet, ligamenten, formen, synen, kontrollen. Inte rakt av ganaschvinkeln.)
Bakom lod är bakom lod och ganashvinkel ganashvinkel. Det är skilda ting som ofta samverkar. Men inte alltid!
Rider du hästen med hals ur manken och välvd med uppsugen underhals kan du öppna ganashvinkel rejält i förhållande till då underhalsen spänner emot.
Nu har vi med aveln fått hästar som per natur har mindre utrymme mellan ganash och atlasvinge. Förr hade man som regel att 3 fingrar skulle få plats i mellanrummet på en ridhäst. Idag möter jag många problemhästar med 1 fingers utrymme. Ibland oliksidigt med dålig utrymme och mer besvär i ena varvet.
Då krävs än mer nogrannhet i att öppna upp så gott det går i ridningen och inte fastna i för mkt tryck i handen eller formge med ej uppsugen underhals och en underhals som spänner emot.
Det går att ge dem ytterligare 0,5-1 cm med rätt typ av tandvård i många fall. Och det är värdefulla millimetrar på en häst med symptom av problemet.
Om man också adderar ökad rörlighet, mer nerv, större gång som påverkar balans hos både häst och ryttare etc.. Då förstår man att ridningen är svårare på de moderna hästarna.
En häst får inte per automatik en osund "knäck" i halskotpelarens kurvatur bara för att 3:e kotan är högst. Det går fint att rida där utan att få en ojämn kurvatur. Däremot kan man få ett avbräck vid 3:e kotan om man antingen drar ihop hästen eller om hästen inte söker sig korrekt fram till handen.
Om det är så att man drar ihop hästen riktigt tufft kan man få skador på ligamenten, som inte läker.
Är det riktigt illa kan man få problem i halskotpelaren.
Men med dagens rörliga hästar finns också en ökad risk för skador i halskotpelaren pga yttre trauma. Vissa av såna hästar går alldeles utmärkt att rida bara skadan läks ut och man sen inte rider "inkorrekt" i fronten, ev efter rehab som är längre än folk vill/orkar/kan lägga.
Ang utrymme för bogarna så får bogarna plats om du rider ut halsen ur manken. Och det går att göra även i lägre form. Men halsen måste då från manken välvas upp och ut för att sedan komma framåt,nedåt.
Det utrymme bogarna bahöver är egentligen det att de ska läggas. För att det ska gå optimalt så måste hästen ha breddat sig fram. Dvs genom att hittat sin balans, genom att muskla sig breddat sig mellan frambenen. När bogbladen lägger sig kan framkärran komma upp, med ex högre frambenslyft(förutsatt att bakdelen gör sitt jobb och bålen orkar hålla ihop).
Fulvinkel är när halskotpelaren inte har en jämn kurvatur tex där halsen inte kommer ur manken, där ganashvinkeln är för liten etc. Där hästen inte har en korrekt form som söker sig korrekt till bettet.