Det här med gurkmeja....

Sv: Det här med gurkmeja....

Som jag sa tidigare så var jag ju inte helt säker. Så visst kan det vara så som du säger. Alltid lär man sig nå nytt.
Men eftersom jag litar väldigt mycket på den här tjejens kunskap så följer jag hennes råd. Och när jag själv ger råd så ger jag dem jag lärt mig. Ska kolla upp lite mer exakt hur hon sa det.

Det var billig gurkmeja.. Köpt det för ca 100 kr/kg idag så jag klarar mig några dagar.. Har du en länk att dela med dig av?
Jag ska läsa på om bio-synov, märker att jag är totalnovis..
U

Mitt glupska sto åt (med vissa grimaser) snällt sin betfor med 1 msk gurkmeja och 1 msk nyriven färsk ingefära idag. Så det ska nog inte bli några större problem.. Hur lång tid ¨tar det innan man börjar märka att man ger det?
U

Jag ser inte vitsen med att ge både gurkmeja och ingefära, bägge är antiinflammatoriska och de är släkt med varandra. Jag skrev tidigare ett dosen för människor är 1 msk/dag av gurkmejan och att jag brukade ge min gamling ½ dl/dag, jag köper min i invandrarbutiker som säljer indiskt. De har förpackningar i olika storlekar upp till ca 1 kg. Billigt och bra. :idea:

Jag har besökt 2 invandrarbutiker idag,men de hade det bara i de vanliga kryddpåsarna.. Gissar att Lund är för litet för större påsar? ;) Jag får bege mig in till Malmö en dag och se, större stad med större sortiment..
Ja, men jag vet inte om man behöver ge båda... kanske ska läsa på mer?
U

Det tog ungefär en vecka innan jag märkte skillnad, men det är ju svårt att säga om det verkligen är så eller om det är tillfällighet..

Jag pmar dig.

hur mkt ska man ge av gurkmeja? till en 500kg häst? har köpt det till min halta häst tillsammans med djävulsklo som tydligen ska va bra...

vadå ska man bara ge gurkmeja i hästens mat för att den inte ska få inflammationer?

Först och främst så ska man väl undvika att rida sin häst så den får inflammation. :smirk: Har man sen en häst med inflammation eller en äldre häst så kan man ge gurkmeja = billigt, istället för biosynov = svindyrt, då det innehåller samma sak, nämligen gurkmeja. Gurkmeja är vanligt i bl a indisk mat så hittar man en invandrarbutik som säljer mycket indisk mat finns det troligen även gurkmeja att köpa i storförpackning. Gurkmeja på engelska heter tumeric.:idea:

*kl*
Någon som har sett några tecken på att gurkmeja skulle vara vätskeutdrivande? Vet en häst som fick en ganska hög dos gurkmeja varje dag och kissade oerhört mycket. vet inte om det finns något direkt samband, men det verkade onekligen så.

Min kissar som en flodhäst när hon får gurkmeja.....
(mycket alltså)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 068
Senast: snöflingor
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 859
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka