Det här med gurkmeja....

S

super mario

Det sägs ju att gurkmeja har antiinflamatoriska egenskaper....
Jag vill inte ge i förebyggande syfte utan om olyckan skulle vara framme med inflammation i leder eller sår osv. Någon som vet hur mycket man ska ge? Hur länge?
För något år sedan var det någon här på buke som skrev jättebra om detta men hittar inte de inläggen

Sv: Det här med gurkmeja....

Biosynov innehåller ju gurkmeja. Jag har ingen erfarenhet av det vid användning när skada har uppkommit, men det fungerar jättebra som förebyggande.

Jag har en kompis vars häst hade bekymmer med sina leder. Hon blev ordinerad gurkmeja av veterinären (istället för Biosynov).

min häst har haft knäledsinflammation och är precis friskförklarad.
han fick en cortisonkur.
1 vecka efter sprutan så började jag med glukosamin och gurkmeja.
om det hjälpte vet jag inte, men jag trodde inte det skulle räcka med en kur cortison.
jag hade ställt in mig på att han inte skulle bli frisk överhuvudtaget.
kommer att fortsätta med glukosamin och gurkmeja med uppehåll ibland.

Det jag hört om gurkmeja, förutom det som redan nämns i tråden, är att den du köper i affären saknar det ämne som är bra, jag kommer inte ihåg om det är pga. att det är malt eller om det var hur den var förpackad som gjorde att det ämnet gick förlorat.
Fodrade en gång i tiden en häst med GM men märkte inget särskilt, skulle nog hellre rekommendera MSM.

ämnet saknas inte bara för att du köper den i en livsmedelsaffär.
det är samma krydda men ska du sälja den dyrt så måste du "fixa " ett argument för att kunna ta betalt.
20% av det verksamma ämnet försvinner vid lagring längre än 4 månader. den verksamma beståndsdelen är inte så hög.
gå in på shenet och läs lite på deras hemsida.

Gurkmeja är som sagt förbyggande i långa loppet. Det är inget jag skulle ge för att det skulle verka i morgon. Då har du istället ingefäran som är direktverkande.
Jag har gett både Gurkmeja och Ingerfära till min häst men goda resultat. Gurkmejan får du inte häller ge under en längre period. Jag har gett i 1-1½månad upphåll på 3-4mån.
Och ingerfäran ska vara nymalen för att få effekt.

Hoppas du blev lite klokare på ämnet.

Ehh, finns det några som helst kliniska studier som visar att gurkmeja faktiskt HAR några antiinflammatoriska egenskaper... eller är det bara ett gult färgämne att ha i mat ?

Superbiddi; Vad är ingefära bra för? Jätteintressant!

Gurkmejan får du inte häller ge under en längre period. Jag har gett i 1-1½månad upphåll på 3-4mån.

Intressant. Jag har hört om gurkmejans många bra egenskaper men aldrig fått veta att man inte ska ge under någon längre period.
Varför??

De ska ha liknade egenskaper som gurkmejan men just att ingefäran är direktverkande. Minns inte bara så här specifikt egenskaperna för ingefäran. men det finns en jätte bra bok (hästägarens örtabok) kan nog lånas på de flesta bibliotek. .Det svåra med ingefäran är just att få den helt färsk.

Gurkmeja är som sagt förbyggande i långa loppet. Det är inget jag skulle ge för att det skulle verka i morgon. Då har du istället ingefäran som är direktverkande.
Jag har gett både Gurkmeja och Ingerfära till min häst men goda resultat. Gurkmejan får du inte häller ge under en längre period. Jag har gett i 1-1½månad upphåll på 3-4mån.
Och ingerfäran ska vara nymalen för att få effekt.

Hoppas du blev lite klokare på ämnet.

Hur mycket ska man ge utav varje?

Det hade någon med att göra att kroppen var tvungen att kunna återhämta sig och eftersom gurkmejan är långtidsverkande så "behandlar" den kroppen fast det inte ges. Och utan uppehåll så skulle halten i kroppen bli för hög och hästen kunde få en förgiftning. Vad den förgiftiningen gör eller artar sig vet jag tyvär inte. Vet inte heller till hurvida detta stämmer.

Så jag skriver alltid med när jag rekomenderar gurkmeja till folk att ha ett uppehåll.

Det kanske finns någon som har mer koll på detta?

Det beror ju mycket på vad du har för "problem" på din häst, vad du har för häst och vilken verkan du vill ha?

Jag har inget direkt problem med min häst, men var mest nyfiken på mängden i allmänhet. Har en 14-årig varmblodsvalack på ca 580kg. Verkan antar jag blir i förebyggande syfte för eventuella inflamationer.

Jag skulle nog inte stoppa i hästen en massa örter om den inte har problem.

Har inga planer på att stoppa i min häst en massa grejer överhuvudtaget, men tycker det är intressant att lära mig mer om det mesta.

Ok så bra då är vi på samma plan ;)
Som mest har jag gett 2msk av varje. Har då en häst på 21år med ålders krämper och ca 600kg. Det är ju inviduellt.

*kl*

1 msk är vad som rekommenderas till människor, min gamling brukade få ½ dl/dag i fodret.

Ingefära och gurkmeja tillhör samma familj. Själv dricker jag te på ingefära om jag är förkyld, väldigt effektivt. :idea:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 068
Senast: snöflingor
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 859
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka