det här med grossister

cili

Trådstartare
Måste först säga att jag har ingen ridsportsbutik, det här är bara en allmän fundering som jag tänkt på länge men aldrig kommit på svaret till.

Hur gör en person som nyligen startat en ridsportsbutik när den ska få tag i grossister?
Jag menar.. den måste ju ha prylarna i butiken innan den kan slå upp portarna. Och man måste ju ha en del grossister, det lär ju inte räcka med bara en.
Ringer man upp en lämplig grossist och berättar om sitt företag och får en katalog där man kan välja ut vilka varor man vill ha?
Hur gör man med utländska grossister då? Har kollat på Shires hemsida och kommit fram till att man ju då måste skicka mail eller ringa för att få någon information alls. Tänk då om personen i fråga kanske inte är så bra på att uttrycka sig muntligt på engelska, och den skriver ett mail - verkar inte det ganska oseriöst då? Och betalar man då tull på det man tar in till företaget?

Jag har även förstått det som att man från vissa grossister behöver köpa för en viss summa, brukar den då ligga högt eller lågt? och varför finns det en sån gräns?

/Ida, som tänker alldeles för mycket

Sv: det här med grossister

Ja, man får helt enkelt kontakta dem.
Det brukar inte vara några problem, men vissa vill som du säger att man köper för minst 25 000 kr tex vid första tillfället, sedan får man köpa strögrejer.
Antagligen gör man så får att slippa att folk startar "företag" för att de vill köpa några få grejer billigt bara. Ska man starta företag är 25 000 kr i grejer inte så galet mycket faktiskt. Det är ju så att det är en hel del jobb och pappersarbete för grossisten också, att ha en återförsäljare, så då vill man ju inte gärna ha 500 st "småköpare".

De flesta märken har ju svenska grossister eller iaf ombud för sina prylar. Och de stora grossisterna har ofta så att du måste köpa för exempelvis 50.000 kr för att få handla. För en nystartad butik kan detta vara mycket pengar.

Om det ligger flera ridsportbutiker i samma område så kan det vara så att vissa grossister säger att "du får inte sälja eftersom butik x ligger i samma område och de säljer redan våra produkter".

(Och nej, jag har ingen ridsportbutik).

Har ett företag som importerar fast i en helt annan bransch, svaren gäller nog även för dig.
Ringer man upp en lämplig grossist och berättar om sitt företag och får en katalog där man kan välja ut vilka varor man vill ha? Men tänk på att undersöka grossisten du ska göra affärer med. Betalning sker ofta i förskott.
Enklast är att skriva brev. Man beskriver sitt företag och varför man är intresserad av grossistens produkter. Bra att tala om om det är en viss del av grossistens sortiment man speciellt avser att marknadsföra. Många grossister har inte kataloger utan man får antingen tillgång till deras speciella ÅF-webb eller en speciell prislista.
Hur gör man med utländska grossister då?
På samma sätt som med svenska grossister. De flesta talar "världens mest använda språk", dålig engelska!

Och betalar man då tull på det man tar in till företaget?
Du betalar bara tull när du köper från länder utanför EU. Tull är oftast det minst krångliga och oftast inte speciellt dyrt. MOMS däremot kan vara svårt att få till rätt när företag handlar av varandra. Tvärtemot vad politikerna påstår så är det oftare krångligare att handla mellan företag inom EU än att göra affärer med länder utanför EU. Köper du från ett land utanför EU så ordnar fraktbolaget (posten, Fedex,DHL...) så att du får faktura på moms, tull och andra kostnader. Köper du från ett företag inom EU så ska du vid beställningen ange ditt svenska VAT-nummer ("momsnummer") så att det andra företaget vet att fakturan ska vara utan moms. På fakturan måste både ditt företags och det andra företagets moms stå. För att det ska bli rätt med den svenska momsen så kan jag bara hänvisa till skatteverkets momsbroschyr eftersom det kan vara ganska krångligt.

Jag har även förstått det som att man från vissa grossister behöver köpa för en viss summa, brukar den då ligga högt eller lågt? och varför finns det en sån gräns?
Priserna hos grossister bygger på att man har en rationell hantering. Även den som köper är oftast intresserad av att göra så stora beställningar man vågar. Det är en avvägning mellan risken att inte sälja i rimlig tid och att få orimligt hög andel fraktkostnader. Fraktkostnader är faktiskt en av de största kostnaderna för ett bolag som importerar. Som exempel: mitt företag tar hem varor från ett land utanför EU för 25 000:-, betalar 6250:- i moms, 3000:- i frakt samt diverse förtullningsavgifter. Totalt inklusive moms blir det då cirka 34 250:-.

Köper jag istället 5 gånger men 5 000:- per gång så blir momsen densamma men varje frakt hamnar på 1200:-. Totalt blir det då istället 37 250:-.

tack för svaren :bow:

men det där med momsen.. gäller det samma när man köper utomlands som i sverige?
Vet inte hur jag ska uttrycka det i skrift, men alltså om du (som företag) köper en vara för 1000kr där du betalat 200kr i moms.
Du säljer den sen för 2000kr (varav momsen då blir 400kr), då behöver du bara betala in 200kr till staten eftersom du ju betalat 200kr moms när du köpte in varan..

Du betalar alltid svensk moms när du köper in oavsett land du köper från.

Sen kan jag säga att om en åf ska ha varor från ett land som de måste tala engelska med och har problem med engelska då är det nog lämpligt att låta bli är jag rädd.
Språket kan bli ett mycket stort problem och oftast så svär man nog som det är över problem som ibland uppstår med ens leverantörer.

För att förtydliga så betalar du inte moms när du får in varorna utan då betalar du utan moms. Sedan när du deklarerar så får man betala in momsen och du får tillbaka den momsen när kunderna betalar in för varorna.
Oj insåg att jag inte ens svarade på frågan.
"Du" betalar moms på den summan du köper för och kunderna betalar inkl. moms på den summan de handlar för.

Det är oftast alldeles för mycket pengar man får ligga ute med.

Vad händer då om man har en ridsportsbutik OCH annan hästverksamhet i samma företag i följande scenario;
Man köper in saker till butiken och behöver t.ex. sätta upp nya krokar. Man hämtar då krokar ur butiken och sätter upp dom i stallet.
Hur gör man då när man redan betalat momsen för krokarna?
Eller får man inte göra så?

Jo det får man.
Då skriver du bara ett kvitto till dig själv om jag minns rätt, men det är ju "du" som bestämmer vad produkterna säljs för.
Du kan alltså sälja dom till dig själv för inköpspriset och på så sätt gå plus/minus noll på det...inte riktigt, men du förstår hur jag menar hoppas jag.

Det vanligaste lär väl vara att produkter bara "försvinner" ur lagret när det är små egna företagare (gissningsvis).

Jag har t.ex. precis så som du beskriver så ofta tar jag ett av de nya tränsen som kommer in och har till mina egna hästar alt. utbildningshäst som behöver och jag har då för mig att det skrivs ett kvitto på det för inköpspriset (tur att man har revisor till sånt).

tack för utförliga svar :bow:

nu har jag nog fått svar på det jag undrade den här gången, återkommer om fler funderingar dyker upp :)

edit: nej just det. en sak till.
om man har en butik och någon snattar (inte helt ovanligt vad jag förstått), hur förklarar man då det i bokföring och sånt? eller struntar man i vad och hur mycket som snattats bara det blir vinst? (och ev. höjer priserna i butiken)

Det däremot har i alla fall inte jag något svar på eftersom jag har min försäljning via webbshop.
Men det var en intressant fråga så jag hoppas att du får svar av någon annan.

om man har en butik och någon snattar (inte helt ovanligt vad jag förstått), hur förklarar man då det i bokföring och sånt? eller struntar man i vad och hur mycket som snattats bara det blir vinst? (och ev. höjer priserna i butiken)
Det bokförs inte utan märks bara som en minskning av varulager i samband med inventering.

Du betalar alltid svensk moms när du köper in oavsett land du köper från.

Det där är inte sant! Köper du från land utanför EU betalar du införselmoms. Superenkelt!

Inom EU så faktureras du inte med moms men måste hantera redovisningen litet speciellt.

Okej då oavsett EU land, men det var ju det som det pratades om i inlägget.
Om man kommer ihåg att uppge sitt VAT nummer. ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 923
Senast: SusieQ
·
H
Hästmänniskan Jag mailade på en häst som visade sig stå i utlandet. Intresset trappades då av väldigt fort. Hur som helst så var jag lite nyfiken på...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
20 527
Senast: vallhund
·
Hästmänniskan Ja, jag förstår mig nog helt enkelt inte på vissa människor.. Lite bakgrund: Jag har under ett par tre månaders tid sökt med ljus och...
Svar
13
· Visningar
1 777
Senast: incognito
·
S
  • Låst
Hästmänniskan Jag lånade ut en häst på foder, vanligt fodervärdskontrakt skrevs givetvis. Jag har till och från gått och tänkt den senaste tiden ja...
Svar
17
· Visningar
2 611
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama