Sv: Är detta ett skämt?
Har följt tråden med intresse...
Det är en farlig lek du har gett dig in på tycker jag.
Det finns några anledningar till detta enligt mig:
- Du vet inte i vilket land dessa skojare sitter i. Ännu mindre vet du deras lagar och regler. Kanske det räcker med att du gett ut din adress för att ett avtal ska vara bindande. Vi i Svergie är ganska bortskämda med att vi är skyddade bakom våran utomordentliga konsumentköplag och köplagen som sådan. Vi har dessutom en handelstradition i vårat land som säger att båda parter ska vara överens och ett avtal ska upprättas för att ett köp ska gå korrekt till och ingen part bli lurad. Vi använder oss också av myndighetspersoner som utmäter eventuella skulder en privatperson har till en annan privatperson exempelvis och för att kunna göra det krävs gedigen bevisning. Dessa skyddande nät finns absolut inte i alla länder i världen utan är ganska unika för Sverige. Därför är det oerhört dumdristigt att uppmuntra säljare som du inte ens kan spåra på det sätt du har gjort, hur vet du att de inte har kopplingar till kriminella ligor som i värsta fall kan innebära att du hittar ett hästhuvud på dörrtrappan en vacker dag? (Ett extremfall såklart men principen är det intressanta här.) Pengar som för oss innebär småsummor kan vara porten till ytterligare en dags överlevnad för en person i ett mindre välbärgat land där pengar betyder allt och ett människoliv ingenting. Nu när de till och med har din adress så är det ju ganska enkelt att ta reda på vem du är om de har en släkting, vän, bekant eller någon liten koppling till Sverige. Retar man upp sådana typer av personer så skulle inte jag kunna sova lugnt om natten...
- Du vet heller inte hur utländska transportbolag opererar, ett jordanskt transportbolag kanske i och med din angivna adress skickar hästen till Arlanda och skriver räkningen för transportkostnaden på dig. Hästen ställs i karantän (som kostar oerhörda summor per dag) här i Sverige och räkningen skickas till dig. Du kan ju såklart hävda att hästen inte är din, men svenska myndigheter har nog enklare att spåra upp dig än en fiktiv säljare i Jordanien (eller Sydafrika eller Nigeria eller var tusan nu denna säljare befinner sig) och hur ska du förklara hur säljarna har fått tag på din adress? Du kommer att få betala oavsett om du försöker övertala jordbruksverket eller vem det nu är som ansvarar för karantänerna att du aldrig har beställt en häst. Ditt namn och din adress finns på hästlådan och att de av en slump har hamnat där kommer ingen att gå på.
De lagar och regler som finns för att skydda oss här i Sverige har nu vänts emot dig och du blir ansvarig för hästen iallafall.
Självklart är dessa scenarior de värsta tänkbara och det kommer med all säkerhet inte att hända något. Men jag tycker att du borde tänka dig för innan du svarar på sådana här bluffannonser för någonstans där ute sitter det en människa som inte drar sig för något för att komma över lite pengar.
För övrigt så är det ganska vanligt med en säljtaktik som utländska säljare använder sig av när de vill lura folk i Sverige som är grundat på en uppfattning som florerar runt i länder med lägre utvecklingsnivå än Sverige och det är att vi "behandlar djur lika bra eller bättre än människor till och med", därför är det ganska väntat att de oftast nämner något i stil med att djuret lider eller att det står på en flygplats och lider i väntan på att pengar ska skickas osv...
Men det viktigaste av allt är att det finns ingen häst och har aldrig funnits någon. Det enda som fanns var viljan att lura av dig pengar, i det här fallet fick de inga pengar men du gav ut din adress och det kan ju vara nästa steg för dessa bedragare att utnyttja för att få dig att betala.
Hoppas att det löser sig till det bästa och att du slipper obehag från dessa säljare i fortsättningen. Jag hoppas att jag inte skrämt upp dig men jag tycker på dina tidigare inlägg att du agerar nonchalant och tanklöst gentemot bedragarna och det kan som sagt i värsta fall sluta illa.
Jag håller tummarna för att det går väl hur som helst. Men ett råd för framtiden är att lämna aldrig någonsin ut din adress till en vilt främmande människa för vi är inte så skyddade som vi tror här i Sverige längre.