Sv: Är detta ett skämt?
Känner en som skulle göra en liknande "test affär" på en båt.
Det va då min bekant som hade annons ute på en båt. Fick svar från utlandet att de sökte just efter en sådan båt och det skulle bli en bröllops present till dottern. Köparen skulle betala ex antal kr (rätt mkt mera än vad begärt pris var) sen skulle säljaren (min kompis) frakta båten till något ställe (minns inte vart) för vidare transport. Säljaren skulle då av de pengar betala frakten för båten. (det skulle iaf bli mera pengar över än begärt pris.)
Köparen skulle då skicka en check på beloppet.
Min kompis anade ugglor i mossen, och gick till sin bank för att höra hur det fungerade. Checkar är ju inget man brukar använda sig av i dagens läge..
PÅ banken fnissa de å sa att det där e riktigt lurendrejeri!
De skickar mkt riktikgt en check till banken i sverige. Pengarna kommer in på kontor, MEN då det tar ett par dagar för den svenska banken att få svar på om checken har täckning eller inte.. så hinner säljaren ta ut pengarna, leverera varan.
Sen kommer en skuld till den svenska kunden när banken ser att det inte finns täckning för checken....
Ärligt men oärligt
Nu blev aldrig min kompis lurad, då hon pratade m banken. De fullfäljde affären så till vida att checken kom, banken kollade upp checken och som sagt, ett tag stog det mycket pengar på kontot, men de va borta lika snabbt... Så någon båt blev aldrig levererad.
Man ska nog passa sig noga med att handla med utlandet. Eller ja i sverige med för den delen.