Det här med en ljus soffa...

Sv: Det här med en ljus soffa...

Jag har en vita soffa och visst, det märks om den blir skitig men det är inte svårt att tvätta överdragen och jag börjar tycka om den lite smått också...

Vad har du för soffa?
Den enda vita jag vet om som man kan tvätta överdraget på är IKEAS Ektorp, som ser jättefin ut tycker jag,
men jag är precis som TS rädd för att den ska se genomskitig ut efter ett tag...
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Jag har en vit soffa hemma, med avtagbar klädsel, jag har även en svart hund hemma som också verkar ha avtagbar klädsel... Superlätt att bara slänga in i maskinen och tvätta. Är det extra svåra fläckar så tar jag på vanish och blekningsmedel så är det som nytt!
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Delvis KL.

Det låter ju som om de flesta har relativt bra erfarenheter. Skönt att höra! Ska fundera vidare innan jag bestämmer mig på riktigt. Gahh... :crazy:
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Mio har också flera soffor med avtagbar klädsel. Min heter Provence och om jag inte minns fel så heter tyget "Sooth", eller så var det färgen som kallades "Sooth" men då har jag totalt glömt vad tyget heter. :D
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Här är mitt vita tvättbara - och hemsydda - sofföverdrag. Än så länge ingen fläck trots hund. :)

Bild13-1.jpg
[/IMG]

Den mörka klädsel som vi hade innan var faktiskt inte tvättbar i praktiken eftersom den istället blektes vid tvätt. Vitt är det ju bara att tvätta hur mycket man vill; det blir ju liksom inte ljusare. :D
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Jag har en vit soffa hemma, med avtagbar klädsel, jag har även en svart hund hemma som också verkar ha avtagbar klädsel... Superlätt att bara slänga in i maskinen och tvätta. Är det extra svåra fläckar så tar jag på vanish och blekningsmedel så är det som nytt!

:rofl:
Men blekmedel på en svart hund? Blir den inte lite dassig i färgen då? ;)

(Förlåt... :o)
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Lösningen blev att ha kvar den gamla soffan som var trevlig och sedan sy en avtagbar och tvättbar klädsel. Det kostade med material 2500 kr så det blev både billigt och faktiskt (om jag får skryta) väldigt snyggt!

Lite OT, men hur svårt är det att klä om en soffa själv?
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Det var inte svårt alls. Det tålamodskrävande är ju att få alla tygstycken lagom stora. Sedan är det ju bara att sy på (en kilometer tråd gick det åt!).
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Antar att man sprättar upp gamla klädseln så man har en mall att gå efter? Men hur gör man med armstöd och så?
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Vitt är det ju bara att tvätta hur mycket man vill; det blir ju liksom inte ljusare. :D

Njae, det där är en sanning med modifikation. MÅNGA tyger är färgade vita och då kan tyget bli mörkare (grå- eller brunaktigt) om man tvättar dem med "vittvättmedel". Det är viktigt att man tvättar med kulörtvättmedel om man inte är 100% säker på att tyget är färgäkta.
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Vittvättmedel är ett otyg. Det tog lång tid innan jag förstod att det var blekmedlet och inte sambons tvättsortering som gjorde att alla mina vita underkläder blev smutsgrå. Stackarn, han anklagades i flera månader för att inte köra den vita tvätten helt vit.
 
Sv: Det här med en ljus soffa...

Hos mig är det längesedan det fanns tvättmedel för vittvätt, det funkar mycket bättre med kulörtvättmedlet...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 714
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 130
Senast: manda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 370
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 177
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp