Det här med e-körkort

H

hallon

Mannen vill köpa ny bil, Volvo V70, och jag inser att den inte kommer att få dra mitt nya hästsläp (suck).
Jag kommer att behöva ett e-körkort. Är det någon som har det här? (Hm, dum fråga...) Hur mycket kostar det, sådär mellan tummen o pekfingret? Och hur lång tid tar det att ta det? Är det svårt?

Sv: Det här med e-körkort

Om du menar BE: någon här på Buke har tagit det för 1440 kr, andra har kostat på 20 000 kr. Allt beror på hur körvan du är, hur bra läshuvud du har (teorin) och vilka förkunskaper du besitter. Samma sak gäller om det är svårt. Jag tycker inte det var svårt. Det var träligt att plugga in B-teorin, jag satt i fyra dagar (påsken) och stuvade in Bonniers Trafiklexicon på CD-Rom. E-teroin kunde jag redan, så den fick bara en genomläsning. Körde sedan upp med körskolans färdiglastade släp och egen bil. Tog ett par lektioner för att köra in mig på dubbelaxlat och för att få säkerhetsgenomgången på plats. Själva manöverprovet tycket jag inte är svårt nu när de tagit bort slalomövningen.

Om du menar CE: har själv fått pris på paket; 50 000 kr inkl. teori, körning etc. Men då har jag alltså inte C idag.

Jag hade AB och fick sen resterande bokstäver helt gratis. ;)

Tog lastbil och buss via komvux och då blev det ju med släp också, kostade mig inget annat än 16 veckors studier.

/M

Menar du att man måste plugga in b-teorin, trots att jag redan har b-körkort? Jag vill ju liksom bara ha e-delen.

Jag vet fortfarande inte om du pratar om BE eller CE eller DE...

Men ja, du måste ta hela B-teorin om du ska ta BE, och dessutom tilläggsfrågor för tungt släp.

Dessvärre måste du även skriva för bil.Mitt kort blev inte dyrt,tog bara ngr lektioner på manövereringsbanan.Lite svårt att bygga upp den själv så det rekommenderar jag.

Det var jag som tog BE-kortet för 1440 kr totalt, för en dryg månad sedan. :)

Lånade böckerna och läste själv. Fick en CD med B-frågorna som jag gjorde på datorn.

Tog inga lektioner, har kört väldigt mkt släp och backar ok. Hade planerat en lektion, mest för att få hyra ekipage av körskolan, men det var alldeles för lång väntekö så jag hade inte tålamod till det.

Lånade en tung bil och använde mitt eget hästsläp - gick utmärkt.

Teorin var inte svår, men visst behöver man plugga.

Uppkörningen var inte heller svår, men jag missade på en trafikskylt jag borde ha kunnat - klarade mig ändå gudskelov.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 036
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
784
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 472
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka