Det här med bajs?

Tussemaja

Trådstartare
Mörka, "glansiga" bollar kontra ljusa - nästan gulgröna mindre glansiga men inte nödvändigt lösare vad kan det betyda? Min ena häst bajsar båda sorterna trots samma utfodring...

Sv: Det här med bajs?

skulle kanske kunna bero på om hästen har att äta ute än (ljusare bollar) och om den ätit mer hö/silage/kraftfoder och det ger mörkare bollar ?

vet igentligen inte, har aldrig tänkt så mkt. på det så länge "skiten" har bra "konsistens", men en liten *fundering*:)

Helt klart påverkas det av vad de stoppar i munnen, förra våren köpte vi ett parti hösilage där alla började skita nästan guloranga lortar, detta ensilage innehöll mkt rajgräs.
När vi fodrar med vårt vanliga (hemmaproducerade) hösilage som är av gräsblandning utan mkt raj så har alla "normala" mörka bollar, i förra veckan fick vi rätt vad det in en bal som inte var vår (händer ibland att de har nästan en bal i pressen när de kommer) iom att den såg fin ut och luktade gott så använde jag den (såg dock att det var en hel del raj i den) och vips morgonen efter hade jag ljusa guloranga lortar igen. Så väldigt uppenbart så ger rajgräs denna färg.

Knycker tråden lite och ställer en följdfråga:

Undrar om någon vet hur lång matsmältningstid en häst har? Alltså från det den äter tills det kommer ut i andra ändan? För en människa räknar man väl med ca 24 timmar - är det detsamma för en häst?

Mörka, "glansiga" bollar kontra ljusa - nästan gulgröna mindre glansiga men inte nödvändigt lösare vad kan det betyda? Min ena häst bajsar båda sorterna trots samma utfodring...

Bajs med högre vattenhalt (räcker med någon % blötare) blir ljusare. Har sett på min kanin att foder med högre proteinhalt och högre smältbarhet ger mörkare bollar eftersom de då innehåller mindre fibrer när de kommer ut, kanske kan det appliceras på hästar också..så länge hästen har en balanserad foderstat och inte är lös i magen spelar färgen ingen roll.

Hästkiss kan också ha mycket olika karaktärer, allt från ljusgul äppeljuice-karaktär till gul-grumlig med mycket slaggprodukter i.

Helt klart påverkas det av vad de stoppar i munnen, förra våren köpte vi ett parti hösilage där alla började skita nästan guloranga lortar, detta ensilage innehöll mkt rajgräs.
När vi fodrar med vårt vanliga (hemmaproducerade) hösilage som är av gräsblandning utan mkt raj så har alla "normala" mörka bollar, i förra veckan fick vi rätt vad det in en bal som inte var vår (händer ibland att de har nästan en bal i pressen när de kommer) iom att den såg fin ut och luktade gott så använde jag den (såg dock att det var en hel del raj i den) och vips morgonen efter hade jag ljusa guloranga lortar igen. Så väldigt uppenbart så ger rajgräs denna färg.

Spännande. Jag hade rajgrässilage för 'hundra år sen', och ingen skillnad i färgen på bollarna. Så är antagligen mer än just gräset som spelar in?

Men helt klart är ju att olika mat ger olika färg, syns ju skillnad bara när de går på gräs och när de går på grovfoder.

Dock är det nog sällan en enda grej, någon nämnde blötare = ljusare. Ponnyn här har ju i perioder riktigt blöta bollar, man kan krama vatten ur dem. Färgen är densamma (mörkbrunt) som för de normala bollarna.

Sen, om jag tar in fbl själv så skiter han ofelbart en eller ett par 'stresshögar'. Alltid ljusbruna/ljusgrönbruna. Skiten innan och skiten efter som är normal är mörkbrun. Och just det att 'stresslöst' bajs blir ljusare är ju jättevanligt (fast inte allenarådande).

En tanke är att det är en rad parametrar som spelar in, men även den hästens aktuella bakterieflora?

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästvård Min häst har bajsat väldigt mörkt nästan svart de senaste dagarna, vad kan detta bero på?🙏🏻
Svar
5
· Visningar
973
Senast: Andira
·
Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka