Det här med att sälja häst med 'återköpsrätt'?

Sv: Det här med att sälja häst med 'återköpsrätt'?

Det är inte 'få hem hux flux' som är problemet, utan hux flux stå med en häst i behov av kostsam vetvård utan en försäkring som ersätter ett dugg.

Det var nog det här jag reagerade på mest, tror jag, och i kombination med det här

Däremot om jag säljer damen, med återköpsklausul, och så en vacker dag, när den än må inträffa, så ringer det och köparen tycker 'jag måste sälja, vill du köpa tillbaka' så ja då kan jag låna om det skulle krävas (från bank eller familjen). Och sen lösa lånet när hon får galoppera på de evigt gröna ängarna (dvs strax efter).

tolkade som att du förväntade dig en försäkrad häst tillbaka. Är lite trött så ber om ursäkt om det var fel :)

I den allmänna frågan tycker jag att om du inte känner att du kan leva med risken att köparen som du godkänner lever upp till vad de skriver under på, så är det kanske bättre för dig att slakta ut henne. I vilket fall, lycka till

*kl*

Om man säljer en häst med avbetalningsplan då???

Där borde ju faktiskt en förköps klausul var berättigat!

Eller vad säger ni om det?

Ja, där kan man ju behålla ägarskapet tills hästen är slutbetald i alla fall. Efter att hästen är slutbetald så borde det bli som vid ett 'direktköp' (alltså betala hela summan på en gång)?

Men under avbetalningstiden så kvarstår ju ägarskapet (om man vill det) på säljaren. Och då kan inte köparen innan hästen är slutbetald sälja den till tredje part.

Men det blir ju ett ganska kortsiktigt scenario, om man inte tar en väldigt långsam betalningstakt och 'drar ut' på det.

Att jag 'vänder runt' på det är ju för att det hela tiden frångås ursprungsfrågan.

Inte precis det jag tänkte på.
Jag var mer fundersam på att det skulle vara lättare för dig personligen, som uppenbarligen har åtskilliga problem med dina hästar, att helt enkelt avsluta en häst innan man köper nästa.

Inte precis det jag tänkte på.
Jag var mer fundersam på att det skulle vara lättare för dig personligen, som uppenbarligen har åtskilliga problem med dina hästar, att helt enkelt avsluta en häst innan man köper nästa.

Ah, då är jag med. Just nu vet jag som sagt inte om jag kommer att köpa någon ny. Men OM, så kommer det ju inte ske förrän Donnan glatt galopperar med Kele på de evigt gröna ängarna (alt är härifrån med ett vattentätt återköpskontrakt om jag bestämmer mig för avel, det är dock det mindre troliga scenariot oavsett). Eftersom jag står med 3 stycken, så har jag ju inte (som varit fallet ett par ggr tidigare) 'stressen' att jag har en ensam 'stackare' (så synd är det inte om dem att gå ensam några månader, men du förstår) härhemma.

Däremot så om jag bestämmer mig för att köpa en ny, så för MIN skull, så skulle jag vilja ha så litet glapp som möjligt emellan, så jag slipper gå ner mig i det gråa motivationslösa slaskträsket. Jag råkar AVSKY att leta häst (även under ideala förhållanden), och jag avskyr hösten..

En liten (ickejuridisk) reflektion i sammanhanget: några 100-procentiga garantier är ju som sagt svåra att få - men vad är det som får dig att tro att den nya ägaren verkligen skulle få för sig att bryta mot vitesklausulen i det här fallet? Hästen verkar vara en normalhäst utan större värde eller större möjligheter att bli så mycket mer värd - och är således kanske inte vansinnigt lättsåld heller? Om den nya ägaren nu får för sig att sälja hästen är det således ganska smidigt att vända sig till dig. Även om vitet sätts till t.ex. 25 000 - vad skulle det finnas för anledning för den nya ägaren att inte vända sig till dig först vid en försäljning och därmed dels gå miste om en möjlig snabb affär och dessutom riskera att få betala vitet?

En liten (ickejuridisk) reflektion i sammanhanget: några 100-procentiga garantier är ju som sagt svåra att få - men vad är det som får dig att tro att den nya ägaren verkligen skulle få för sig att bryta mot vitesklausulen i det här fallet? Hästen verkar vara en normalhäst utan större värde eller större möjligheter att bli så mycket mer värd - och är således kanske inte vansinnigt lättsåld heller? Om den nya ägaren nu får för sig att sälja hästen är det således ganska smidigt att vända sig till dig. Även om vitet sätts till t.ex. 25 000 - vad skulle det finnas för anledning för den nya ägaren att inte vända sig till dig först vid en försäljning och därmed dels gå miste om en möjlig snabb affär och dessutom riskera att få betala vitet?

Ingen alls, om vitet är juridiskt hållbart. Därför jag undrar om det är det.

Jag ser alltså ingen anledning varför en köpare skulle bryta mot en vitesklausul om den är juridiskt hållbar, även om vitet är 'lågt'. Men är det inte juridiskt hållbart är det ju ganska värdelöst (om köparen vet att det är juridiskt hållbart alltså, annars finns ju den moraliska aspekten)

Men man förser ju återköpsklausulen med vite just för att den skall bli juridiskt hållbar. Du kan som sagt inte kräva att få ut hästen från tredje man (den nya köparen), men den första köparen blir tvungen att betala vitesbeloppet till dig (förutsatt att klausulen är korrekt formulerad förstås).

Men det är helt säkert att den är hållbar då, med ett 'vettigt' vitesbelopp (vettigt för mig alltså, typ strax över hästens värde? Alltså säg jag säljer en häst för 10 000 kr, då skulle jag vilja se ett vite på minst 15 000 kr, helst minst 20 000 kr)

Ja juridiskt hållbart är det , trots vad många verkar tro!:angel:
De få hästar jag sålt har jag sålt med återköpsklausul och med viten som klart överstiger hästarnas värde.

Hur menar du?

Man skriver en klausul i köpekontraktet där man reglerar hur man vill ha det. Exempelvis att säljaren ska erbjudas möjlighet vid en eventuell försäljning att återköpa hästen. Jag tycker att det är viktigt att man klargör till vilket pris. Antingen ett förutbestämt pris, eller marknadsvärde, men vem ska värdera, skriv in det! Samt hur lång betänketid den tidigare säljaren ska ha.

Sen skriver man en vitesklausul dvs att vid händelse av kontraktsbrott ska ett bestämt vite utgå!

Svårare än så är det inte !

Nej, svårare än så är det faktiskt inte. Det gäller bara att vara tydlig (som med alla juridiska texter).

hej förstår hur du menar. önskar det fanns nått sätt men jag tror inte det. jag har oxå skrivit avtal när jag sålde en ponny jag växt ur, jag ville ha första rätt att köpa han igen om han blev till salu.. men icke.. han blev såld utan att jag visst om det. har även kollat med advokat om man skriver ett köpeavtal för hand så gäller tydligen inte det om man är privatperson. fattade inte riktigt.. så bäst är nog att köpa lars deckermans avtal.. jag som tur är har företag så jag klarade mig men det var allt lurigt tycker jag?
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka