det här med att rida utan hjälm...

Sv: det här med att rida utan hjälm...

Du kan ju inte vara riktigt sann:cool: Jag är av den åsikten att man skadar sig mera om man använder bilbälte än om man är utan:grin:

Jag har en sorglig erfarenhet av det. Min halv kusin dog för att han hade bältet på sig han som körde överlevde helt utan större skador. (lite blåmärken och skrubbsår) Så bältet kan vara lika bra som dåligt samma som hjälmen.

What? Blev du ursparkad för att du hade hjälm? Nu vet jag ju inte riktigt hur tung en travhjälm är men en ridhjälm är ju absolut INTE så tung att den skapar någon whiplash-skada vid avfallning.

Nej jag blev inte ursparkad för jag hade hjälm :rofl: riktigt så smart är nog inte hästen. ;) Men jag tror nog jag inte hade fått så himla ont i nacken som jag har fortfarande idag. Och en travhjälm är mycket tung har inte min hjälm hemma så jag kan ge dig vikten.

Jag har en sorglig erfarenhet av det. Min halv kusin dog för att han hade bältet på sig han som körde överlevde helt utan större skador. (lite blåmärken och skrubbsår) Så bältet kan vara lika bra som dåligt samma som hjälmen.

Fast så kan man ju inte resonera, det går ju alltid att hitta nackdelar med allt. Det är ju säkerligen så otroligt mkt mer människor som dör för att de INTE har bälte. Tycker det är rent av idiotiskt(sorry för hårt ord) att ens påstå att både hjälm och bälte gör mer skada än räddar liv. Då är man otroligt dåligt påläst.

Nej jag blev inte ursparkad för jag hade hjälm :rofl: riktigt så smart är nog inte hästen. ;) Men jag tror nog jag inte hade fått så himla ont i nacken som jag har fortfarande idag. Och en travhjälm är mycket tung har inte min hjälm hemma så jag kan ge dig vikten.

Det förstod jag också, jag var ironisk. Men om du läser din mening i förra inlägget var det något svårtolkat. Det låter ju helt otroligt dumt om travhjälmen är så tung att den ger skador. Har dock mycket svårt att tro att en travhjälm är tyngre än en motorcykelhjälm, och inte är det någon inom motorsporten som påstår att hjälmar ger whiplash-skador.

Fast så kan man ju inte resonera, det går ju alltid att hitta nackdelar med allt. Det är ju säkerligen så otroligt mkt mer människor som dör för att de INTE har bälte. Tycker det är rent av idiotiskt(sorry för hårt ord) att ens påstå att både hjälm och bälte gör mer skada än räddar liv. Då är man otroligt dåligt påläst.

Läs noga så står det att fördelar och nackdelar är ungefär lika många. Jag tror inte att bältet kan skada mer än det räddar men det kan utvecklas mera så att även skadorna vid olycka kan minimeras.
Hjälmen hjälper enbart vid slag rakt mot huvudet. Den hjälper inte mot någon ting annat därför har jag sällan hjälm på mig.

Det förstod jag också, jag var ironisk. Men om du läser din mening i förra inlägget var det något svårtolkat. Det låter ju helt otroligt dumt om travhjälmen är så tung att den ger skador. Har dock mycket svårt att tro att en travhjälm är tyngre än en motorcykelhjälm, och inte är det någon inom motorsporten som påstår att hjälmar ger whiplash-skador.

Jo Jag läste om den när jag läste ditt inlägg. ;)
Men otroligt men sant så skadar hjälmen mer än vad den gör nytta om man ramlar av en vagn då man för det mesta slår i rumpan först får en rejäl knyck på nacken. Vad det gäller motor sporten så kan du kolla noga på nacken på förarna att dom har en ring där som dämpar stötarna av hjälmens vikt vid en krasch. Den stoppar upp så att hjälmen inte stannar först vid kontakt med marken eller axeln. Hade vi kuskar haft en sådan på oss så hade det varit mycket svårt att titta runtomkring och fram för allt bakom oss så det blir lite svårt med det.

För det första så är det helt onödigt att ta upp allt som kan orsaka olyckor. Som sagt så skadar sig de flesta i hästhanteringen - det inkluderar hantering av balar, tunga lyft, in/utsläpp, maskiner - ja, allt som har med häst att göra.

Vill man inte belasta skattebetalarna rent allmänt så kan man låta bli att födas. Det är det enda säkra kortet

Trådskaparen talade främst om ridning. Att inte belasta skattebetalare med att skydda sig från skallskador ÄR ett argument. Oavsett om det kan plockas in precis när som helst. Men skallskador påverkar hela kroppen resten av livet, då behövs skattepengar resten av livet. Två brutna ben kan läka, en punkterad lunga kan läka. Hjärnan har inte någon av dessa möjligheter.

Jag vet att du mest fördömde argumentet med skattepengar. Jag kan hålla med om att det alltid gäller, men med huvudet är det ännu viktigare. Men nu är tråden skapad för hjälmanvädningen, så låt oss hålla oss till den. :bow:

Jag har ridit utan hjälm vid fyra tillfällen under mina 25 år med hästar:
-På studenten när vi red (gick hästskötarlinjen)
-I Belgien där alla red utan hjälm, och en av kunderna fick låna min hjälm, och plötsligt ville de se en till häst visas och min hjälm guppade runt på köparen som redan red.. Man ber liksom inte om att hon som ska köpa en häst för ett par miljoner ska sluta provrida utan hoppar snällt upp på den häst hon vill se..med eller utan hjälm.
-När jag red Konrad till hagen hos Åsa och Staffan när jag jobbade där. Hjälmen var för långt bort och tiden var knapp..
-När jag red lyster mellan ett par hagar för att byta bete en gång förra sommaren.

Detta är dock inget jag vill rekommendera, särskilt inte på unghästar. De är alltid djur, hästarna, och då har det INGEN SOM HELST ROLL att de är "säkra". instinkterna går alltid först. Visst lär man sig att parera och sitta kvar mer och mer med varje år man ridit, men man kan lika gärna åka av. Och man har bara ett huvud.

Delvis KL
Man bör se över hjälmens konstruktion.
min kompis ramlade av min häst- in i sargen framifrån. Hoppade ett hinder på medellinjen o sen var de inte överens om vart de skulle sen- en åt vardera håll.

Hjälmen buktar ut mkt vid nacken. Hon fick ngn form av whiplash o hade i flera år problem med halsmusklerna ner mot axeln.

Tänker på cykelhjälmar som ofta har en svans bakåt- disaster om man hamnar där.:eek:

*KL*
Hur många tror ärligt att lagkrav på bilbälte och mc-hjälm har tillkommit för att skydda de enskilda medborgarna? I fallet med bilbälte är syftet lika mycket att skydda huvudet på en skatteintäkt som det är med mc-hjälmen. Att båda också kan vara skadliga vid användning ingår självklart i den statistiska analys som ändå i slutändan lett fram till bedömningen att man vinner mer än man förlorar på att införa lagkrav. Börjar ansvariga myndigheter utreda hjälm vid ridning blir det säkert krav då de ser hur mycket pengar som finns att spara. Det handlar krasst om att minimera statsutgifterna för sjukvård och sjukförsäkring och maximera arbetsproduktion och därmed skatteintäkt. Även om man kan anta att den som är dum nog att konsekvent rida utan hjälm ändå inte har mycket bakom pannbenet att tillföra samhället är det ändå mycket mer ekonomiskt att se till att dessa skyddas, eftersom man självklart inte kan vara säker på att de avlider till följd av en allvarlig skallskada. Avlidande innebär förvisso en kostnadsförlust i form av den utbildning som staten bekostat utan att därefter få tillbaka full produktionstid, men trots allt en mer kostnadseffektiv utgång än grönsaksodling.

F-n Larson, ibland blixtrar du till;):bow:

Om vi ska diskutera sjukvårdens syn på hästrelaterade olyckor får man nog kräva en hel del tillbaka.
Om du krockar med en bil i 20 km/h så sker röntgen av nacke obligatoriskt. Med häst- NEJ!

Vet heller ingen ryttare som fått sin skalle CT-röntgad. Inte jag heller trots bevisad hjärnskakning.
Hockeyspelare som visst har farten, men 0 fallhöjd får det oxå- självfallet.

Menar att "flickidrotten" som har med hästar att göra- inte har så hög prioritet:mad: Återigen. Jämnlikhet? Jo tjosan.:crazy:

Om vi ska diskutera sjukvårdens syn på hästrelaterade olyckor får man nog kräva en hel del tillbaka.
Om du krockar med en bil i 20 km/h så sker röntgen av nacke obligatoriskt. Med häst- NEJ!

Vet heller ingen ryttare som fått sin skalle CT-röntgad. Inte jag heller trots bevisad hjärnskakning.
Hockeyspelare som visst har farten, men 0 fallhöjd får det oxå- självfallet.

Menar att "flickidrotten" som har med hästar att göra- inte har så hög prioritet:mad: Återigen. Jämnlikhet? Jo tjosan.:crazy:

Jag har CT-röntgats efter en hästolycka...

Säkerligen är det så via tillämpliga styrmedel från staten. Gudbevars så är ju hästsport en rikemanssysselsättning och de får klara sig själva på sina privatkliniker, enligt kvarliggande sosse-os. Men hockey, det é rediga knegargossar det, jajjemensan, även om de tjänar 120 miljoner per år t o m.

*KL*
Hur många tror ärligt att lagkrav på bilbälte och mc-hjälm har tillkommit för att skydda de enskilda medborgarna? I fallet med bilbälte är syftet lika mycket att skydda huvudet på en skatteintäkt som det är med mc-hjälmen. Att båda också kan vara skadliga vid användning ingår självklart i den statistiska analys som ändå i slutändan lett fram till bedömningen att man vinner mer än man förlorar på att införa lagkrav. Börjar ansvariga myndigheter utreda hjälm vid ridning blir det säkert krav då de ser hur mycket pengar som finns att spara. Det handlar krasst om att minimera statsutgifterna för sjukvård och sjukförsäkring och maximera arbetsproduktion och därmed skatteintäkt. Även om man kan anta att den som är dum nog att konsekvent rida utan hjälm ändå inte har mycket bakom pannbenet att tillföra samhället är det ändå mycket mer ekonomiskt att se till att dessa skyddas, eftersom man självklart inte kan vara säker på att de avlider till följd av en allvarlig skallskada. Avlidande innebär förvisso en kostnadsförlust i form av den utbildning som staten bekostat utan att därefter få tillbaka full produktionstid, men trots allt en mer kostnadseffektiv utgång än grönsaksodling.

:bow::bow::bow: Bästa i tråden:bow:

Säkerligen är det så via tillämpliga styrmedel från staten. Gudbevars så är ju hästsport en rikemanssysselsättning och de får klara sig själva på sina privatkliniker, enligt kvarliggande sosse-os. Men hockey, det é rediga knegargossar det, jajjemensan, även om de tjänar 120 miljoner per år t o m.

:bow::bow::bow:

Vad argumenterar du för? Åsikterna som de har här angående varför man bör använda hjälm? Du tycker ju lika dant?
Gör du ALLT så säkert som möjligt?

Jag förstår nog inte rikgit frågan.
Undrar du VARFÖR jag argumenterar - eller vad jag argumenterar för?

På frågan varför, svarar jag helt enkelt varför inte. :)

Vad gäller vad jag argumneterar för så tycker jag helt enkelt att det är upp till var och en att göra bedömningen om de vill rida med eller utan hjälm.

Oavsett om jag tycker att hjälm är en billig livförsäkring som det är dumt att inte ha så tycker jag att det är helt upp till alla andra att själva göra en egen bedömning.

Jag själv gör inte allt på på ett så säkert sätt som möjligt.
Jag använder inte cykelhjälm, jag använder inte säkerhetsväst när jag rider och ibland när jag ska åka kortare sträckor med mcn så sätter jag inte på mig hela stället utan åker i jeans och skinjackan.

Alla dessa saker är ju ganska "enkla" saker som häjer säkerheten - men jag väljer att inte göra det.
Jag gör en bedömning av mängden "besvär" och väger det mot den ökning av säkerhet som jag får - och sen gör jag en bedömning utifrån det.
Rätt eller fel - det är olika för var och en.

...ibland när jag ska åka kortare sträckor med mcn så sätter jag inte på mig hela stället utan åker i jeans och skinjackan.

Men mc-hjälm tar du på även på den där korta sträckan?

Jag kör både trav och rider. Skulla aldrig i mitt liv få för mig att varken rida eller köra utan hjälm. vad gör det säkrare att åka ur en vagn än att åka av hästen :confused: Sen finns de anledningar till att köra med hjälm för försäkringen man har genom licensen täcker inte om du gör dig illa :grin:

Tycker bara det är korkat, helt otroligt korkat.
Men vissa tror väl dem är odödliga.

KL

Har själv åkt av några gånger, en av dem fick jag åka prio 1 till akuten. Inget allvarligt men kunde blivit.

Eller när jag red ett 2årigt fullblod, stissigt som tusan. Hästen bockade fem- sex gånger innan den sprang rakt emot ridhusväggen för att sedan slänga sig åt vänster. Jag fortsatte rakt fram istället rakt in i ridhusväggen med huvudet före :crazy: Gick dock bra som tur va.

En av gångerna hamnade jag under hästen, blev sparkad i huvudet och trampad på. Fick en lätt hjärnskakning men kände knappt att hästen sparkade mig i huvudet tack vare hjälmen. Hade jag varit utan kanske jag inte suttit här idag.

:cool:

Senast ändrad:

Det där stämmer inte. Jag fördes som prio 1 till akuten pga hästolycka (eller ja, hästen klarade sig men jag åkte av. Hade ett blodtryck på 105/49 och va rätt...väck :p ) Jag fick CT och armbågsröntgen med en gång. Inga diskussioner där inte trots att jag vaknat och kände mig ok. De tvingade mig snarare :p

Jag gick omkull med hästen- hjälmen på o vaknade inte förrän efter 2 h på sjukan- ensam i ett rum o min första tanke var- HUR har de fått av mig ridstövlarna:confused::rofl:

Klev ut i korridoren o hörde personalen säga ifrån ett pers. rum- HUR kan man få en häst ÖVER sig?

Jaha. Var det så:idea:
Jag skulle inte få ringa heller. Skulle ha börjat på ett nytt jobb samma dag, hunden var kvar i stallet. Fick inget att äta, ej duscha o träffade ingen läkare förrän dagen därpå-om jag inte minns fel.
En kompis var bussig nog att komma med en stor Frukt o mandel:bow::banana: fin middag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: miumiu
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 451
Senast: Emanon
·
L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 362
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka