det här med att rida utan hjälm...

Sv: det här med att rida utan hjälm...

Men mc-hjälm tar du på även på den där korta sträckan?

Japp det gör jag, dels för att det är lag på det så klart - men även för att jag gör den avvägningen att "besväret" att ha hjälm är mindre än nyttan, precis som när jag rider.

Däremot tycker jag inte att besväret att dra på mig hela stället, ta med extra byxor i en rygga, byta om till "vanliga" byxor när jag kommer fram - byta tillbaka till stället när jag ska hem är värt det så att säga.
Jag tar hellre risken att jag ramlar o skrapar upp mig, för att vinna nöjet av att ta hojen i stället för bilen till träningen typ...

Eller när jag red ett 2årigt fullblod, stissigt som tusan. Hästen bockade fem- sex gånger innan den sprang rakt emot ridhusväggen för att sedan slänga sig åt vänster. Jag fortsatte rakt fram istället rakt in i ridhusväggen med huvudet före :crazy: Gick dock bra som tur va.

Men där skulle säkert en del ha gjort den bedömningen och avvägeningen att det är en väldigt onödig risk att sitta upp på ett stissigt fullblod på 2år. ;)

Hade det inte varit säkrare att träna och förbereda hästen mer för ridning så att den inte hade bockat, sprunigt rakt fram emot ridhusväggen.
Kanske du hade kunnat longera först, och haft någon som ledde dig - hade inte det varit mycket mindre farligt - hade du inte eliminerat många risker då?

Vad är farligast - att göra som du gjorde där eller att skritta till hagen utan hjälm på sin gamla trotjänare? :)

Hmmm..
Alltid när jag har behövt åka in (har hänt två gånger tror jag) har jag blivit prioriterad pga hästrelaterad olycka.

Sen skulle jag säga att jag slog huvudet idag i stallet, på den här skottkärreliknande saken man har torvbalar på. Det gjorde rejält ont. Trodde jag skulle svimma. Så vill man klara sig utan olyckor får man nog stanna hemma. Men att rida utan hjälm är bara onödigt och väldigt dumt.

Senast ändrad:

(tar jag av mig hjälmen måste jag ha tio minuter för att se presentabel ut i huvet :rofl:).

jag har samma problem, så när jag ridit brukar jag dra på mig en mössa så ingen kan se min "snygga" frisyr :D men på sommrarna är det dock lite svårare, kan ju inte komma i mössa när det är 20+ :angel:

jag minns när jag var liten.. jag kunde inte ha hjälm det var det värsta som fanns, men när jag red kunde jag ha det och var i stallet, nu när det bara kommer bättre och bättre hjälmar som faktiskt är sköna att ha på sig så vrf inte köpa en? de flesta som rider utan som jag hört tycker den är obekväm. men vadå det finns ju säkert hjälmar för allas huvud och önskemål.. enkelt, en hel uppsjö! finns ju till och med i massa färger :)

och sen är det en billig "räddare", än att kanske skada sig och aldrig mer kunna rida :(

Det är en vettig avvägning då skrapsår är ett mindre problem och även en spinalskada pga utebliven ryggplatta är också lättare att leva med än en allvarlig skallskada.

Jag tror på utvidgat lagkrav på hjälm (både cykel och häst) för att göra bruket så rutinmässigt det bara går och för att förtydliga exakt hur otufft och korkat det är att skippa hjälm. Att rida utan hjälm (förutom möjligen på högre klassers dressyrtävlingar för traditionens skull) är ungefär lika moget och coolt som de puckade EU-scoter ungarna som kör med intergralhjälmen uppdragen på skallen, dvs hakskyddsdelen över pannan.

Att rida utan hjälm (förutom möjligen på högre klassers dressyrtävlingar för traditionens skull) är ungefär lika moget och coolt som de puckade EU-scoter ungarna som kör med intergralhjälmen uppdragen på skallen, dvs hakskyddsdelen över pannan.

Ja, har du sett de snorisarna utanför stallet som kör moppe med hjälmarna så och på ett bakhjul, de ser ut som de ska tippa över närsomhelst?
På 70-vägen med hela Volvotrafiken bakom...skulle inte vara kul att köra över en 15åring på det viset...:eek:

Jag förstår inte vad tillit har med hjälm frågan att göra?

Det spelar liksom ingen roll hur mycket man litar på hästen, den kan snubbla och halka som vilken levande varelse som helst.

Men där skulle säkert en del ha gjort den bedömningen och avvägeningen att det är en väldigt onödig risk att sitta upp på ett stissigt fullblod på 2år. ;)

Hade det inte varit säkrare att träna och förbereda hästen mer för ridning så att den inte hade bockat, sprunigt rakt fram emot ridhusväggen.
Kanske du hade kunnat longera först, och haft någon som ledde dig - hade inte det varit mycket mindre farligt - hade du inte eliminerat många risker då?
Alla hästar longerades 5-10 minuter innan man satt upp
Vad är farligast - att göra som du gjorde där eller att skritta till hagen utan hjälm på sin gamla trotjänare? :)

Buke i ett nötskal...
Hade jag haft något val och vetat om det innan så lovar jag dig att jag hade INTE ridit den hästen :crazy: Men som sagt, det va mitt jobb att rida de hästar jag tilldelades... Och personen som va min arbetsgivare (mkt känd inom galoppen) va ingen man sa emot. Men absolut, hade det varit min häst hade den inte ens ridits i så ung ålder. Absolut inte mogen för det psykiskt.

Senast ändrad:

Du har dock missat en sak, hennes häst snubblar inte och hon rider inte där det finns risk för det heller ...

Hennes ord inte mina...

jag skulle aldrig våga rida utan.
jag har en nummer större hjälm på vintern, och för många år sen fick man som gåva från pollux, en jätteskön mössa i fleese,som e riktit tunn över hjässan,men som skyddar kinder o hals bra.

Ja, har du sett de snorisarna utanför stallet som kör moppe med hjälmarna så och på ett bakhjul, de ser ut som de ska tippa över närsomhelst?
På 70-vägen med hela Volvotrafiken bakom...skulle inte vara kul att köra över en 15åring på det viset...:eek:

Jo, det var precis Sävesnorisarna jag tänkte på faktiskt. Fan, om de ändå släpar med klumpintergralhjälmen, så hur svårt är det att trycka ned och knäppa. Det räknas ändå inte som att de burit hjälm om den sitter så om bängen tar dem, så det får nog ändå klassas som ytterligare ett snäpp ocoolare än att rida utan hjälm trots allt. Nä, det blir nog vissa frontskador på både din Pajero och min Discovery, även om jag har frontbåge, om man klipper en snoris som slår över med scoter, så det hade inte varit kul. Då man kommer bakifrån åker man garanterat på självrisken också och jag har 5000 spänn på vagnskada.

Ja Herregud:eek:
Man vet ju vilka deras morsor är, kanske dags för ett samtal. Hade själv blivit glad om någon informerat mig om vad min unge sysslar med när jag inte ser...
Man bara väntar på att något ska hända.
Lika säkert som att en häst kommer bli överkörd utanför Stall A med paddocken på andra sidan vägen när man kommer i kurvan i 90...:eek: och då stryker man garanterat med själv...

Sorry TS, för sidospår

Jag har dessutom sett ryttare utan hjälm vid den paddocken. Combot 90-väg ingen hjälm uppsutten säger mig bara en sak om utövaren, HJÄRNDÖD, både före som efter smällen som bara väntar på att bidra till statistiken. Saktar alltid ned till 65-70 då jag passerar där.

Tror jag skall kontakta Trafik- och infrastrukturdepartementet samt Jordbruksdepartementet om att de borde tillsätta utredningar med syfte att leverera förslag om nya hjälmtvång till lagstiftaren.

Buke i ett nötskal...
Hade jag haft något val och vetat om det innan så lovar jag dig att jag hade INTE ridit den hästen :crazy: Men som sagt, det va mitt jobb att rida de hästar jag tilldelades... Och personen som va min arbetsgivare (mkt känd inom galoppen) va ingen man sa emot. Men absolut, hade det varit min häst hade den inte ens ridits i så ung ålder. Absolut inte mogen för det psykiskt.

Jag säger inte att du inte borde ha gjort så - jag säger bara att det finns säkert de som skulle göra bedömningen att det du gjorde där var bra mycket farligare än att rida ett dressyrpass i manegen på sin gamla trotjänare utan hjälm.

Tolkningsfråga I gess, för jag tolkade det som att jag inte skulle ridit just den hästen just då. Men har redan svarat på varför jag gjorde det.

Sen förstår jag ändå inte, varför skiter man i hjälmen? Spelar roll om man rider unghäst eller gammal häst, finns yttre omständigheter som du inte kan påverka.

Om vi ska diskutera sjukvårdens syn på hästrelaterade olyckor får man nog kräva en hel del tillbaka.
Om du krockar med en bil i 20 km/h så sker röntgen av nacke obligatoriskt. Med häst- NEJ!

Vet heller ingen ryttare som fått sin skalle CT-röntgad. Inte jag heller trots bevisad hjärnskakning.
Hockeyspelare som visst har farten, men 0 fallhöjd får det oxå- självfallet.

Menar att "flickidrotten" som har med hästar att göra- inte har så hög prioritet:mad: Återigen. Jämnlikhet? Jo tjosan.:crazy:

Men jag har krockat mkt fortare än 20km/h och aldrig fått nacken röntgad. Och det jag hört från folk som jobbar med sjukvård är att alla vet att det är allvar om nån kommer in efter hsätolycka. Det är typ den sporten de skulle förbjuda helt om de fick välja. ;)

Läs noga så står det att fördelar och nackdelar är ungefär lika många. Jag tror inte att bältet kan skada mer än det räddar men det kan utvecklas mera så att även skadorna vid olycka kan minimeras.
Hjälmen hjälper enbart vid slag rakt mot huvudet. Den hjälper inte mot någon ting annat därför har jag sällan hjälm på mig.

Det är väl verkligen inte lika många fördelar som nackdelar med bilbälte:o. Visst, det finns väldigt få enstaka fall där an krockat i låg hastighet där man kanske hade kommit ännu lindrigare undan utan bilbälte, men det finns miljoner fall där man överlevt/överlevde tack vare bilbälte. (Tex när jag krockade bröt min farsa lite revben och sånt pga bilbältet, men det var ingenting jämfört med tjejen i andra bilen som inte hade bälte. Hon for genom rutan och fick svåra skallskador, vet inte om hon går ordentligt idag, typ tio år senare. ) Det är ganska typiskt, bilbältet kan ge lite småskador, men räddar de flesta till ett normalt liv när det gäller. Det är ju därför 100% av alla bilar har bilbälte idag, det är ju inte prydnad liksom.

Och ditt resonemang mot hjälmen var ju lite kosntigt, typ " den räddar mig bara från skallskador, hjälper inte ett smack mot stukningar och lårkakor, så jag vill inte ha den". Men alla gör förstås som de vill och gör sin egen bedömning. Men omgivningen reagerar förstås när folk pratar i nattmössan:D

Jag förstår inte vad tillit har med hjälm frågan att göra?

Det spelar liksom ingen roll hur mycket man litar på hästen, den kan snubbla och halka som vilken levande varelse som helst.

Sätter folk på sina hästar heltäckande benskydd dygnet runt också för att den KAN slå på sig och skada sig och kosta pengar och tid innan den blir frisk...?

Själv gör jag en bedömning av min häst för dagen och vad vi ska göra.

Känns väldigt obehagligt utan och bara för att jag inte har den just det passet så kommer det säkert hända ngt.

Instämmer med dig! Får också sådana tankar!

Har alltid hjämp på mig, spelar ingen roll vad det är för väder.
Är det en stekhet sommar så rider jag istället på kvällen eller på morgonen då det är svalare.

Är det en iskall vinter 15 minus som vi haft här i mina trakter så drar jag helt enkelt över hjälmen uppe på mössan! Det får vara lite trångt om huvudet och man får se ut som "hej kom och hjälp mig!" men hjälmen ska vara på!
Spelar heller ingen som helst roll att jag endast ska skritta ut på en häst som jag haft i 2 1/2 års tid och endast trillat av 1 gång!

(tur att kvinnan vaknade upp! :))

Sätter folk på sina hästar heltäckande benskydd dygnet runt också för att den KAN slå på sig och skada sig och kosta pengar och tid innan den blir frisk...?

Själv gör jag en bedömning av min häst för dagen och vad vi ska göra.

Slår du i skallen riktigt ordentligt skall du nog inte säkert räkna med att du någonsin blir helt frisk igen. Så din parallell till heltäckande benskydd är rätt svag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: miumiu
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 451
Senast: Emanon
·
L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 362
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka