det här med att rida utan hjälm...

Sv: det här med att rida utan hjälm...

*kl*

Jag har en hjälm som är köpt större så jag får plats med en mössa under vintertid, den är utprovad med en speciellt utvald mössa.
skulle aldrig komma på tanken att rida utan hjälm.

Har gjort det en gång på en clinic, men då fick jag med mig medisens hjälm som var för liten för mig. Ingen hjälm som fanns där passade mitt huvud tyvärr, var alldeles för stora.

Jag har en sk bombproof häst, men trots det har jag drullat av honom 2 gånger på 3½ år. Ena gången blev han skrämd av ett rådjur som flög upp framför oss i ett buskage. Andra gången gick han under en gren & tyvärr sopades jag ur sadeln. Ganska oskyldig avfallning. ;)

Rider alltid med hjalm och ska efter igar alltid anvanda hjalm vid hantering eftersom jag hamnade under en tre arig hingst som lyckades unvicka att trampa pa mig men det kunde ju gatt samre...sa hjalm pa hela tiden numera:)

*kl*

Dressyrtävlingar på högre nivå rids ju utan hjälm?

Ja, det är tillåtet att rida med hög hatt istället för hjälm i högre dressyr. Men man FÅR välja hjälm om man vill. Synd att inte fler väljer hjälmen....

jag rider alltid med hjälm. kan tänka mig att ta av den i fotosyfte, men då under ordnade former. min häst känner jag mig säker på att göra det.

har dock faktiskt ridit utan hjälm när jag skulle hämta pållen i hagen, hoppade upp o så fick han ta mig till stallet. :o men nu så tar jag på mig hjälmen om jag vill åka snålskjuts i hagen :angel:

Jag kör/åker bil utan bälte... De få gånger jag cyklar gör jag det utan hjälm....
Men jag rider aldrig utan hjälm....
Sedan tycker jag som många andra att där det finns barn ska man föregå med gott exempel och använda hjälm.

Ni som inte kan ha mössa under hjälmen sätt den utanpå:) Inte snyggt men inte f_n rider man bättre för att man ser bra ut....

Det sägs att golf är en farlig sport borde inte spelarna ha hjälm där.... Tänk att få en golfboll i huvudet det kan inte vara skönt:) Eller är deras kepsar vadderade....?

En av mina medryttarhästar stod i närheten av en golfklubb, det kändes bra att rida med hjälm kan jag säga. Speciellt när man hör "FOOOOOOOORREEEEEEEE" :rofl:

Fattar inte problemet med att ha en hjälm på huvudet :P Jag störs inte av den och fryser man så funkar det bra med en såndär mössa som är till för att ha under hjälem elr ett pannband..

Jag rider inte utan hjälm har tagit ett par uppsuttna bilder utan men i form av att hästen rör sig jag jobbar den. Nej. Efter två massiva olyckor varav en jag aldrig skulle överlevt utan hjälm så är livet mer värt än så.

Jag måste bara lägga in en luten (Stor :P) komentar här!

Skrev en uppgift i skolan för ett tag sedan om säkerhet och miljö i ett stall där jag tog upp just det här med att rida utan hjälm. Jag för min egen deltror att det ligger i att de stora "stjärnorna" rider utan och på så sätt blir det en status grej av det hela. Detta är ett stort problem och jag sitter just nu och knåpar ihop en liten föreläsning om just ryttarens utrustning och dess funktion, där just hjälmen kommer att ha en huvud (haha:D)del. Förstår inte varför man väljer bort den, det finns ju så många lättviktshjälmar om man nu tycker det är varmt och är det tvärtemot kallt, ja då kan man faktiskt ha mössa eller dyl under.

Så, hjälm på vid ridning!

Hade du valt hjälm på den nivån?

Får nog återkomma med svaret om jag skulle hamna på den nivån någon gång :) I dagsläget skulle jag aldrig någonsin rida utan hjälm och kan inte tänka mig att jag ändrar åsikt där - så det är inte otänkbart.

Visst kan man skylla sig sj, ens eget ansvar osv, men det tråkiga är att det är alla vi andra som betalar när folk skadar sig pga oförsiktighet eller noncharlans (inte menat att du skule vara det, men det finns alltid de som är) genom bla skatten. Hade fler varit försiktigare och tagit säkerheten i första hand (oavsett ridning eller körning i trafiken) så hade de pengarna kunnat läggas på helt andra saker.

Men vad har skatten med att göra om man rider utan hjälm? Skatt betalas in och går till försäkringsbolagen och försäkringen gäller inte om man rider utan hjälm.

Jag rider ALLTID med hjälm...oavett väderlek. Ramlade av senast i lördags och hade jag inte haft hjälm så hade jag förmodligen inte levt idag. :crazy: Slog i huvudet riktigt ordentligt... :crazy:

Den som inte bär hjälm (oavsett orsak) har förmodligen inte så mycket att vara rädd om! :cool:

knapplån

Jag har bara skummat tråden så jag hoppas att jag inte frågar något som redan är "avhandlat" mer eller mindre.

Tror ni att "folk" skulle använda hjälmen mer om de blev "snyggare"? Eller är det funktionen/säkerhet..?

Själv har jag funderat en del på detta då jag förhoppningsvis återupptar ridningen.

Men vad har skatten med att göra om man rider utan hjälm? Skatt betalas in och går till försäkringsbolagen och försäkringen gäller inte om man rider utan hjälm.

Jag skulle tro att det Victovie syftar på i sitt uttalande är att den offentliga sjukvården bekostas i största del med skattemedel. Försäkringsbolaget bekostar inte din sjukvård om du behöver till sjukhus...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: miumiu
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 451
Senast: Emanon
·
L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 362
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka