det här med att rida utan hjälm...

Sv: det här med att rida utan hjälm...

Men jag har krockat mkt fortare än 20km/h och aldrig fått nacken röntgad. Och det jag hört från folk som jobbar med sjukvård är att alla vet att det är allvar om nån kommer in efter hsätolycka. Det är typ den sporten de skulle förbjuda helt om de fick välja. ;)

Då kanske det är lokalt eller beroende av sjukhusets policy eller vilken personal som är i tjänst:crazy:

KL

de gånger jag inte haft hjälm vid ridning (25 års ridning kan tilläggas) kan jag enkelt räkna på ena handens fingrar.. de gånger har det skett pga att jag har haft keps på mig och trott att det varit hjälmen, har jag kommit på det i närheten av stallet så har jag vänt direkt även om det vid alla tillfällen varit min supersäkra gamla dam som ridits.

Vad jag enkelt konstaterat iaf vad gäller min omgivning så kan man dela in folk i två grupper, de som är uppväxta i stallet dvs föräldrar/syskon med häst använder alla hjälm alltid.. De som efter några år på ridskola köper sig en häst däremot... här finns de människor som kan tänka sig att rida utan hjälm (som sagt i min omgivning)

Kan det vara så att folk som är uppväxta med hästkunnigt folk har riskerna så inpräntade att de sitter i ryggmärgen?

Och som jag sa till en i stallet igår (skulle rida utan hjälm), att jag säger till dig att det är korkat är bara sör att jag bryr mig om dig och inte vill att det händer dig något..

ALLTSÅ sluta bli sura för att vi talar om för er att det är ett korkat val!! Vi bryr oss om er (uppenbarligen mer än vad ni ajälva gör) och vill absolut inte att det ska hända er något.

KL
Vad jag enkelt konstaterat iaf vad gäller min omgivning så kan man dela in folk i två grupper, de som är uppväxta i stallet dvs föräldrar/syskon med häst använder alla hjälm alltid.. De som efter några år på ridskola köper sig en häst däremot... här finns de människor som kan tänka sig att rida utan hjälm (som sagt i min omgivning)

Kan det vara så att folk som är uppväxta med hästkunnigt folk har riskerna så inpräntade att de sitter i ryggmärgen?

Vet inte riktigt om jag håller med om gruppindelningen här... har inga hästkunniga föräldrar eller syskon utan är helt och hållet uppfostrad på ridskola. Jag kan precis som du räkna antalet ridturer utan hjälm på en hand (de gånger jag ridit utan har varit av samma anledning dessutom - haft keps på och trott det var hjälmen, suttit av fort som rackarns när jag upptäckt det).

Har det snarare att göra med den kultur som finns i det stall/den ridskola som man är "hästuppväxt" i? Våra ridlärare var alltid väldigt noga med att rida med hjälm på anläggningen, dvs att vara goda förebilder.

När jag var på ridläger, i början av 90-talet, på en större anläggning så var det dock många vuxna som red utan hjälm. Detta får väl anses som anmärkningsvärt eftersom det kryllade av barn/ungdomar där. Minns dock hur jag och några av mina kamrater fick en känd svensk fd idrottare att rida med hjälm efter att ha ropat "var har du hjälmen då??" när han red förbi oss (hopptränade utan hjälm på utebanan). Dagen efter hade han hjälm på sig. :rofl:

Jag behöver inte en enda hand för att räkna gångerna jag ridit utan hjälm :) Det har aldrig varit acceptabelt att rida utan hjälm när jag lärt mig rida och det för jag mer än gärna vidare nu när jag själv har lektioner för barn..

Såg senast i somras en tjej ramla av på en skrittur (på gräs), hon hade ridhjälm på och fick ändå minnesförlust. Visste inte vem hon var eller var hon var. Jag fick bära henne tillbaka till stallet och det var ingen trevlig upplevelse att se en människa i sådan panik.

Jag har en sorglig erfarenhet av det. Min halv kusin dog för att han hade bältet på sig han som körde överlevde helt utan större skador. (lite blåmärken och skrubbsår) Så bältet kan vara lika bra som dåligt samma som hjälmen.

Utan att veta vad din stackars halva kusin råkat ut för så kan jag nog ändå säkert säga att säkerhetsbälten räddar liv väldigt många fler gånger än det skadar.

Ja, och......? Vad vill du säga med det?

jag bara undrar hur folk ställer sig inför det? om ni själva tävlade på den nivån, skulle ni rida in på arenan med hjälm då?

självklart är alla som inte använder hjälm mer eller mindre korkade, det är som alla säger en billig försäkring. Jag väljer dock medvetet att inte ha hjälm ibland under vissa omständigheter. Korkat eller inte.

Det går ju liksom inte att motivera för att inte använda hjälm, MEN jag kan ju bara säga varför jag inte gör det ibland. Vilket jag också gjort, och då fick jag riktigt fula personangrepp på mig. :mad:

Red ofta utan hjälm i min (korkade) ungdom, den var endast på vid hoppning o galopparbete. Så en vårdag skulle hästen sättas igång efter senskada, alltså bara en skrittrunda. Vaknar upp på intensiven tre dagar senare, med fraktur i pannloben och i skallbasen, det rann blod från mun näsa o öron, ingen rolig syn för den som hitta mig. Ytterligare 2 veckors sjukhusvistelse med dagliga cortisonsprutor,tills jag fick komma hem. Hade ofta huvud värk det året men blev turligt nog "helt" återställd. Hästen hade troligen (inga vittnen) ramlat i en nedförsbacke, o förmodligen när han rest sig satt en skodd hov strax ovanför vänster tinning. Nån däruppe tyckte tydligen att det inte va min tur än. Det konstiga är att som en del av er sagt att om jag inte -så händer det, innan jag gick ur stallet tänkte jag på hjälmen, men äh jag ska ju bara skritta:cool: Efter detta är naturligtvis kasken alltid på, även väst, efter vila då pållen kan bli lite övermodig.

Sen är det väl upp till var o en, men jag anser det lite självmordsbenäget att rida utan.

Delvis KL
Man bör se över hjälmens konstruktion.
min kompis ramlade av min häst- in i sargen framifrån. Hoppade ett hinder på medellinjen o sen var de inte överens om vart de skulle sen- en åt vardera håll.

Hjälmen buktar ut mkt vid nacken. Hon fick ngn form av whiplash o hade i flera år problem med halsmusklerna ner mot axeln.

Tänker på cykelhjälmar som ofta har en svans bakåt- disaster om man hamnar där.:eek:

Precis min tanke med.:bow:

Jag kör både trav och rider. Skulla aldrig i mitt liv få för mig att varken rida eller köra utan hjälm. vad gör det säkrare att åka ur en vagn än att åka av hästen :confused: Sen finns de anledningar till att köra med hjälm för försäkringen man har genom licensen täcker inte om du gör dig illa :grin:

Tycker bara det är korkat, helt otroligt korkat.
Men vissa tror väl dem är odödliga.
Det tycker nog 80-90% av alla som tränar och kör hästar monte däremot har nog 80-90% på sig hjälmen.

Alla gånger jag har trillat ur/blivit ur sparkad/hoppat(har hänt 1 gång) så har jag fått mycket ont i ryggen och fram för allt nacken när jag har haft hjälmen på mig. Och de gångerna jag inte haft den har jag klarat mig med de sedvanliga blåmärken som man får och lite ont i kroppen inget som inte ett ipren och ett järn på kvällen tar bort. Har aldrig blivit inkörd till läkare efter en olycka. Inte ens när jag faktiskt hade diskbråck åkte jag in lite dumdristigt men jag jobb att göra så det fick liksom vänta.

KL

Har själv åkt av några gånger, en av dem fick jag åka prio 1 till akuten. Inget allvarligt men kunde blivit.

Eller när jag red ett 2årigt fullblod, stissigt som tusan. Hästen bockade fem- sex gånger innan den sprang rakt emot ridhusväggen för att sedan slänga sig åt vänster. Jag fortsatte rakt fram istället rakt in i ridhusväggen med huvudet före :crazy: Gick dock bra som tur va.

En av gångerna hamnade jag under hästen, blev sparkad i huvudet och trampad på. Fick en lätt hjärnskakning men kände knappt att hästen sparkade mig i huvudet tack vare hjälmen. Hade jag varit utan kanske jag inte suttit här idag.

:cool:

Jag har såklart hjälmen på mig om det finns en större risk för att det skall hända något t ex vid körning av en ny häst jag inget vet om. Jag kan inte fatta varför man hoppar upp på ett stirrigt 2årigt fullblod ute den kan knappast varit riden mycket. Och om man skulle göra det skall man nog ha lite av en riddar rustning på sig:p:p du hade väl skyddsväst?
Tur att allt gick bra. :D

Det går ju liksom inte att motivera för att inte använda hjälm, MEN jag kan ju bara säga varför jag inte gör det ibland. Vilket jag också gjort, och då fick jag riktigt fula personangrepp på mig. :mad:

Fast om du läser ditt första inlägg igen så kommer du se vilken ton du hade i texten så då är det kanske inte så konstigt att folk reagerar. Det lät verkligen som om du tyckte att du var en sån cool tjej som satt och red runt utan hjälm. Sen om du tycker det eller inte må vara, men det var så du framstod i ditt inlägg.

Delvis KL
Man bör se över hjälmens konstruktion.
min kompis ramlade av min häst- in i sargen framifrån. Hoppade ett hinder på medellinjen o sen var de inte överens om vart de skulle sen- en åt vardera håll.

Hjälmen buktar ut mkt vid nacken. Hon fick ngn form av whiplash o hade i flera år problem med halsmusklerna ner mot axeln.

Tänker på cykelhjälmar som ofta har en svans bakåt- disaster om man hamnar där.:eek:

Fast då är nog hjälmen för stor det får den inte vara. På samma sätt som man inte får vara för liten för säkerhetsbältet i bilen då stryps man av det:crazy: Då behövs en extra säker barnkudde för att det ska hamna rätt.

Hjälmar måste vara i rätt storlek annars kan precis det där hända, den skadar nacken...

Cykelhjälmarna tror jag inte att det blir så med, jag tror sånt är utprovat noga numera, vad som händer vid olika smällar, OM de passar.

Jag har tex åkt av och hamnat på rygg så bakhuvudet fick en rejäl smäll, det är totalt livsfarligt utan hjälm:crazy: Vågar inte rida utan. OM jag tävlade tillräckligt högt skulle jag rida utan inne på banan om jag måste, men på framridningen hade jag nog hjälmen. Men det är inte aktuellt:rofl:

Har man ingenting att skydda så behöver man ju ingen hjälm :grin:

Har en gång kommit halvvägs ut i skogen och tyckte att det drog lite om huvudet :eek: jag hade mössa men glömt hjälmen! Jag var helt säker på att den stabile gamla ponny jag satt på skulle få frispel just den kvällen för att jag var utan hjälm så jag hoppade av och traskade hela vägen hem :p

Har idag en fyraåring och kan ibland tänka när jag ska träna dressyr eller bara ut och skritta; äh jag skiter i säkerhetsvästen. Men återigen så kommer domedagstankarna och västen åker på ändå... IFALL att... :angel:

Fast om du läser ditt första inlägg igen så kommer du se vilken ton du hade i texten så då är det kanske inte så konstigt att folk reagerar. Det lät verkligen som om du tyckte att du var en sån cool tjej som satt och red runt utan hjälm. Sen om du tycker det eller inte må vara, men det var så du framstod i ditt inlägg.

I så fall tolkades texten fel -medvetet eller inte- hos den som skrev personangreppet sen. För jag tolkar inte texten så och skrev den inte för att den skulle tolkas så. Och då kan man fråga först innan man går till angrepp vilket jag skrev i mitt andra inlägg :mad:

Jag har såklart hjälmen på mig om det finns en större risk för att det skall hända något t ex vid körning av en ny häst jag inget vet om. Jag kan inte fatta varför man hoppar upp på ett stirrigt 2årigt fullblod ute den kan knappast varit riden mycket. Och om man skulle göra det skall man nog ha lite av en riddar rustning på sig:p:p du hade väl skyddsväst?
Tur att allt gick bra. :D

Och eftersom du inte bemödat dig med att se om det inte redan finns svar på just den frågan så förstår jag att du inte förstår något.

Du gör väl som din arbetsgivare säger åt dig eller hur? Precis vad jag också gjorde :cool:

Ja, jag hade riktig tur och behöver väl knappast säga att jag inte red hästen mer...slutade ganska snart faktiskt, den djurhållningen va inget jag ville medverka i. Fy fan...

Senast ändrad:

Gud vilken otur men det kan verkligen hända oss alla!
Skulle dock aldrig rida utan hjälm i skogen!! Även om jag har världens snällaste häst:) Men däremot rider jag honom på banan hemma utan hjälm.
Rider dock aldrig unghästen utan hjälm heller då hade jag varit död för längesedan :d

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: miumiu
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 451
Senast: Emanon
·
L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 362
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka