det här med att rida utan hjälm...

Sv: det här med att rida utan hjälm...

Så du rider alltid med den bästa säkerhetsstigbygeln, använder ryggskydd?
Använder alltid hjälm när du cyklar? Åker skidor? Inlines? Dricker aldrig alkohol? Äter alltid nyttig mat? Röker inte?

Sluta att hojta om "våra skattepengar" - tänk bara vilken stor mängd olyckor som skulle kunna undvikas om vi helt enkelt SLUTAR att rida och handskas med hästar över huvud taget.
Vore inte då DET en ännu bättre lösning?

Jag avskyr när folk börjar att rya om att "ja, då ska ni leva på våra skattepengar om ni skadas" - ja men så kan man väll inte resonera.
Alla de som spelar fotboll då - det är en mycket skadedrabbad idrott med masor ben/fotskador som tar massor av pengar från sjukvården.
Och alla som kör motorcykel - oj, vad farligt och dyrt om någon kraschar - eller för den delen att åka bil!! Också jättefarligt.....

Vi gör ALLA saker som är mer eller minder farliga i vårt liv, och vi gör alla mer eller mindre bra val - en del åker cross, en del äter fet mat, en del dricker alkohol på helgen osv... vem bestämmer vilken av dessa saker som är "onödiga" risker?

Cyklar inte, dricker nästan aldrig alkohol och om jag gör det väldigt lite, har aldrig rökt, åker inte skidor och inlines heller..

Men det har inte med saken att göra. Åker du bil utan bälte?? Genar över motorvägen?? Kör med sommardäck vid glansis?? Sätter du dig på en oinriden unghäst och rider på en gång eller försöker du vänja den först??

Fotbollsspelare är ju livrädda för skador och har alla skydd dom kan ha utan att förhindra rörligheten. Man får ju ställa nöjet med utövandet mot riskerna men för den skull så behöver man ju inte ta onödiga risker!!

Om man med ett så enkelt sätt kan göra ridningen lite säkrare är det inte bra att göra det då? Eller vill du vara en belastning för samhället?? Man kan ju faktiskt försöka göra sitt bästa för att minska riskerna, inte bara köra på att ja ja händer det så är det väl meningen!

det finns inte så många gropar på en grusväg eller äng, jag har inte för vana att rida på osäkert underlag. och han har aldrig snubblat i dom snart 15 åren jag haft honom. så jag har inga som helst betänkligeter med att skritta honom barbacka i grimman, utan hjälm. ^^

skulle dock aldrig göra det med någon annan häst, finns nog inte mer än 1 promille av alla hästar som är som honom.

Du menar att hjälm vid ridning är totalt onödigt för att det finns så många andra risker:cool: Ja det var en logik som heter duga:rofl:

Eftersom det alltid kommer att finnas folk som utsätter sej så kan lika väl jag göra det också, så jag minsann får del av alla skattepengar. :angel:

Men de anhöriga då? De som drabbas av att du eller någon annan ligger med krossad skalle:confused: Det är detsamma det också,då? Det får dom ta - eftersom så många andra utsätter sej för så mycket risker.:cry:

Om man dör i en bilockycka för att man känner sej så fastlåst med bilbälte då?
Trist, men din ensak eller? Har du anhöriga? Har dom samma syn?

Men du läste inte vad jag skrivit va? :grin:
Varför blir du så upprörd?

Men jag ska försöka ta det pedagogiskt och tydligt en gång till.

Jag rider alltid med hjälm - jag tycker att det är en så enkel grej att slänga på sig och att det lätt är värt det lilla "besväret".
Så.. då har vjag annu en gång förklarat var JAG står - gick det fram den här gången?

Alla de här argumenten som du använder skulle man ju kunna använda som argument inte bara mot att rida utan hjälm, utan också mot att rida över huvud taget.
Eller mot att cykla (med eller utan hjälm), eller... ja, you name it...
Varför är det just HJÄLMGREJEN du harar upp dig på?

Det jag försöker förklara är att jag ogillar när folk försöker sätta gränsen för vad som är en onödig risk för andra människor än sig själva och sina barn.
Är det verkligen så att DU är den som är bäst lämpad att bestämma var gränsen för vad en onödig risk är - eller ska vi kanske låta det vara upp till var och en?

Det handlar inte om vad jag tycker är rimliga säkerhetsåtgärder, eller vilka risker andra tar - det jag försöker säga är att jag inte upprörs över att andra väljer att rida utan hjälm.
Jag tycker att det verkar dumt och onödigt - ja..

Vi kan väll börja med att konstatera att bilbälte, cyklehjälm för barn under 15 och mc-hjälm är lagstadgat - så det är inget vi behöver diskutera.

Men utöver dessa grejer så finns det ju så otroligt mycket vi kan göra just för att minska risken för skador.
Låt mig ge några exempel, så kan väll du sen tala om vilka av dessa du följer - och vilka som alla andra också bör följa (och vilka vi kan strunta i).

a) Rider alltid med säkerhetsväst?
b) Har alltid de bästa stigbyglarna?
c) Kollar sadelgjordens sömmar odyl före varje ridtur?
d) kollar tränsets sömmar före varje ridtur?
e) köper ny ridhjälm varje gång den råkar åka i golvet?
f) Rider alltid ut två och två?
d) Talar alltid om vilken rut du tänker rida?
e) Har aldrig hästen lös på gången, i boxen med öppen dörr?
f) Leder alltid hästen med grimmskaft?
g) Leder aldrig två hästar åt gången?
h) mockar aldrig med hästen i boxen (och om så, så är hästen uppbunden med huvudet från öppningen)?
i) använder alltid cykelhjälm?
j) Har alltid reflexväst när du är ute och går på kvällen (även i stan).
k) Äter alltid en bra och nyttig kost?
l) Tränar regelbundet?
m) Dricker inte alkohol?
n) Röker inte?
o) hanterar alltid unghästar med hjälm (även när du leder in från hagen) - eller förresten, har alltid hjälm när du leder in en häst från hagen.
p) tycker att barn ska ha hjälm när de klättrar i träd?

Sen just synen på det här med att man ska "få av skattepengarna" - ja, det är väll självklart?
För du menar väll inte att vi ska börja sätta upp regeler för hur man ska leva för att vara berättigad till sjukvård och ersättningar?

Senast ändrad:

KL

Nu ska jag åka till stallet och träffa lite människor som ska göra ett reportage om mig och hästen. Hjälmen kommer självklart finnas med, både på och bredevid hästen (tar jag av mig hjälmen måste jag ha tio minuter för att se presentabel ut i huvet :rofl:).

Jomen vissa basic regler gör större skillnad än andra, och finns därför med i nantionella betsämmelser/lagar. Därtill hör till exempel ridhjälm vid organiserad ridning och bilbälte vid bilkörning på allmän väg.

Jag har alltid ridhjälm, tycker det är en aning själviskt mot familjen osv om något skulle hända. Vända upp och ner på andras liv och sitt eget om man skulle bli hjärnskadad.

Cyklar inte, dricker nästan aldrig alkohol och om jag gör det väldigt lite, har aldrig rökt, åker inte skidor och inlines heller..

Men det har inte med saken att göra. Åker du bil utan bälte?? Genar över motorvägen?? Kör med sommardäck vid glansis?? Sätter du dig på en oinriden unghäst och rider på en gång eller försöker du vänja den först??

Men det har väll med saken att göra så så sätt att alla dessa saker är OCKSÅ "onödiga" risker.

Och nej, jag personeligen åker inte bil utan bälte (det är ju också lag på det)...
Däremot skulle jag väl kunna tänka mig att gena över motorvägen om det inte var nån trafik. :)
Att sitta upp på en oinriden unghäst "utan att vänja den" - ja, det beror väll på hur man ser det.
En del skulle ju aldrig i livet sätta sig upp på en unghäst utan att ha longerat med sadel, kuiti fast halmdockor, hängt på ryggen, blivit ledda runt med hästen hängades över ryggen på den osv... medan andra kanske anser att man inte behöver göra allt detta...
Så även här är det ju en subjektiv bedömning vad som är "farligt" och vad som är "säkert".

Fotbollsspelare är ju livrädda för skador och har alla skydd dom kan ha utan att förhindra rörligheten. Man får ju ställa nöjet med utövandet mot riskerna men för den skull så behöver man ju inte ta onödiga risker!!

Och ändå så är fotboll en av de mest skadedrabbade sporterna... och JAG tycker att det är en onödig risk att överhuvud taget spela fotboll.
Men det tycker så klart inte de som spelar fotboll.
Vem av oss har rätt och vem har fel?

Om man med ett så enkelt sätt kan göra ridningen lite säkrare är det inte bra att göra det då? Eller vill du vara en belastning för samhället?? Man kan ju faktiskt försöka göra sitt bästa för att minska riskerna, inte bara köra på att ja ja händer det så är det väl meningen!

Men varför, VARFÖR frågar du om jag inte tycker att det är värt att "med ett så enkelt sätt göra ridningen säkrare", om jag vill vara en belastning för samhället?

Kan du inte i stället läsa vad jag skriver? Att jag alltid rider med ridhjälm, att jag tycker att det är värt det lilla "besvär" det är att slänga på hjälmen?

Det jag försöker säga är precis som du säger att "man får ju ställa nöjet med utövandet mot riskerna" - och jag tycker inte att jag är den som ska tala om för dig eller nån annan var din avvägning ska landa.

Jomen vissa basic regler gör större skillnad än andra, och finns därför med i nantionella betsämmelser/lagar. Därtill hör till exempel ridhjälm vid organiserad ridning och bilbälte vid bilkörning på allmän väg.

Jag har alltid ridhjälm, tycker det är en aning själviskt mot familjen osv om något skulle hända. Vända upp och ner på andras liv och sitt eget om man skulle bli hjärnskadad.

Ja - och?
Har något av det jag skrivit på något sätt talat emot vad du skriver här?

En fråga bara - menar du att det är lag på hjälm vid organiserad riding? Var står det?

rsprungligen postat av axel Visa inlägg
Rider ofta utan hjälm, men inte då jag vet att hästarna är överförfriskade.
Nej, det hoppas jag verkligen! :rofl: :rofl: :rofl: Var får de spriten ifrån? :D
Hoppsan:o
Fast idag red jag en sdn- med hjälm:grin:
Har stått i mindre hage i snart 14 da´r- helladddad:bump:

Tur att fuxmärren tycker om sin matte o biter ihop:love:

Men det har väll med saken att göra så så sätt att alla dessa saker är OCKSÅ "onödiga" risker.

Och nej, jag personeligen åker inte bil utan bälte (det är ju också lag på det)...
Däremot skulle jag väl kunna tänka mig att gena över motorvägen om det inte var nån trafik. :)
Att sitta upp på en oinriden unghäst "utan att vänja den" - ja, det beror väll på hur man ser det.
En del skulle ju aldrig i livet sätta sig upp på en unghäst utan att ha longerat med sadel, kuiti fast halmdockor, hängt på ryggen, blivit ledda runt med hästen hängades över ryggen på den osv... medan andra kanske anser att man inte behöver göra allt detta...
Så även här är det ju en subjektiv bedömning vad som är "farligt" och vad som är "säkert".

Och ändå så är fotboll en av de mest skadedrabbade sporterna... och JAG tycker att det är en onödig risk att överhuvud taget spela fotboll.
Men det tycker så klart inte de som spelar fotboll.
Vem av oss har rätt och vem har fel?

Men varför, VARFÖR frågar du om jag inte tycker att det är värt att "med ett så enkelt sätt göra ridningen säkrare", om jag vill vara en belastning för samhället?

Kan du inte i stället läsa vad jag skriver? Att jag alltid rider med ridhjälm, att jag tycker att det är värt det lilla "besvär" det är att slänga på hjälmen?

Det jag försöker säga är precis som du säger att "man får ju ställa nöjet med utövandet mot riskerna" - och jag tycker inte att jag är den som ska tala om för dig eller nån annan var din avvägning ska landa.

Jag skrev "du" eftersom du så starkt försvarade att man har rätt att rida utan hjälm!

Så du anser att den fria viljan har rätt i allt så länge det inte finns en lag? Tycker du att det är ok att dina pengar går till saker som lätt hade kunnat undvikas med lite sunt förnuft? Och nöjet finns väl kvar trots att man har hjälm på huvudet?? Det handlar ju inte om att gå till ytterligheter och förbjuda all sk farlig sport men att man kan väl efter bästa förmåga försöka skydda sig bäst det går i alla fall!! Just huvudet är ju faktiskt ganska känsligt.

Även om fotbollen nu är den mest skadedrabbade idrotten så försöker ju i alla fall utövarna skydda sig, tror inte att dom väljer vilka gympadojjor som hellst och dom har ju alltid benskydd.. Tror knappast dom skulle ge sig ut i sandaler för att det är varmt om fötterna..

Du skriver oxå att du skulle kunna tänka dig att gena över motorvägen om det inte är ngn trafik. Men då väljer du ju det just för att du då anser att det är hyffsat säkert, medans du förmodligen väljer att gå runt om det är mkt trafik. Skulle du tycka det var ok om massa människor blev påkörda och krävde vård + det lidande som deras anhöriga utsätts för, för att dom ville ta den närmaste vägen och tyckte att det händer så mkt ändå? Man är ju ändå aldrig säker, det finns så mkt farliga saker här i världen så dör/skadas man så gör man...

Vad jag vill säga att jag tycker det är dumt att ta onödiga risker och att rida utan just hjälm tycker jag är en väldigt onödig risk. Den hindrar inte utövandet på ngt sätt, om den är väl inpassad så känns den knappt och lite värme har väl knappast ngn dött av.. Jag kan faktiskt inte hitta ngt hållbart argument för att inte rida med hjälm!

Inte olagligt, men det är krav på CE-märkt hjälm under organiserad ridning i alla klubbar anslutna till ridsportförbundet iaf.

Jag skrev "du" eftersom du så starkt försvarade att man har rätt att rida utan hjälm!

Hmm.. ja, jag tycker väll iof inte att jag har gått ut speciellt starkt och försvarat folks "rätt" att rida utan hjälm.
Jag säger bara att jag faktiskt inte bryr mig speciellt mycket om nån gör det.
Och bara så där "for the record" - folk har rätt att rida utan hjälm om de vill..

Så du anser att den fria viljan har rätt i allt så länge det inte finns en lag?

Självklart inte - om du lyckas läsa in DET i mina inlägg så kan jag inte göra annat än att förundras. :)
Jag anser att vi förutom lagar och förordningar har massor av moraliska och etiska regler att följa... självklart.

Men jag sa bara att vi kan lämna bilbältets, mc-hjälmens och bar under 15 års cykelhjälm utanför diskusionen efter som att det är lag på att använda detta, så det användandets vara eller icke vara är helt ointressant för den här diskusionen.

Tycker du att det är ok att dina pengar går till saker som lätt hade kunnat undvikas med lite sunt förnuft? Och nöjet finns väl kvar trots att man har hjälm på huvudet?? Det handlar ju inte om att gå till ytterligheter och förbjuda all sk farlig sport men att man kan väl efter bästa förmåga försöka skydda sig bäst det går i alla fall!! Just huvudet är ju faktiskt ganska känsligt.

Japp - jag tycker att det är helt ok att mina skattepengar används till saker som lätt kunnat undvikas.
Tex sportskador, skador som uppkommit pga att folk cyklat utan hjälm, skador som uppkommer pga att folk inte sett sig för innan de kliver rätt ut i vägen o blir påkörda av en bil, skador som uppkommer när nån hamnar i ett fylleslagsmål på krogen, skador som har sin grund i för lite/fel motion, skador/sjukdommar som uppkommer pga att man har ätit fel mat eller rökt eller... ja... you name it.
Självklart skulle jag tycka att det vore bra om folk tog mer hand om sig - men å andra sidan så har även jag laster som jag inte vill avstå ifrån.
Och jag ser faktiskt inget problem med att min granne får cancerbehandling trots att hon röker.

Sen inte sagt att jag personligen tycker att det på nått sätt skulle vara dumt med hjälm.

Även om fotbollen nu är den mest skadedrabbade idrotten så försöker ju i alla fall utövarna skydda sig, tror inte att dom väljer vilka gympadojjor som hellst och dom har ju alltid benskydd.. Tror knappast dom skulle ge sig ut i sandaler för att det är varmt om fötterna..

Men JAG tycker att det vore bättre att de inte spelade alls... vem av oss har rätt?

Du skriver oxå att du skulle kunna tänka dig att gena över motorvägen om det inte är ngn trafik. Men då väljer du ju det just för att du då anser att det är hyffsat säkert, medans du förmodligen väljer att gå runt om det är mkt trafik.

Ja - jag gör bedömningen att det är hyffsat säkert att gena över mottorvägen om det inte är någon trfik. Precis som jag går mot rött ljus om det inte finns några bilar innom synhåll - just för att jag gör bedömningen att det är hyffsat säkert.
Det finns säkert de som INTE skulle gör den bedömningen - vem av oss har rätt o vem har fel?

Skulle du tycka det var ok om massa människor blev påkörda och krävde vård + det lidande som deras anhöriga utsätts för, för att dom ville ta den närmaste vägen och tyckte att det händer så mkt ändå? Man är ju ändå aldrig säker, det finns så mkt farliga saker här i världen så dör/skadas man så gör man...

Men så ÄR det ju - en hel massa människor blir påkörda helt i onödan varje dag.
Pga att de genar över vägen utan att kolla, att de är ouppmärksamma osv...
Och jag har sabsolut inga problem med att dessa får vård.

Vad jag vill säga att jag tycker det är dumt att ta onödiga risker och att rida utan just hjälm tycker jag är en väldigt onödig risk. Den hindrar inte utövandet på ngt sätt, om den är väl inpassad så känns den knappt och lite värme har väl knappast ngn dött av.. Jag kan faktiskt inte hitta ngt hållbart argument för att inte rida med hjälm!

Jag håller med dig - jag tycker också det.
Men jag känner inte samma upprördhet som många verkar göra över att de finns de som inte tycker precis som jag, och så gör en annan bedömning av riskerna.

Inte olagligt, men det är krav på CE-märkt hjälm under organiserad ridning i alla klubbar anslutna till ridsportförbundet iaf.

Och som jag sa så tycker jag att det är en självklarhet att rida med hjälm på anläggningar där det är påbjudet.

Jamen det jag menar är att det finns ju en orsak till varför vissa sker finns med i lagtexter och regler medan andra inte gör det. Saker som bedöms som livsavgörande finns ofta med i lagar och eller allmänt vedertagna regler, medan till exempel handskar mer räknas som allmänt vett för att slippa skavsår. :)

Är ju ingen hockeyspelare som envisas med att gå in i rinken utan hjälm för att visa upp den nya frisyren eller crossförare som vill ha mössa på örona istället för hjälm. Även fast man har en snäll häst händer ju både det ena och det andra. Har halkat omkull på asfalt med en 26 år gammal ponny. Bekanta har gått omkull på de mest oväntade sätt. Jag har även slagit huvudet i grenar några ggr och varit glad över hjälmen när man kommit i galopp längs nån åkerkant utana tt hästen gjort minsta lilla fel.

Jag har alltid hjälm vid ridning. Och det är inte bara för min egen del. Det är även för hästarnas, min sambos och familjens skull.
Hur skulle mina djur få det om jag inte fanns där längre och kunde ta hand om dem? Hur skulle min sambo och mina föräldrar må om jag försvann?
Jag känner inte bara ett ansvar gentemot mig själv, utan tänker även på hur en allvarlig olycka skulle påverka de som är praktiskt eller känslomässigt knytna till mig.
Sedan vet jag för egen del inte vad jag skulle ta mig till om jag inte kunde rida eller ha kvar mina hästar. En stor del av mitt liv skulle bli meningslös.
Det är mycket, mycket enklare att sätta på sig en livsförsäkring i form av en hjälm!

Jag kan inte göra något annat än att hålla med dig i ditt resonemang.:bow::bow:

Jag är nog mer upprörd att mina skattepengar går åt till att betala vissa högt uppsatta människor alldeles för höga löner än att dom går till folk med sportskador.

*kl*

För ett antal år sedan jobbade en vän till mig i ett tävlingsstall. En av hennes kollegor satt och red (utan hjälm) när hästen fick fullständigt spel och drog rakt in i stallet med ryttaren kvar på ryggen. Det resulterade i att hästen gick omkull över ryttaren i gången. Tjejen krossade bäckenet, bröt en arm, punkterade ena lungan och fick en kraftig huvudskada. När min vän hade fått in hästen i en box och kom fram till tjejen andades hon inte längre. Min vän fick dock liv i henne med första hjälpen och kunna rimga ambulansen. Dessvärre dog hon på natten. Detta tog förstås min vän oerhört hårt och jag har varit en ganska nogrann "hjälmryttare" efter detta.

Det har dock hänt att jag ridit utan hjälm även efter detta. Och jag skäms ärligt talat över mig själv när jag gör det. Är så j-la onödigt och jag tänker på tjejen som inte klarade sig. På någotvis känner jag mig skyldig henne att ha hjälm på mig.

Kan tillägga att jag aldrig kör utan bilbälte heller. Är yrkesförare och kör 8-10.000 mil om året. Jag i princip bara väntar på att något ska hända. Har inte cyklat på måååååånga år, men om jag gjort det regelbundet hade jag nog använt hjälm då med.

Jamen det jag menar är att det finns ju en orsak till varför vissa sker finns med i lagtexter och regler medan andra inte gör det. Saker som bedöms som livsavgörande finns ofta med i lagar och eller allmänt vedertagna regler, medan till exempel handskar mer räknas som allmänt vett för att slippa skavsår. :)

Ja.. men de saker som är lagstadgade är ju en sak..... hjälm när man rider är inte en av de sakerna.

Är ju ingen hockeyspelare som envisas med att gå in i rinken utan hjälm för att visa upp den nya frisyren eller crossförare som vill ha mössa på örona istället för hjälm.

Kanske beror lite på vad man väntar sig?
Tex en konståkare sätter ju inte på sig hjälm varje gång de åker skriskor....

Även fast man har en snäll häst händer ju både det ena och det andra. Har halkat omkull på asfalt med en 26 år gammal ponny. Bekanta har gått omkull på de mest oväntade sätt. Jag har även slagit huvudet i grenar några ggr och varit glad över hjälmen när man kommit i galopp längs nån åkerkant utana tt hästen gjort minsta lilla fel.

Ja men jag säger ju inte att jag tycker att det är tokigt med hjälm...
Däremot får jag nog säga att jag har varit med om fler olyckor med cykel och moped där hjälm varit bra än vad jga varit med om på häst.
När jag tänker efter så har jag nog faktiskt inte varit med om någon olycka där hjälmen gjort någon skillnad (fast att jag fick min första häst när jag var 7år.)
Och trots det rider jag med hjälm... men andra gör kanske andra riskbedömningar än mig.

Vad argumenterar du för? Åsikterna som de har här angående varför man bör använda hjälm? Du tycker ju lika dant?
Gör du ALLT så säkert som möjligt?

kl
Jag har hjälm, det har vart väldigt få undantag, oftast har jag missat ta på mig hjälmen när jag har haft mössa, och kastat mig av med andan i halsen. Räknar min häst som 70% säker, fast vi jobbar på det!
Så nu har jag en fråga till er, jobbar ni på era hästar osäkerhet?
Jag har vissa i vårt stall, där hästarna har vart rädda för i år ett visst ställe i ridhuset, kan inte gå förbi soptunnan på stallgården, fastän den ALLTID står där. Ingen har gjort något för att förbättra det. (jag ser det som ren olat) Gör ni sådant, övar med olika "läskigheter"?

Jag använder så gott som aldrig hjälm den är mest bara i vägen och om man skulle ramla av så år det av min åsikt att man skadar sig mera om man har den på sig än om man inte har den. Detta gäller dock trav och inte ridning.

Jag tror mera att en säkerhetsväst med ryggradsskydd skulle vara bra då dom flesta olyckor slutar med skada på ryggrad och inte i skall frakturer.
Jag blev ursparkad för snart 3 år sedan med diskbråck som följd jag hade hjälmen på mig och slog ned på rygg på en sten frusen bana då jag landade med ryggen först blev det en våldsam knyck i nacken, som tur bara med nackspärr som följd. Det kunde lika gärna slutat med whiplash.

Så jag är mycket kluven i hjälm frågan. Lite ny teknik i utvecklingen med hjälmar som skyddar men inte är för varma eller tunga. På vintern är det bara att köpa en större hjälm och sätta en mössa eller liknande under. Men på sommaren finns det inget man kan göra:cry::confused:

Jag använder så gott som aldrig hjälm den är mest bara i vägen och om man skulle ramla av så år det av min åsikt att man skadar sig mera om man har den på sig än om man inte har den. Detta gäller dock trav och inte ridning.

Du kan ju inte vara riktigt sann:cool: Jag är av den åsikten att man skadar sig mera om man använder bilbälte än om man är utan:grin:

Jag blev ursparkad för snart 3 år sedan med diskbråck som följd jag hade hjälmen på mig och slog ned på rygg på en sten frusen bana då jag landade med ryggen först blev det en våldsam knyck i nacken, som tur bara med nackspärr som följd. Det kunde lika gärna slutat med whiplash.

What? Blev du ursparkad för att du hade hjälm? Nu vet jag ju inte riktigt hur tung en travhjälm är men en ridhjälm är ju absolut INTE så tung att den skapar någon whiplash-skada vid avfallning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: miumiu
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 451
Senast: Emanon
·
L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 362
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka