det här med att rida utan hjälm...

Sv: det här med att rida utan hjälm...

Usch så otäckt. Rider alltid med hjälm, tycker det är väldigt onödigt att få skador som kan undvikas. Sådana som inte kan undvikas ens med hjälm får man ju ändå och de gör ont nog för min del, jag behöver inte utsätta mig för mer än så...

Har sett en aktiv hoppryttare ramla av i skritt förbi en brevlåda, hästen inte svår alls, skrittade på längs samma väg de ridit flera ggr i veckan men den bestämde sig i sista stund för att brevlådan var farlig och tog ett skrittsteg snett bakåt från brevlådan för att sedan lugnt skritta vidare ½ m längre från lådan. Ryttaren hann få upp handen men missade halsen och föll med överlivet bredvid halsen. Hann få tag runt halsen och landade på fötterna, allt gick rätt långsamt och behärskat till, alltså inget hopp från hästens sida ens. Uppenbarligen hade ryttaren tankarna någon helt annan stans för normalt sitter man utan problem kvar en sådan gång.

En kompis blev trampad i huvudet under vattnet av sin häst en gång när de var och badade, han var dock inte alls lätt så hur hon ens kunde komma på tanken att rida honom utan hjälm förstår jag inte. Förutom det faktum att de andra äldre i hennes stall ofta red utan hjälm, då.

Nej, hjälmen vill jag inte vara utan och de få gånger jag satt mig på en häst utan hjälm känns verkligen skallen som ett äggskal. Skulle förmodligen ramla av bara för att jag inte har någon på mig!

Sedan vill jag faktiskt slippa hitta någon annan med krossad skalle, tror jag skulle ha svårt att gå vidare med mitt liv efter något sådant, faktiskt.

KL

Jag måste dock säga att jag är dålig på att ha hjälm när jag tömkör och longerar... Det händer att jag inte ens har handskar. Men det känns lixom som en annan grej faktiskt, det känns inte lika farligt att tömköra utan hjälm som att rida utan.
Jag har ridit utan en gång, och det var på en träning. Jag och pappa hade packat, lastat och åkt. Liiite sena var vi också. Halvvägs kommer jag på att jag har glömt hjälmen. Pappa konstaterade att då fick jag helt enkelt rida utan.

Jag rider aldrig utan hjälm. Kan inte se någon som helst anledning till att göra det.
Gjorde det i min ungdoms glans dagar när jag ansåg att jag var en riktig läckerbit. Hjälmen förstörde ju min snygghetsimage. Blev sedan rejält avslängd...not very funny. Numera är jag gammal och inte riktigt lika läcker längre så därför kan hjälmen lika gärna sitta på.

Absolut. I alla fall svenskarna!!! :bow: Det är ju också fler av de "riktigt duktiga" som alltid rider med hjälm

:rofl: :angel:

KL

Men jag förvånades över Ridsports reportage på Zangersheide. Tjejen som var med på bild både red och hoppade utan hjälm. Nedanför bilderna finns det en liten notis som säger att tidningen rekomenderar att man rider med hjälm. Det känns lite motsägelsefullt ändå. Först ha med bilder på en tjej som säkerligen har idolstatus hos ganska många andra. Och sen klistra in en pytteliten text för att rädda tidningen? Sånt stör jag mig på något gruvligt :mad:

En kompis blev trampad i huvudet under vattnet av sin häst en gång när de var och badade, han var dock inte alls lätt så hur hon ens kunde komma på tanken att rida honom utan hjälm förstår jag inte. Förutom det faktum att de andra äldre i hennes stall ofta red utan hjälm, då.

Sedan vill jag faktiskt slippa hitta någon annan med krossad skalle, tror jag skulle ha svårt att gå vidare med mitt liv efter något sådant, faktiskt.

:eek: O herregud! Hur gick det med henne?

Det är en annan sida av problemet ja... De säger att det är deras eget ansvar om de rider utan hjälm, men det är ju alla anhöriga och folk runt omkring som får ta hand om dem om det händer en olycka :(

Senast ändrad:

kl.

Är det inte så att dom flesta allvarliga olyckor sker när man INTE sitter på hästen??
Alla ni som alltid använder hjälm, använder ni säkerhetsväst då också?

MEN det har däremot (till skillnad från ridningen) mycket att göra med horsemanship. Hur hanteringen går till, onödiga risker man tar osv. Som att ta av alla benskydden från samma sida, stå långt ifrån och borsta svansen, ta in hästarna för sent osv... Självklar hade hjälm säkert räddat några men allra oftast handlar det om axlar, armar, händer, ben och fötter. Ridning där emot har oftare skallskador.

Det känns som att hjälmen är 100%-ig fram till man har passerat LA-klasser. Sedan är man så "duktig" att man inte längre trillar av:devil:
Ryttare som man sett sedan de var 5 år och alltid haft hjälm börjar plötsligt inte behöva den mer. Löjligt...
Händelser som verkligen visar hur lätt det händer en olycka;
Det var en hoppträning, vuxna duktiga ryttare, duktiga hästar. Deltagarna står samlade runt tränaren för instruktioner när en av hästarna börjar klia sig mot sitt ben. Hur det går till vet ingen, men bettet fastnar i matingalen och hästen får panik, reser sig rakt upp och ryttaren trillar av. De andra hästarna blir naturligtvis oroliga och börjar trampa runt och där ligger hon mitt bland alla hästhovar. Som tur var skadades ingen men detta var från STILLASTÅENDE hästar och olyckan var framme på en tiondels sekund.
Efter ett träningspass skrittar ryttaren av på långa tyglar. Hon ber att få sin dricka, MER med ett sugrör i. Hästen går lugnt men när drickan är slut hörs ett "slurpljud". Hästen blir rädd och tar ett jätteskutt framåt. Den helt oförbedda ryttaren far av bakåt och slår huvudet i kanten på sargen. Det hände inget farligt, hjälmen skyddade henne men om hon inte haft den...? Detta var också en duktig ryttare och en snäll häst.

Jag kan dock räkna in mig till dem som gärna tar av hjälmen när det är fotografering... Skitdumt eftersom hjälm och häst bör höra ihop, men det är så det är. Jag antar att jag får vänta tills jag får en obehaglig upplevelse i den situationen.

Jag förstår inte, varför måste du vänta på en ny obehaglig händelse/olycka för att ta på hjälmen även vid fotografering? Anledningen till att ha hjälm är ju just för att när det händer så är man skyddad, inte om det händer.
Du har väl sett min ridbana på bilder ett par gånger? Sandbotten och med ett stenagärde längs ena långsidan, ser helt harmlös ut. Tryggt ställe eftersom man ridit där så mkt och aldrig hänt ngt, fram tills en dag, när jag nästan höll på att rulla över stenagärdet. Ponnyn tog ett litet galoppsprång åt sidan samtidigt som hon tappade balansen lite, plötsligt ligger vi över gärdet med mitt ben fastklämt och jag kände hur vi höll på att fortsätta runt.
Jag fattar fortfarande inte hur vi klarade av att stanna på rätt köl, men det var med ett hårsmån. Man var minst sagt lycklig över hjälmen...

Vid ett annat tillfälle skrittade jag ut med en vän, ponnyerna var verkligen som de sa, bombsäkra med stort B. Efter 20min skritt snubblar kompisens ponny till av okänd anledning och hon rycks ur sadeln och landar på huvudet framför hästen. Tänk om hon inte haft hjälm?
Vi skulle ju bara skritta....

Det är så lätt hänt, och man vill som genuin hästmänniska inte behöva höra om olyckor som kunnat undvikas genom en ynka hjälm, ditt livs billigaste livsförsäkring.

Jag rider alltid med hjälm. Har varit med om två rejäla ridolyckor och har hästar som man inte rider utan hjälm.

Red förr utan hjälm men då på min c-ponny och endast på banan.

Jag vet!!! Det är helt stört. Jag har aldrig tagit av mig hjälmen för foto. Jag jobbar på att få bort tankarna, den här tråden är i alla fall jätte bra att läsa i. Så just nu har jag inga sådana ambitioner :D

Skriv på och avskräck mig!!! :bump:

*kl*

Jag har ALLTID hjälm, även vid fotografering.
Min ponny litar jag verkligen på, men jag tar inte av hjälmen för det.
Har även väst på mig, även om jag bara ska ut och skritta en runda barbacka.
Har hjälm när jag tömkör, och skrittar hästarna för hand.

Speciellt i hanteringen av min unghäst som ha stått på boxvila i 5 månader nu.
Hon är pigg och glad, och hon kan få glädjeryck och försöka bocka iväg.
En gång sparkade hon och träffade min armbåge, en annan var det mitt på lårmuskeln, har haft hovarna kring huvudet och jag skulle aldrig vra utan hjälm då.

Jag skulle inte vilja hitta någon som har trillat av oc spräckt skallen.

DET GÖR ONT NÄR KROPPEN GÅR SÖNDER.
Jag vet.

Har läst hela tråden. Själv resonerar jag som så att jag har en hjärna och en kropp båda är jag rädda om. Därför blir det alltid säkerhetsväst på och hjälm på oavsett om jag bara ska ta en skrittur på den gamla trotjänaren eller jobba mer med den yngre förmågan. Har även hjälm och väst när jag markarbetar hästarna, finns ingen anledning att inte ha det. Känner förövrigt en familj vars dotter dog efter att hästen reste sig på väg till hagen, han blev skrämd. Hon hade inte turen på sin sida utan fick en hov i pannan och avled tyvärr. Hon var mycket hästvan, uppvuxen på gård med hästar runtomkring sig men det hjälpte inte denna gången tyvärr utan hon blev inte äldre än 14 år. Det är många år sen nu men det har påverkat mitt säkerhetstänkande mycket. En olycka händer så lätt, oavsett vana så är det levande djur det ska vi inte glömma.

Senast ändrad:

Jag skulle aldrig sätta mig på en häst utan hjälm om det inte var absolut tvunget (typ om jag av någon magisk anledning skulle vakna upp en morgon och rida OS i dressyr på eftermiddagen). Jag brukar ta på mig hjälmen så fort jag kommer ut i stallet, och den stannar på huvudet tills jag låser dörren bakom mig. En del skrattar åt mig, men det gör de nog inte längre den dagen när den argsinta PRE-skimmeln med sexton skarpa hovar sparkar in pannbenet på någon av blotta farten.

Vi har i vår klubb en tidigare extremt duktig tävlingsryttare. Jobbade på heltid med tillridning av hästar och utbildning av elever.
Efter en olycka UTAN HJÄLM är hon idag lycklig att vara i livet. Men hon har en hjärnskada hon aldrig blir fri ifrån, kan inte jobba, går illa, han promenadrida snäll extremt lugn häst. Närminnet är kass (presenterar sig för gamla, gamla vänner), talet är släpigt, halva ansiktet "hänger inte med"....

Skall jag fortsätta beskrivningen?? Kanske onödigt att tillägga att jag inte ens sitter upp på hästen utan hjälm.

PS. Glömde... longerar även med hjälm. En annan gammal ryttare i klubben finns inte i livet efter en longeringsolycka med en unghäst. Många år sedan nu, men det sitter i bakhuvudet på en. Jag var på 70-talet skötare till hans sista tävlingshäst.

Senast ändrad av en moderator:

Jag bryr mej inte i att det är kallt eller så, utan knölar snällt in mössan under hjälmen. Har en speciell att använda när det är kallt, som är nåt nr större, så att mössan får plats. Och så har jag alltid min ryttar gps med mej, ifall jag trillar av och slår mej fördärvad iallafall trots hjälm. För man är ju inte odödlig fast man har den på.
Har ridit nån gång utan. Men tror inte jag gör det igen. Vad som helst kan ju dyka upp, så att hästen blir skrämd. Dessutom har jag varit med om så många som farit av, fast de bara varit ute på en lugn skrittur. Senast en kompis som vaknade upp avsvimmad ute på en åker och inte visste vad som hänt. Hästen stod brevid och åt gräs. Hon vet ej hur länge hon legat avsvimmad osv. Hon hade dock hjälm, men den hade spruckit. Så man kan ju bara spekulera i, hur det skulle gått utan.

Usch vad hemskt =/

Jag skulle aldrig sätta mig på en häst utan hjälm... har hänt nån gång då jag hade min "lägg en bomb framför mig och jag reagerar inte ponny" och hoppade upp i hagen för att ta oss till grinden.

Men jag har varit med om en ridolycka (6 år sen nu) som gav.. grov hjärnskakning, punkterad lunga, 2 brutna revben. m.m m.m m.m

Kommer inte ens ihåg min ambulansfärd eller de första dagarna på lasarettet.

Då hade jag både hjälm och väst. Jag hade varit stendöd om jag varit utan.

Så aldrig någonsin att jag skulle rida utan hjälm, har nästan alltid även säkerhetsväst. Rider oftast utomhus i alla väder och har en unghäst med mycket temprament även om hon har ett stort hjärta och inte vill något illa. Visst jag litar på henne till 100% annars så skulle jag ha misslyckats med inridningen av henne. Men aldrig att det skulle få mig att ta av hjälmen.

*kl*

Jag red utan hjälm senast idag....

kan inte rida med det om det är kallt, då fryser jag fast efter 2 minuter... tjockt pannband eller mössa vid kallare än minus 5 typ...

på somrarna rider jag inte heller med hjälm om det är för varmt... då blir det keps...

men när jag rider ut i skogen har jag typ alltid hjälm... utom idag då jag började på ridbanan och hakade på en stallkompis i skogen efter en stund.. ej planerat men men..

*kl*

Ska kanske börja med att berätta att jag själv alltid rider med hjälm.
Dels för att jag tycker att det "kostar lite i besvär" i jämförelse mot att ha nått som skyddar huvudet, men även för att föregå med gott exempel.

Däremot så stör jag mig inte alls på att en del inte använder hjälm.
Om man vistas på en ridskola, eller en annan anläggning där hjälm är påbjudet så ska man självklart ha hjälm... men annars, det tycker jag är upp till var och en.

Ja, hjälmen är en billig livförsäkring - men det är ju en säkerhetsväst också... handen på hjärtat, har ni alla det alltid?
Och cykelhjälm - har ni alla det?

Som jag ser det så får man passa sig lite så att man inte trillar i "tryghetsfällan".... dvs att man grderars sig med all sköns olika skydd och åtgärder i en sådan utsträckning att man glömmer bort att leva.
Vid någon punkt kommer man ju till en gräns där säkerheten blir så rigorös att den begränsar våra liv - och var den gränsen går är nog olika för alla?

Att komma dragandes med argumentet att det "kostar för skattebetalarna" tycker jag är lamt - om vi skulle ta hänsyn till det så skulle vi väl knappast hålla på med våra stora farliga hästar över huvud taget.
Och kom inte med argumentet att "men det är ju en sån liten grej" - för om man ser på det så kan man alltid hitta "en liten grej till" som gör att säkerheten ökas ännu lite mer - och vem bestämmer när gränsen för vad som är en "vettig nivå" är nådd.
Är det jag, du eller nån annan??

Senast ändrad:

Fryser om vadå? En hjälm är ju tjockare än en mössa. Är det öronen så finns ear-bags.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: miumiu
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 451
Senast: Emanon
·
L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 362
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka