det här med att rida utan hjälm...

Sv: det här med att rida utan hjälm...

Visst kan man skylla sig sj, ens eget ansvar osv, men det tråkiga är att det är alla vi andra som betalar när folk skadar sig pga oförsiktighet eller noncharlans (inte menat att du skule vara det, men det finns alltid de som är) genom bla skatten. Hade fler varit försiktigare och tagit säkerheten i första hand (oavsett ridning eller körning i trafiken) så hade de pengarna kunnat läggas på helt andra saker.

kl

Jag hade fått för mig förra hösten att jag ville rida utan hjälm... Har ingen aning om varför, men så var det. Men nu står vi på en ridskoleanläggning så det kommer förstås inte på fråga. Samma höst skrittade jag ut på storhästen (som fortfarande vande sig vid sitt lite mer friare liv och inte hade all koordination i kroppen) på terrängbanan. Det hade frusit på men där gräset var högre fick man bra fäste. Självklart kutar en hare, som varit osynlig, fram 2m från hästen som flyger i luften. Jag ser att vi kommer närmare de korta gräset (där hon kommer halka med den energin) och drar till i tygeln. Hästen står obalanserat på två ben och jag tänker att jag kommer få henne över mig. Därefter gjorde jag allt instinktivt. Vi skulle gått runt om det inte varit för mitt upptäckt över att jag fortfarande drog i tygeln så jag släppte och hästen sätter sig ner istället och ramlar åt sidan. Jag rullar iväg bort från hästen eftersom jag fortfarande agerar instinktivt att jag riskerar att bli mos. Där dog mina tankar att rida utan hjälm :p "Bra, nu behöverjag inte gå omkull på ett tag". Jag brukar alltid tänka att det är bra att jag ramlar av för då har jag gjort det. Man påminns om risker osv.

Jag kan dock räkna in mig till dem som gärna tar av hjälmen när det är fotografering... Skitdumt eftersom hjälm och häst bör höra ihop, men det är så det är. Jag antar att jag får vänta tills jag får en obehaglig upplevelse i den situationen.

Tycker just att de duktiga ryttare som får "hemma-hos-reportage" oftast föregår med gott exempel o har hjälm på alla bilder:bow:

Tycker just att de duktiga ryttare som får "hemma-hos-reportage" oftast föregår med gott exempel o har hjälm på alla bilder:bow:

Ha ha, jag jag minns en gång när en tidning var på en anläggning för att göra reportage om en hoppryttare och den personen inte ens hittade sin hjälm just då så det jagades runt efter en hjälm och till slut fick jag låna ut min som inte direkt satt bra:rofl:

KL
Jag rider alltid med hjälm, man vet aldrig vad som händer, även om jag skulle inbilla mej att jag satt kvar i alla lägen (vilket jag inte inbillar mej) så kan jag inte göra något åt om hästen tex snubblar på ett olyckligt sätt och står på öronen. Även om ingen av hästarna varit särskilt snubbliga öht utan snarast tvärtom säkra på foten. Men man vet aldrig.

Förr kunde jag rida utan hjälm men i och med att jag haft barn som har ridit sen dom föddes nästan så har det inte varit något val, man måste mena det man säger. Och sen den tiden har det blivit så starkt i mitt medvetande att jag känner direkt om jag inte har den på mej, om jkag nån enstaka tankspridd gång skulle glömma, det känns att något är fel och då hämtar jag den.

Sen kan man ju tänka att man inte har så mycket att skydda där innanför och då är ju klart hjälmen inte så viktig:angel:

Usch hoppas hon inte får några komplikationer efter skadan!

Har en s.k. "häst som jag litar på till 110% och inte är rädd för något" för så är det verkligen, men jag har åkt av honom trots det. Så hjälmen lämnas aldrig i stallet!

Förutom vid enstaka fototillfällen när han står still eller endast skrittas.

skillnaden är att min verkligen ÄR 100%. finns inte många hästar som är det!

Jag skulle aldrig ens tänka tanken på att rid utan hjälp- använder dessutom alltid väst med.

Jag var på Ullared och köpte en microfleecemössa att ha under hjälmen. superskön!!!

Jag använder alltid hjälm, fast inte när jag badar, anser det som onödigt om man ramlar av i vattnet med hjälm så kan man kanske drunkna vem vet ?
men jag har en snäll ponny vid de flesta tillfällena men använder ändå hjälmen, vi gick omkull för nu snart två veckor sen på en hoppträning, hon landade fel efter ett hinder och vi gjorde som en kullerbytta, hade jag inte haft hjälm hade jag nog fått hjärnskakning lr något värre då jag fick ponnyn över mig xD dock så bestämde jag mig för att inte använda västen den dagen då det var 15 minus, dumt gjort!!
så använd hjälm! även säkerhetsväst vid hoppning ;)

skillnaden är att min verkligen ÄR 100%. finns inte många hästar som är det!

Såna hästar finns faktiskt inte, det finns mer eller mindre säkra hästar men t o m det värsta gamla ök kan råka snubbla illa, eller det kan hända saker runt er som du inte har en chans att påverka.

Det är trots allt levande varelser vi sitter på. Sen fattar jag inte att det är så viktigt att rida utan hjälm att man måste göra det, det finns rätt ok luftiga hjälmar nuförtiden.

Men jag är väl för gammal för att bry mej om frisyrer:p

kl.

Är det inte så att dom flesta allvarliga olyckor sker när man INTE sitter på hästen??
Alla ni som alltid använder hjälm, använder ni säkerhetsväst då också?

Jag rider utan hjälm ibland men det är inte speciellt ofta. Nu på vintern har jag ett fleecepannband under hjälmen för att inte förfrysa öronen:)

Jag får typ "tvångstankar". Det känns som om jag skulle skita i hjälmen så skulle det bara hända någonting den dagen. Nej jag har ridit med hjälm sen jag var 5 och har inte planerat att sluta med det än på ett tag iaf. Jag är så van och det känns som att det är lagom farligt att rida ändå. Även en snäll häst kan halka på vilken isfläck som helst.

precis så e jag också. Har nångång tänkt tanken att inte ta hjälmen men genast ångrat mig. för de händer med största säkerhet nåt just den dagen.

Har haft egen häst sen 5års ålder o har ridit utan hjälm två gånger under de åren.

kl.

Är det inte så att dom flesta allvarliga olyckor sker när man INTE sitter på hästen??

Om det nu är så (statistik tack) så varför rättfärdigar det att rida utan hjälm menar du? Sen är det väl egentligen meningen att man skall bära hjälm vid all hantering av hästar.

Tror inte ett smack på allas ursäkter till helt säkra hästar..

Min kompis var ute och red på sin 100 % säkra häst som ALDRIG skulle kasta av henne eller göra något för att hon skulle trilla av. Hon travade i normalt tempo i mycket svagt nerförslut. Plötsligt går hästen omkull, ryttaren trillar av och hästen landar ovanpå henne... Hon fick ingen smäll i huvudet och hon bar hjälm, men tänk om hon inte haft hjälmen på sig!

Skulle själv aldrig kunna rida utan hjälm, trots att jag aldrig trillat av min häst (haft henne i drygt ett halvår). Fick hjärnskakning förra gången jag trillade av, med hjälm, och det räcker för att övertala mig.

Det var en fråga. Sen rättfärdigar det naturligtvis inte men jag tycker egentligen att fokuset på säkerhet blir lite skevt ibland. Risken för att man skadar sig i samband med hästar är ganska stor.

*KL*

Precis som någon/några redan skrivit om sig själva, så får jag jättedåligt samvete och massa tankar om jag ens funderar på att rida utan hjälm. "Jag kommer flyga i backen så det visslar om det och sitta förlamad i rullstol resten av livet"

Min häst är jättelugn, hon skulle inte försöka få av mig med flit och hon är säker på foten men ändå skulle det så lätt kunna hända något som varken jag eller hästen kan inverka på.

jag rider alltid med hjälm.
jag tömkör alltid med hjälm.

förstår faktiskt inte dom ryttare som hemma sitter o rider utan hjälm frivilligt.
dom kommer ångra sig den dagen olyckan är framme.

den dagen jag for av hästen oturligt så landade jag med huvudet först.
Läkaren sa att det va en jäkla tur att jag hade hjälm.
blev sjukskriven i ca 8 mån. hade antagligen inte skrivit här om jag ridit utan hjälm. Förstår inte varför folk ska envisas med att rida utan.
Jag har även ridit en hel del med säkerhetsväst, men har inte funnit ngn som sitter bra. Köpte 4 stycken på raken, men ingen satt bra tyvärr. Hade gärna ridit med det också.

Ingen häst är 100% säker, ingen! Det är djur, inte robotar.
Bara o jämföra med människor. finns såna som alltid är lugna, inte hetsar upp sig..men även den lugnaste människa kan skvätta till eller halka på isen eller snubbla. Varför skulle inte ens häst kunna göra det också.

Hejsan.

En 100% säker häst finns inte, isåfall är den död.
En häst är en levande varelse som kan reagera på ett sätt som du inte har räknat med och en olycka kan då fort hända.

Sedan tycker jag att det är viktigt att vara en bra förebild för dom yngre ryttarna ;) dom ser ju hur vi äldre/mer erfarna gör. Och risken är stor att dom tar efter vår dummhet och gör likadant.

Mina tjejer har hjälm vid all hantering av hästarna, även från marken, dvs leda, longera, promenera osv, dom är så van så det går på ren automatik att hjälmen åker på.

Ha en fortsatt trevlig dag/ Nisse :bump:

Kan bara hålla med föregående talare till punkt och pricka.

Det stora problemet är ju trots allt att man aldrig kan säga annat än att ridning är en farlig sport ur många perspektiv. Hjälm är självklart för mig. Har gjort en dykning framåt ur sadeln från en 182 cm hög häst och landat på huvudet på en stenhård grusväg. Hade inte gått bra utan hjälmen om man säger så. Nu fick jag bara en rejäl hjärnskakning, lite sträckningar och diverse intressanta blåmärken.

Har också vurpat av min kuse som är 171 cm hög i full galopp i skogen. Landade på en knippe rötter, slog i hela mig. Var den gången lika glad över hjälmen som skyddade huvudet som säkerhetsvästen som gjorde att jag inte knäckte revbenen. Det hade jag nog gjort utan eftersom jag hade fruktansvärt ont över revbensbågen i ett par veckor efter vurpan.

Utrustning kan inte göra ridning säkert, men det kan bli bra mycket säkrare!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: miumiu
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 451
Senast: Emanon
·
L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 362
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka