det här med att rida utan hjälm...

Sv: det här med att rida utan hjälm...

*kl*

Jag red utan hjälm senast idag....

kan inte rida med det om det är kallt, då fryser jag fast efter 2 minuter... tjockt pannband eller mössa vid kallare än minus 5 typ...

på somrarna rider jag inte heller med hjälm om det är för varmt... då blir det keps...

Du får ursäkta men du låter som en sån som tycker det är lite (läs mycket) imponerande att rida utan hjälm:angel: Dina skäl är ju löjliga - du fryser inte med hjälm om du har öronmuffar eller de olika typer av "mössor" som finns att ha under, med mkt tunt tyg under hjälmen och tjockare runt öron och nacke.

Men det är ju säkert så att du sitter så mycket säkrare än nån annan, din häst fastnar aldrig i något, snubblar aldrig och det händer er aldrig något oväntat. :angel: Så länge småbarnen kan se hur häftig du är och att du minsann gör som du vill, och skiter i vad man borde,(lite utlopp för rebellen inom dej kanske....) så spelar lite hjärna mer eller mindre ingen roll :angel:

Du får som sagt ursäkta men det är intrycket av ditt inlägg.

Senast ändrad av en moderator:

Du får ursäkta men du låter som en sån som tycker det är lite (läs mycket) imponerande att rida utan hjälm:angel: Dina skäl är ju löjliga - du fryser inte med hjälm om du har öronmuffar eller de olika typer av "mössor" som finns att ha under, med mkt tunt tyg under hjälmen och tjockare runt öron och nacke.

Men det är ju säkert så att du sitter så mycket säkrare än nån annan, din häst fastnar aldrig i något, snubblar aldrig och det händer er aldrig något oväntat. :angel: Så länge småbarnen kan se hur häftig du är och att du minsann gör som du vill, och skiter i vad man borde,(lite utlopp för rebellen inom dej kanske....) så spelar lite hjärna mer eller mindre ingen roll :angel:

Du får som sagt ursäkta men det är intrycket av ditt inlägg.

Vad är det här för påhopp, du känner inte mig och du känner inte min häst, du vet inte hur jag tänker, vart jag rider, hur jag rider.. Du har inte ens frågat mig, du bara antar och skriver. :mad:

Helena Lundbäck har inte hjälm när hon hoppar sina hästar hemma, då står hon också på en stor anläggning där det finns mycket barn. Hon kanske också spelar allan ballan enligt dig?

Naturligtvis har jag provat öronmuffar och hjälmunderlad men det har inte fungerat. Bara för att det fungerar på dig så behöver det inte fungera på alla..

Senast ändrad:

Vad är det här för påhopp, du känner inte mig och du känner inte min häst, du vet inte hur jag tänker, vart jag rider, hur jag rider.. Du har inte ens frågat mig, du bara antar och skriver. :mad:

Ja utifrån vad du skriver bedömer jag, det är sant. Det lät väldigt nonchalant och märkligt öht. Tyvärr tycker jag det.

Läs vad andra skrivit om olika olyckor och försök att tänka lite seriöst på det hela.

knapp

Nu när vi är inne på det här med hjälmens vara eller icke, hur många av er cyklar utan hjälm?
Det gjorde jag dagligen till stallet i över ett års tid. Jag cyklade omkull en gång, och efter det var det verkligen obehagligt. Men när jag cyklat ett tag efter det så var det lugnt, då kände jag inget behov av hjälmen.
Det är lite konstigt, att man vänjer sig så snabbt vid att strunta i säkerheten...

Cykelhjälm!!! - det är fanimej livsfarligt att cykla med alla bilidioter som finns. Jag har nästan lust att bli påkörd bara för de ska lära sig något!

Det ska jag köpa om jag så nån gång köper en egen cykel

Senast ändrad:

Jag menar det! Anledningen till att jag körde omkull var för att jag väjde för två idioter :mad: Men inte började jag åka med hjälm, trots att jag knappt kunde gå i en vecka :angel:

Fast det här med hjälm har rent allmänt förbättrats.

Jag har tidigare "när jag var ung" :p åkt alpint. Var aktiv parralellt med ridnignen. Då var det inte en enda hjälm på ungdomar/vuxna. Nu har ALLA hjälm. Jag blev helt chockad. Förut var hjälm sällsynt i skidbacken förutom på barn, nu är det fullt!!! :banana:

Samma sak med cykelhjälm. Massvis med vuxna som har hjälm (i alla fall här). Det är bara ungdomar som växt upp med att se vuxna utan som inte har (där bland jag, men det ska jag ju ändra på med en egen cykel i framtiden:D)

I skidbacken har jag alltid hjälm, även om jag tycker att den är jobbig. Mina päron har det däremot inte. Lite konstigt faktiskt. Pappa cyklar hjälm när han träningscyklar och kör med hjälm när han kör sin Harley. Harley = hjälm, cykeln = utan hjälm.

Jag står på en ridskola så folk är noga med att ha hjälm när det är elever där. Min tränare kan fuska lite ibland, senast i går när hon satt upp på min häst. Men då var det inga ridskoleelver i ridhuset, bara äldre privatryttare.

*knapplån*

Jag rider numera alltid med hjälm

och

RyttarGPS! :bump:

Ingen ska behöva leta efter mig om det händer något. Min familj loggar bara in och ser precis var jag är. Gud vad skador förvärras snabbt om det dröjer innan hjälp hinner fram. För att inte tala om vad människor runtomkring mår dåligt och är oroliga när de letar i flera timmar!

Jag har varit med om olyckor med 110%-säkra hästar. Det finns så mycket "yttre omständigheter" man inte kan påverka. Man kan bli påkörd av en bil, en hund kan anfalla..

KL

Jag har alltid hjälm när jag rider, alltid alltid. Har råkat sitta upp en gång utan då jag hade keps på mig, men hoppade av på en gång när jag märkte att den inte var på. Har efter min olycka i våras där jag bröt några kotutskott ofta säkerhetsväst på mig också.

Andra får göra som de vill, men jag kan villigt erkänna att jag inte vill hitta någon med allvarliga skallskador för att den inte har använt hjälm. Dessutom så händer det att tanken flyger förbi om att; där fanns inte mycket att skydda, nej...

*kl*

Jag har också alltid hjälm och för ett år sedan var jag väldigt tacksam för det. Åkte av min häst och slog i huvudet - minns ingenting av hela den dagen och första minnet är när jag vaknar och ligger på sjukhus.

Var aldrig medvetslös (vad jag vet), kom ner med hästen till stallet för egen maskin och var vaken hela tiden men var som en repig gammal skiva och upprepade samma saker hela tiden. Åkte på en rejäl hjärnskakning och hade dåligt närminne i en vecka efteråt.

Två gånger har jag suttit upp utan hjälm, då har jag haft keps och trott att jag haft hjälmen på mig. Satt av så fort jag upptäckte det, då jag är helt övertygad om att något skulle hända just pga att jag inte har hjälmen på.

Har svårt att förstå varför man väljer att rida utan hjälm, men "tomma lador behöver inget tak" som det heter... ;)

*kl*

Och jag känner en som slog i huvudet som bara attan när hon när ramlade när hon var ute och joggade - så det är lite farligt också...

Helt seriöst - kan vi inte försöka köra den här diskusionen utan det svartvita absoluta rätt eller fel tänkandet?

Vad är det som gör att folk blir så vansinnigt upprörda över att nån rider utan hjälm... JAG använder alltid hjälm, men jag förstår inte den här "upprördheten" över de som väljer att inte göra det.
Det är väll deras val - ungefär som att man väljer att rida med eller utan säkerhetsväsat, cykla med eller utan cykelhjälm, köra motorcykel med eller utan ryggskydd, åka slalom med eller utan hjälm, köra inlines med eller utan handledsskydd osv...
Varför är just RIDHJÄLMEN så laddad?

Vad är det som gör att folk blir så vansinnigt upprörda över att nån rider utan hjälm... JAG använder alltid hjälm, men jag förstår inte den här "upprördheten" över de som väljer att inte göra det.
Det är väll deras val - ungefär som att man väljer att rida med eller utan säkerhetsväsat, cykla med eller utan cykelhjälm, köra motorcykel med eller utan ryggskydd, åka slalom med eller utan hjälm, köra inlines med eller utan handledsskydd osv...
Varför är just RIDHJÄLMEN så laddad?

Jag kan ju bara svara för mig själv och anledningen till att jag agerar och tänker som jag gör har väl mycket att göra med att jag sedan 6 års ålder blivit drillad att man alltid ska ha hjälm när man rider. Jag har också ramlat av tillräckligt många gånger för att veta och förstå hur illa det kunde ha gått om jag inte använt hjälm.

Jag tycker att det är precis lika korkat att köra/åka mc utan hjälm, skinnställ och andra skydd, eller att åka utför utan hjälm.

Att jag inte reagerar (men antagligen borde) lika starkt på folk som cyklar utan hjälm eller åker inlines utan handledsskydd osv. handlar nog mycket om att jag inte är uppväxt med det tänket. När jag lärde mig cykla fanns det inte ens cykelhjälmar (jag hade en VM-hjälm på huvudet, snyggt som sjutton :p). Inlines kom när jag var alldeles för gammal för att vara med överhuvudtaget :rofl:

Jag skulle dock inte säga att jag blir upprörd när någon rider utan hjälm (om det inte är på en anläggning framför barn/ungdomar för då SKA man banne mig föregå med gott exempel). Det är deras val, deras liv, men jag tycker fortfarande att det är korkat.

*kl*

Själv rider jag alltid med hjälm trots att jag bara har åkt av 3 ggr på över 20 år..

Kan tycka att det är oansvarigt att rida utan hjälm, även om jag till viss del kan förstå att man tycker att det är "mitt" liv och jag gör som jag vill..

Men har ni tänkt på att det kanske inte är bara ni som får sota för det om ngt skulle hända..

Hur kul är det för ambulanspersonal att hämta en person med svåra skallskador som lätt kunde ha undvikits?

Ska ni själva bekosta vården som ni kommer behöva?

Skulle inte tro det utan det blir samhället som får betala = våra skattepengar.. Vid svåra skador så kanske ni inte ens kan jobba ngt mer och vad ska ni då leva på, jo våra skattepengar!!

Jag vet inte om jag är så sugen på att betala massa skatt för att ni ska kunna få vård för skador som kanske lätt kunde ha undvikits genom en så enkel grej som att sätta på sig hjälm!!

Jag skulle dock inte säga att jag blir upprörd när någon rider utan hjälm (om det inte är på en anläggning framför barn/ungdomar för då SKA man banne mig föregå med gott exempel). Det är deras val, deras liv, men jag tycker fortfarande att det är korkat.

Nej men det är ju EN sak - jag tycker också att det känns väldigt onödigt att rida utan hjälm.
(Och som du säger - på en anläggning där det är påbjudet att använda ridhjälm så som ridskolor mm så borde det vara en självklarhet).
Det är ju en sån enkel sak att bara sätta på sig lixom... men det tycker säkert de som alltid har cykelhjälm också - medan jag själv känner att "blir det lag på cykelhjälm så går jag fan hellre".
Så.. ja, det är ju olika för olka folk...

*kl*

Själv rider jag alltid med hjälm trots att jag bara har åkt av 3 ggr på över 20 år..

Kan tycka att det är oansvarigt att rida utan hjälm, även om jag till viss del kan förstå att man tycker att det är "mitt" liv och jag gör som jag vill..

Men har ni tänkt på att det kanske inte är bara ni som får sota för det om ngt skulle hända..

Hur kul är det för ambulanspersonal att hämta en person med svåra skallskador som lätt kunde ha undvikits?

Ska ni själva bekosta vården som ni kommer behöva?

Skulle inte tro det utan det blir samhället som får betala = våra skattepengar.. Vid svåra skador så kanske ni inte ens kan jobba ngt mer och vad ska ni då leva på, jo våra skattepengar!!

Jag vet inte om jag är så sugen på att betala massa skatt för att ni ska kunna få vård för skador som kanske lätt kunde ha undvikits genom en så enkel grej som att sätta på sig hjälm!!

Så du rider alltid med den bästa säkerhetsstigbygeln, använder ryggskydd?
Använder alltid hjälm när du cyklar? Åker skidor? Inlines? Dricker aldrig alkohol? Äter alltid nyttig mat? Röker inte?

Sluta att hojta om "våra skattepengar" - tänk bara vilken stor mängd olyckor som skulle kunna undvikas om vi helt enkelt SLUTAR att rida och handskas med hästar över huvud taget.
Vore inte då DET en ännu bättre lösning?

Jag avskyr när folk börjar att rya om att "ja, då ska ni leva på våra skattepengar om ni skadas" - ja men så kan man väll inte resonera.
Alla de som spelar fotboll då - det är en mycket skadedrabbad idrott med masor ben/fotskador som tar massor av pengar från sjukvården.
Och alla som kör motorcykel - oj, vad farligt och dyrt om någon kraschar - eller för den delen att åka bil!! Också jättefarligt.....

Vi gör ALLA saker som är mer eller minder farliga i vårt liv, och vi gör alla mer eller mindre bra val - en del åker cross, en del äter fet mat, en del dricker alkohol på helgen osv... vem bestämmer vilken av dessa saker som är "onödiga" risker?

Det är ju en sån enkel sak att bara sätta på sig lixom... men det tycker säkert de som alltid har cykelhjälm också - medan jag själv känner att "blir det lag på cykelhjälm så går jag fan hellre".
Så.. ja, det är ju olika för olka folk...

Ska väl erkänna att jag inte använder cykelhjälm (just nu har jag dock ingen cykel, då folk envisas med att stjäla den hela tiden:devil:) men på senare tid har jag faktiskt funderat på om man inte ska skaffa sig en hjälm tillsammans med nästa cykelinköp. Har ju känt på en ordentlig hjärnskakning i år (även om det var hästrelaterat) och det räcker så. Numera finns det ju dessutom rätt snygga hjälmar och jag har inte direkt en frisyr som lider av det heller. :p

Så du rider alltid med den bästa säkerhetsstigbygeln, använder ryggskydd?
Använder alltid hjälm när du cyklar? Åker skidor? Inlines? Dricker aldrig alkohol? Äter alltid nyttig mat? Röker inte?

Sluta att hojta om "våra skattepengar" - tänk bara vilken stor mängd olyckor som skulle kunna undvikas om vi helt enkelt SLUTAR att rida och handskas med hästar över huvud taget.
Vore inte då DET en ännu bättre lösning?

Jag avskyr när folk börjar att rya om att "ja, då ska ni leva på våra skattepengar om ni skadas" - ja men så kan man väll inte resonera.
Alla de som spelar fotboll då - det är en mycket skadedrabbad idrott med masor ben/fotskador som tar massor av pengar från sjukvården.
Och alla som kör motorcykel - oj, vad farligt och dyrt om någon kraschar - eller för den delen att åka bil!! Också jättefarligt.....

Vi gör ALLA saker som är mer eller minder farliga i vårt liv, och vi gör alla mer eller mindre bra val - en del åker cross, en del äter fet mat, en del dricker alkohol på helgen osv... vem bestämmer vilken av dessa saker som är "onödiga" risker?

Du menar att hjälm vid ridning är totalt onödigt för att det finns så många andra risker:cool: Ja det var en logik som heter duga:rofl:

Eftersom det alltid kommer att finnas folk som utsätter sej så kan lika väl jag göra det också, så jag minsann får del av alla skattepengar. :angel:

Men de anhöriga då? De som drabbas av att du eller någon annan ligger med krossad skalle:confused: Det är detsamma det också,då? Det får dom ta - eftersom så många andra utsätter sej för så mycket risker.:cry:

Om man dör i en bilockycka för att man känner sej så fastlåst med bilbälte då?
Trist, men din ensak eller? Har du anhöriga? Har dom samma syn?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: miumiu
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 451
Senast: Emanon
·
L
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
1 362
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka