Det här med att leda sto och föl...

lisahjelmgren

Trådstartare
Hur brukar ni göra med en mamma som har bråttom och ett föl som tycker sig ha hela dagen på sig att ta sig fram?? :D

Fölet, nu 6 veckor, tycker det är trist att gå i grimskaft. vande honom vid grimma från dag 2 och har lett honom med grimskaft (långt) sedan han var knapt en vecka gammal, mellan stallet och två olika hagar. Han är i normala fall full av bus och energi, men så fort jag knäpper på grimskaftet går han i slow motion eller inte alls. Jag är mkt noga med att ge efter ordentligt när han går framåt. Lägger jag grimskaftet bakom, så som vissa tipsat om här på Buke, så blir det tvärstopp. Mamman har alltid bråttom så det blir att stanna och vänta in bäbisen gång på gång...

Fölis lydde bättre i början, alltså rörde sig framåt när jag bad om det. Kan han helt enkelt ha börjat testa mig tro? Hur ska jag isåfall handla? Jag är envis men det är ju han också... tacksam för tips!

Ge dig. Inte alla har möjlighet att ha hästarna ute dygnet runt än.

Eftersom även föl är individer kan man ibland få testa sig fram..
Vad händer om du hakar i grimskaftet och liksom bara "hänger med" när du ska leda. Stoet får då inte stanna utan ska gå vidare mot hagen. De flesta fölisar kutar efter stoet om hon bara kommer tillräckligt långt bort :angel:

Det har varit minusgrader om nätterna ända fram tills för några dagar sedan, skulle aldrig låta honom vara ute i regn och blåst och låta honom sova på frusen mark. Det finns roligare saker än att betala vet.räkningar.

Har du prövat att gå promenader utan stoet???
Många gånger så följer fölet stoet bättre om stoet har varit borta ur synhåll ett tag som tex efter en ridtur, så brukar fölet oftast vara osm klister på mamman. jag brukar också binda upp fölet i en gjord vid sidan av stoet (vilket många tycker är farligt!!!! tack jag vet!) då är det stoet som drar med sig fölet när man går och då lär sig fölet att man inte har så mkt för att stanna. Jag kommer i år att låta mina föls om ska visas rdan i mitten på juni varra uppstallade tills de är ordentligt hanterbara i grimma o grimskaft. Efter utställningen kommer de att få vara "föl" ute dygnet runt någon månad.

i börgan så brukar (dom jag känner som har föl) inte ha grimma utan sätta en sadeljord framför bogarna så håller man runt fölet, så kan det springa så mycket det vill, om du förstår hur jag menar?

Har nu hunnit fundera lite. Mitt föl var likadan vid ungefär samma ålder förra året. Jag gjorde då så att jag bestämde att han skulle gå framme bredvid mig, precis som stoet, och där skulle han hålla sig. Fick han gå bakom gick det bara långsammare och långsammare. När han gick uppe bredvid mig kunde jag också få drivningen bakifrån, t.ex genom att smacka lite eller vifta bakåt med änden av grimskaftet.

Han fattade rätt snabbt när han väl förstod att han skulle hålla sin plats.

Tack för tips! Har försökt att ha honom framför men lyckas inte riktigt hålla honom där... jag måste nog vara mer bestämd. Gäller ju att inte ens låta honom börja sacka efter för då hamnar han mer och mer bakom, precis som du sade. Stoet har så himla brått bara, det gäller att få stopp på henne i tid, börjar gå bättre och bättre. Får väl fortsätta envisas.

Till Welsh: Hade jag vågat spänna fast honom i en hjord så hade jag kanske gjort det, låter praktiskt, men mitt sto är för opålitligt för det. Rätt vad det är skyggar hon för något och då springer hon över både mig och fölet utan att blinka. Har redan sparkat fölet hallt vid ett tillfälle, :smirk: :angel: (Rinner lite väl mycket fullblodsbold i ådrorna :D). Så din metod låter lite vansklig, åminstonne för min del.

Det gjorde man alltid förut att man knäppte fast fölet i en gjord och sen fick det hänga med, jättebra faktiskt men man man måste ha full kontroll på stoet. Det fungerar när man rider mycket bra och tämjer fölet ;)

Är stoet knepig blir det ju svårare förstås. Mina ston har varit superänglar att leda och lyder minsta förändring i min kropp så jag inte ens behöver ta i grimskaftet. Så blev fölet också till slut :D

Ja, mamman är efter Krevad... har man träffat en sådan avkomma brukar folk svara nåt i stil med "jaha... då förstår jag... :-)" Hon är väldigt väluppfostrad men har alltid brått in och ut från hagen, och som många Krevadhästar kan hon plötsligt stressa upp sig och liksom kasta sig iväg. Blir betessläpp om en vecka cirka och då brukar hon bli en ängel så det löser sig nog. Hon behöver sysselsättning...

Fölet är jättesnäll, envis men det är dom väl ofta dom små fölen...

Tack för hjälpen iallafall!!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har lite funderingar kring detta med att leda föl... Vi har en 70-väg som korsar vår gård (stall och vinterhage på ena sidan...
2
Svar
25
· Visningar
5 295
Senast: Grandezza
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 398
Senast: Anonym
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet...
2
Svar
22
· Visningar
3 083
Senast: QuickStar
·
Avel Jag har ett föl som är helinackoderad sedan några veckor tillbaka. Fölet var i princip ohanterat och rädd för människor. Han är nu 3...
Svar
3
· Visningar
951
Senast: Lintrollet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur