Leda föl?

Sv: Leda föl?

Ett föl skall hanteras precis som vilken vuxen häst som helst den får under inga omständigheter hålla på och fjanta du får det bara i baknacken senare när hon blir större och starkare. Är det vad som krävs så sätt på henne en kedja ett par gånger för att visa att hon skall lyda. Har de väl kommit på att de är starkare än oss så blir det riktigt farligt därför gäller det att bryta i tid.

Vill man ha en lite mildare variant av kedja så finns duallyhaltern (eller så gör man själv en liknande anordning med lite rep som löper) hade för en del år sedan en hopplös tjej som kom på ganska tidigt att hon var bra mkt starkare än mig fanns inte en chans att hålla kvar henne i vanlig grimma och grimskaft. Gick hyfsat bra med duallyliknande variant men hon fortsatte ändå att försöka även om hon inte lyckades. Någongång som 1 åring fick jag nog och satte på henne en kedja och hon fick ett rejält ryck när hon skulle sticka varpå hon nästan satte sig på häcken helt paff. En gång till gjorde hon en tendens men ett lätt tag räckte. Sen den dagen drar hon aldrig utan man kan lugnt och sansat gå med henne i vanligt grimskaft. Det var lite som att hon behövde den där riktiga åthutningen för att fatta att man menade allvar och iom det var beteendet brutet.


Måste fråga, hade du kedjan över nosen eller under hakan?
Jag har funderat på att prova kedja till min 1,5åring, hon är snäll, men blir 3m hög så fort man går med henne, och känns som dynamit som ska smälla, därför vill jag vara förbered OM det blir värre...
 
Sv: Leda föl?

Ett föl skall hanteras precis som vilken vuxen häst som helst den får under inga omständigheter hålla på och fjanta du får det bara i baknacken senare när hon blir större och starkare. Är det vad som krävs så sätt på henne en kedja ett par gånger för att visa att hon skall lyda. Har de väl kommit på att de är starkare än oss så blir det riktigt farligt därför gäller det att bryta i tid.

Vill man ha en lite mildare variant av kedja så finns duallyhaltern (eller så gör man själv en liknande anordning med lite rep som löper) hade för en del år sedan en hopplös tjej som kom på ganska tidigt att hon var bra mkt starkare än mig fanns inte en chans att hålla kvar henne i vanlig grimma och grimskaft. Gick hyfsat bra med duallyliknande variant men hon fortsatte ändå att försöka även om hon inte lyckades. Någongång som 1 åring fick jag nog och satte på henne en kedja och hon fick ett rejält ryck när hon skulle sticka varpå hon nästan satte sig på häcken helt paff. En gång till gjorde hon en tendens men ett lätt tag räckte. Sen den dagen drar hon aldrig utan man kan lugnt och sansat gå med henne i vanligt grimskaft. Det var lite som att hon behövde den där riktiga åthutningen för att fatta att man menade allvar och iom det var beteendet brutet.

Kedja på föl!?

Det låter ju säkert och bra...eller inte!
 
Sv: Leda föl?

Mina föl som vi lett har vi första tiden låtit gå med ganska slappt men kort grimmskaft så att dom tänker framåt sen när dom kan det så har vi låtit dom gå men inte hoppa och fara utan lyssna med på den som leder sen har det gått bra men såfort dom försöker testa igen så får man hålla emot och få dom att stå brevid en och sedan gå framåt på kommando svårt att förklara men man måste vara bestämd och berömande :)
 
Sv: Leda föl?

Kedja på föl!?

Det låter ju säkert och bra...eller inte!

Kan man hantera en kedja rätt så finns det ingen som helst säkerhetsrisk med det men som med allting vissa kan inte det och då kan det naturligtvis bli en säkerhetsrisk men som med allting man skall ha kunskapen först innan man ger sig på att använda saker.

Vilken säkerhetsrisk menar du på skulle finnas med att använda en kedja på ett föl ? (Vi pratar alltså inte om små söta föl på några veckor utan om halvblodsföl på runt 150 i manken och nog 450 kgs vikt, en mkt större säkerhetsrisk att envist försöka hålla ett sådant i ett vanligt grimskaft som är i trotsålder och kommit på att den är starkare än människan med en 70 väg i beckmörker med skymd sikt 100 meter ifrån.) Jag vet vilket jag väljer alla dagar i veckan om behov föreligger, men så vet jag iofs också hur man använder ett kedjegrimskaft så att det inte har någon som helst effekt mer än i det läget det behövs.
 
Sv: Leda föl?

Måste fråga, hade du kedjan över nosen eller under hakan?
Jag har funderat på att prova kedja till min 1,5åring, hon är snäll, men blir 3m hög så fort man går med henne, och känns som dynamit som ska smälla, därför vill jag vara förbered OM det blir värre...

Är olika från häst till häst och vad de egentligen hittar på när de gör något och hur de reagerar på kedjan när den går åt. Vanligast är ju under hakan, men reser de sig på bakbenen är det ofta effektivare att ha den över då den ju då ger mer signal neråt. Över näsan upplever jag dock som mkt skarpare så undviker det om det inte specifikt har visat sig behövas.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 681
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp