Sv: Leda föl?
Måste fråga, hade du kedjan över nosen eller under hakan?
Jag har funderat på att prova kedja till min 1,5åring, hon är snäll, men blir 3m hög så fort man går med henne, och känns som dynamit som ska smälla, därför vill jag vara förbered OM det blir värre...
Ett föl skall hanteras precis som vilken vuxen häst som helst den får under inga omständigheter hålla på och fjanta du får det bara i baknacken senare när hon blir större och starkare. Är det vad som krävs så sätt på henne en kedja ett par gånger för att visa att hon skall lyda. Har de väl kommit på att de är starkare än oss så blir det riktigt farligt därför gäller det att bryta i tid.
Vill man ha en lite mildare variant av kedja så finns duallyhaltern (eller så gör man själv en liknande anordning med lite rep som löper) hade för en del år sedan en hopplös tjej som kom på ganska tidigt att hon var bra mkt starkare än mig fanns inte en chans att hålla kvar henne i vanlig grimma och grimskaft. Gick hyfsat bra med duallyliknande variant men hon fortsatte ändå att försöka även om hon inte lyckades. Någongång som 1 åring fick jag nog och satte på henne en kedja och hon fick ett rejält ryck när hon skulle sticka varpå hon nästan satte sig på häcken helt paff. En gång till gjorde hon en tendens men ett lätt tag räckte. Sen den dagen drar hon aldrig utan man kan lugnt och sansat gå med henne i vanligt grimskaft. Det var lite som att hon behövde den där riktiga åthutningen för att fatta att man menade allvar och iom det var beteendet brutet.
Måste fråga, hade du kedjan över nosen eller under hakan?
Jag har funderat på att prova kedja till min 1,5åring, hon är snäll, men blir 3m hög så fort man går med henne, och känns som dynamit som ska smälla, därför vill jag vara förbered OM det blir värre...