Det här med att gå ner i vikt under graviditeten...

A

Anonymakatten

Jag har tänkt på en sak... I början av graviditeten kan man ju må väldigt illa, och kräkas mycket. Och därigenom gå ner i vikt.
Men alla säger att det är så himla farligt att gå ner i vikt under en graviditet? Fr att det släpper ut miljögifter man har i fettet osv.

Och så tänkte jag på, om vi säger att jag har varit en riktig gottegris, som enbart levt på pizza, läsk och godis. Så blir jag gravid, och ändrar då radikalt mina kostvanor till "nyttiga och normala". Och går då ner i vikt pga det. Är det också farligt isåfall, eftersom jag går ner i vikt? Det borde ju rimligtvis släppa ut lika mycket miljögifter som allt annat.
Men det känns ju, å andra sidan, som det vore farligt att fortsätta så som man gjorde med. Det är ju inte bantning det handlar om heller? Eller?

Virriga tankar :)

Sv: Det här med att gå ner i vikt under graviditeten...

För mig blev det precis så. När jag blev gravid ansträngde jag mig för att äta nyttigare, drog ned på godiset och med lite (hrm) illamående på det så tappade jag några kilon i början. Nu hade jag lite extra "junk in the trunk" innan så det var ju ingen fara alls så, men min BM bara uppmuntrade mig och tyckte det var jättebra.

Om alternativet är att fortsätta äta "skräp" för att hålla vikten uppe, så är det bättre att äta nyttigt och tappa några kilon. Bebisen behöver ju bra näring också och handlar det om några få kilon bara är det nog ingen fara. Börjar vi prata 10,15 elr 20 kg är det nog värre...

Jag tror det ar sahar, om man t ex bantar och ater mycket farre kalorier an vad man gor av med sa kan gifter frisattas i kroppen, men att ga ner i vikt av att ata mindre skrap ar det ingen som mar daligt av.

Dessutom finns det ju folk som inte far i sig mat pa flera manader och far leva pa dropp som anda far friska barn, sa jag vet inte hur mycket bantning det ska till for att barnet ska ta skada....

Det finns ju bantning och bantning.
Ananasdiet är väl knappast att rekomendera.
Jag tror att det är en gammal "säkerhetsgrej".
Kvinnor är så korkade att vi sätter igång att banta för att vi blir "feta" när vi får gravidmage så därför är bantning FÖRBJUDET under graviditet. För då kan barnen få näringsbrist.
En ordentligt sammansatt kost under en graviditet är det som gäller.
Om jag väger 20 kg för mycket när jag blir gravid och går ner 10 på en välbalanserad kost och motion så är det väl 100 % bättre än att gå upp 17 kg. Så övervikten slutar på 37...

Senast ändrad:

Kvinnor är så korkade att vi sätter igång att banta för att vi blir "feta" när vi får gravidmage så därför är bantning FÖRBJUDET under graviditet.

Det later lite konstigt nar du drar alla over en kam sadar, jag kanner inte en enda kvinna som varit sa puckad att tro att hon kan banta bort en gravidmage...

Tyvärr så finns dem även om du inte känner dem och jag håller med luff om att det troligen är en generell rekommendation för att komma åt just dessa korkade kvinnor. Men jag tror inte det är gravidmagen de vill banta bort utan de andra depåerna som samlas på höft, lår och röv m.m för att bara ha en "söt liten kula på magen" kvar.

Jag har inte sagt att de inte fanns, det var Luff som sa att alla kvinnor ar sa korkade...

IRONI, my dear, ironi över dessa rådgivande barnmorskor.

Sen handlar det väl lite om hur mycket man har från början. Har man lite att ta av så gör det kanske inte så mycket om man tappar lite så länge man äter nyttigt och barnet utvecklas som det ska men är man trådsmal från början så kanske det inte är helt bra för ens egen del om man går ner i vikt fast man kanske försöker äta rätt och bra. Då kanske man ska försöka äta lite mer om det går. Jag vet inte det var en tanke bara att bebben suger ju ut så mycket näring den anser att den behöver.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 078
Senast: Bapelsin
·
Övr. Barn Det varnas mycket om komplikationer och hur farligt det är att vara gravid när man lider av fetma. Fetma i sig är ju hälsofarligt. Det...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 334
Senast: kakan89
·
Skola & Jobb Kort bakgrund: jag mår psykiskt dåligt. Jag har i ett antal månader varit i kontakt med vc. Jag har fått medicin -- just nu bara...
Svar
6
· Visningar
1 069
Senast: vtok
·
Gravid - 1år Är gravid i vecka 25. Har hästar, jobbar 100% och har ett barn på två år. Detta brukar fungera väldigt bra. Har lite hjälp med hästarna...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
13 098
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar